לאחר ההתנצלות לטורקיה: נציגי המדינות ידונו בפיצויים

לאחר התנצלותו של ראש הממשלה נתניהו בפני ראש הממשלה הטורקי ארדואן, הסדרת היחסים בין המדינות עולה שלב: נציגים רשמיים מישראל ומטורקיה ייפגשו בימים הקרובים וידונו על הסדר הפיצויים למשפחות הרוגי המרמרה

לאחר שישראל פרסמה התנצלות רשמית בפני טורקיה והסכימה לשלם פיצויים על הרג פעילי המרמרה בשנת 2010, הצעד הראשון בתהליך הסדרת יחסים בין המדינות יהיה הפיצוי המשפחות עצמן.

דיפלומטים טורקיים וישראליים ייפגשו כבר בימים הקרובים, כדי לדון בפרטי הפיצוי למשפחות תשעת הטורקים שנהרגו בפשיטה הישראלית, כך דיווחו אמש כלי התקשורת בטורקיה. הצדדים כבר פתחו בהליכים לפיצוי, ולכן הדיפלומטים ייפגשו רק על מנת לסכם את הפרטים הטכניים שנותרו בפגישה הקרובה.

"תהליך הנורמליזציה יהיה הדרגתי", טוען דיפלומט טורקי, שהוסיף כי "טורקיה וישראל ישגרו שליחים לבירות המדינות". כזכור, אנקרה זימנה את השגריר שלה חזרה מישראל מיד אחרי התקרית והורידה את רמת היחסים הדיפלומטיים עם ישראל לדרגה הנמוכה ביותר.

בין השאר, אנקרה אף חסמה חלקית את שיתוף פעולה בין נאט"ו וישראל, במיוחד בכל הנוגע לתרגילים צבאיים. ראש ממשלת טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן הגיב הערב לראשונה להסכם הפיוס עם ישראל, ואמר כי "זוהי הזדמנות חד פעמית לקידום השלום במזרח התיכון".

"ההכרזה על ההתנצלות התקבלה על פי התנאים שהצבנו", הוסיף ארדואן. "לפני ההתנצלות, נעשה שימוש במושגים כמו צער וחרטה. וזה מה שהבהרנו לישראלי - אם לא תשתמשו במילה 'התנצלות' - זה לא יהיה מקובל עלינו", כך ראש הממשלה הטורקי.

מנגד, ראש הממשלה בנימין נתניהו הסביר לגולשים בעמוד הפייסבוק שלו על ההחלטה להתנצל בפני הטורקים וכתב: "אחרי שלוש שנים של נתק ביחסי ישראל-טורקיה החלטתי שזה הזמן לשקם אותם - המציאות המשתנה סביבנו מחייבת אותנו כל הזמן לבחון מחדש את מערכת היחסים שלנו עם המדינות באזור. בשלוש השנים האחרונות עשתה מדינת ישראל מספר ניסיונות להביא לסיום הנתק בינינו".