אינתיפאדה שלישית? "צריך להתכונן לאפשרויות קשות"

לפני יותר משנה וחצי הוא היה מושא הביקורת והזעם המרכזי של אנשי הימין הקיצוני ■ מאז מונה ניצן אלון לתפקיד אלוף פיקוד המרכז, ותחת ידיו נמצאות כמה מהסוגיות המרכזיות בחיים של כולנו, ובראשן – האפשרות של אינתיפאדה שלישית

נכון שזו עדיין לא אינתיפאדה שלישית, אבל ישנה עלייה משמעותית באירועי האלימות ביהודה שומרון - אירועים שלעתים הם קשים מאוד. "יש לנו מזה חודשים ארוכים זיהוי מגמות של פוטנציאל הסלמה", אומר מפקד פיקוד המרכז אלוף ניצן אלון בריאיון מיוחד לחדשות 2. "זה לא משהו שכבר נקבע שיקרה ביום מסוים, אבל אנחנו לא רק צופים מהצד על המציאות, אלא מעצבים ומשפיעים עליה וצריכים להתכונן מול אפשרויות קשות יותר מהיום".

זמן קצר לאחר שיעלון לחץ ידיים לשר הביטחון ברק, הוא כבר היה בהתלבטות אינסופית איך ומה לעשות מול המציאות המשתנה ביהודה ושומרון. "יש לנו כוחות שפועלים לילה לילה", מתאר אלון. "יש עשרות מבצעי סיכול בכל שבוע, גם את אותם זורקי אבנים בכביש חוצה שומרון עצרנו ובעיקר אל מול טרור, יש עשרות פרשיות מודיעיניות של ניסיונות להוציא פיגועים ולשמחתי סיימנו את 2012 ואת החודשים האחרונים ללא הרוגים מטרור באזור יהודה ושומרון, וזה לא עניין של מה בכך. זה גם לא קורה לבד, זה קורה עם עבודה קשה מאוד".

המציאות היום מחייבת הילוך שקול על חבל דק. למשל גירוש האסיר שאראוונה לעזה, לכאורה כניעה לשביתת הרעב, אך מנגד עומד היגיון אחר שאלוף אלון מגדיר אותו 'פירוק מוקשים'. "גם במקרה הספציפי הזה יש לי חלק מהחשיבה וההחלטה, ובסוף נדרשת חתימתי על עצם הגירוש שלו לשם", טוען אלון. "אנחנו צריכים מצד אחד לשמור על הלגיטימיות שלנו, לא לעשות מהלכים נמהרים ולעצור את מי שצריך, מערכת המשפט שלנו הוגנת בתנאים האלה. יחד עם זה, צריך לדעת לפרק 'מוקשים מקומיים' כאלה. אנחנו נמשיך למצוא את האיזונים".

תג מחיר? "טרור יהודי"

ניצן אלון היה הראשון שהעז לומר בקול חד וברור "טרור יהודי" מול מעשי תג מחיר, והקים עליו את קיצוני המתנחלים שהפגינו גם ליד ביתו. "כל מי שחפץ חיים בהתיישבות היהודית ביהודה ושומרון צריך לראות בפעולות האלה פעולות מסוכנות, שיש בהן מידה של עוול כי פוגעים בבלתי מעורבים וגם מאיצים מעגל הסלמה שאנחנו מנסים למנוע".

המתנחלים יצאו גם נגד אשתו של אלון, הפעילה במחסום ווטש. "לא לקחתי את זה אישית", אומר אלון, "אני חושב שדווקא זה שלא לקחתי אישית מהר מאוד, הגל הזה ירד, זה גם היה פחות דרמטי מכפי שזה הצטייר בתקשורת. בסוף אני פועל ויש פה משימה ואני עושה אותה מתוך שליחות. יש לי את סולם הערכים שלי, ויש לי אמון באלה שעובדים איתי ובמי שפוקד עליי - וכך אני עושה את עבודתי".

יחידות פיקוד המרכז לא נמצאות רק במרחב הזה, אלא הן משולבות גם בתרחישי התחממות מול סוריה, לבנון ועזה. וכך, בצד דיונים של הערכות מצב על הנעשה בגדה, אלוף אלון מבקר גם לתרגיל של חטיבת הנח"ל בבקעה. "האירועים בסוריה בעיצומם, ואין ספק שזה יהיה פחות יציב, יש שם יותר שינויים", מזכיר אלון. "מדינת ישראל צריכה לשמור את היכולת להסיר איום ולהגן על ביטחונה בעצמה. זה לא אומר שזו האופציה היחידה והראשונה. יש פה עוד גורמים שמעורבים. אבל אני חושב שמדינת ישראל - כשהיא מזהה איום, היא ממצה אפשרויות, שוקלת את שיקוליה, ובסוף גם שומרת את הזכות לפעול".

"אנחנו צריכים לדעת להילחם גם בשדה התקשורתי"

אם נחזור למצב ביהודה ושומרון, אז גם בדיונים לא מתעלמים מהתמונות בהם לוחם מג"ב בודד מוקף במיידי אבנים שלא נפגעים או תמונות אחרות שלפחות לכאורה מתארות בריחת חיילים ממיידי אבנים. המאבק התדמיתי דרך עדשת המצלמה מחייב התייחסות. "ההוראות שיש לחיילי צה"ל מאפשרות להם להגיב היטב ובנחישות, בכוח, באופן שתואם לאיום שיש עליהם או למשימה שהם צריכים לבצע, כולל לירות באש חיה לעתים כשיש סכנת חיים ממשית ומיידית. יש כאן מקרים של תמונות ערוכות, וזה חלק מהמאבק שלנו. אנחנו צריכים לדעת להילחם גם בשדה התקשורתי הזה".

עוד הוא מבהיר: "לחיילים פה יש חופש פעולה וגיבוי של מפקדים. גיבוי זה לא טיוח של האמת ולא חיפוי על רשלנות או על טעויות קשות בשיקול דעת. חייל שיפעל נכון, באופן סביר, גם אם הוא יעשה טעות, יוכל להמשיך הלאה".

וכמו בעוד כמה תחומים חשובים, אפילו קריטיים, ביקור אובמה אפשר שישרטט את קו פרשת המים בסוגייה ביהודה ושומרון. היה והביקור יסלול דרך להידברות ישראלית-פלסטינית, אז יש סיכוי לרגיעה או לפחות לשימור היציבות. אבל גם אם הביקור הנשיאותי החשוב הזה לא יכנס את הצדדים למשהו שישרטט אופק מדיני, אז המבוי הסתום הזה יגביר את הסיכוי לאלימות גואה, גם אם לא נקרא לה 'אינתיפאדה שלישית'.