93% מהעסקים הקטנים: הממשלה לא עוזרת מספיק

מחלקת המחקר של פנינסולה מפרסמת תוצאות סקר רבעוני שערכה החודש בקרב יותר ממאתיים בעלי עסקים קטנים ובינוניים

מחלקת המחקר של פנינסולה, חברת האשראי לעסקים קטנים ובינוניים המובילה בישראל, מפרסמת תוצאות סקר רבעוני שערכה החודש בקרב יותר ממאתיים בעלי עסקים קטנים ובינוניים. מדובר בעסקים קטנים ובינוניים בתחומים שונים המנהלים מחזורים שבין 5 ל-100 מיליון שקל מכירות בשנה ומעסיקים בין 10 ל-500 עובדים.

על-פי תוצאות הסקר המתפרסמות היום, הרוב הגורף של המשיבים (93%) סבורים שממשלת ישראל לא עושה מספיק כדי לסייע להם, לעומת 4% בלבד שסבורים שהממשלה עושה דיה. עוד עולה מהסקר כי כשליש (30%) מבעלי העסקים הקטנים והבינוניים סבורים כי ממשלת נתניהו- לפיד -בנט תהיה טובה יותר עבורם.

מיכה אבני, מנכ"ל פנינסולה אומר כי ברור מהסקר שבעלי העסקים אינם מרוצים מהמהלכים של הממשלה לקדם עסקים קטנים ובינוניים: "מדובר בעליה של 4% במדד האי-אמון של העסקים הקטנים ובינוניים בממשלת ישראל ביחס לסקר דומה שערכנו ברבעון הרביעי של 2012".

עוד עולה מהסקר כי רוב בעלי העסקים הקטנים ובינוניים אינם מרוצים מהמערכת הבנקאית בישראל בכל הקשור לתחרותיות בתחום האשראי לעסקים. 85% מבעלי העסקים תומכים בהקמת בנקים קטנים בישראל ומאמינים כי הקמתם של בנקים קטנים תגביר את התחרותיות בתחום האשראי לעסקים. 78% מהנשאלים סבורים כי הבנקים צפויים להמשיך ולהקשיח את תנאי קבלת האשראי לעסקים בשנה הקרובה. 48% ממנהלי העסקים הקטנים והבינוניים ציינו כי בכוונתם לגוון את מקורות האשראי בשנה הקרובה ולהסתייע באשראי חוץ בנקאי.

מיכה אבני סבור כי התוצאות אינן מפתיעות: "העסקים הקטנים והבינוניים בישראל סובלים ממצוקת אשראי וממערכת בנקאית לא תחרותית. פתיחת המערכת הבנקאית לתחרות על ידי הקמתם של בנקים קטנים בישראל תיטיב עם העסקים הקטנים והבינוניים".

אבני מציין כי שוק האשראי החוץ בנקאי בישראל מחזיק בין 1-2% משוק האשראי הכללי: "רבים מבעלי העסקים עדיין לא מודעים לאפשרות שבגיוון מקורות האשראי שלהם, אבל ביחס להיקפי שוק האשראי החוץ בנקאי מכלל שוק האשראי ניכרת עליה משמעותית בכוונה לגוון את מקורות האשראי באמצעות גופים חוץ בנקאיים".

בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, מביעים ביטחון יחסי לגבי המצב הכלכלי. 63% מהם צופים כי הפעילות העסקית צפויה לגדול בשנה הקרובה לעומת השנה החולפת. זאת לעומת 33% שצופים כי פעילותם העסקית צפויה להישאר ללא שינוי.

בכל הנוגע להעסקת עובדים חדשים, בעלי העסקים אינם מביעים אופטימיות. 45% מהם ציינו כי אינם מתכוונים לשכור עובדים חדשים בשנה הקרובה לעומת 33% בלבד שמתכוונים לשכור עובדים חדשים.

לגבי שתי השאלות האחרונות מציין מיכה אבני כי "בעלי העסקים והיזמים בישראל הם אופטימיים מטבעם ולכן לא מפתיע כי הציפיות שלהם הן להגדלת הפעילות. יחד עם זאת, רק שליש מהם מתכוונים לשכור עובדים חדשים בשנה הקרובה".

"מחלקת המחקר של פנינסולה חזתה שבשנת 2012 תהיה הקשחה של תנאי האשראי במערכת הבנקאית", אומר אבני ומוסיף: "אנו צופים שבשנת 2013 לא יהיה שינוי במגמה. תהליך קבלת אשראי בנקאי יישאר ארוך, מסורבל והריבית ללקוח הסופי תמשיך לעלות. אנחנו מעריכים שלחברות רבות יהיה קשה להתנהל ולכן האפשרות של קבלת אשראי מגופים חוץ בנקאיים חשובה מתמיד עבור העסקים הקטנים והבינוניים".