מה מציעים לכם המוזיאונים בפסח, כמה זה עולה ואיך משיגים הנחה?

"גלובס" מציע 6 תערוכות במוזיאונים ברחבי הארץ - מהורדוס ועד דאלי, ממיניאטורות ועד הפן המדעי של מכות מצרים, מירושלים ועד חיפה

בין מגוון הבילויים שמחכים לרבבות ברחבי הארץ, חג הפסח הוא הזדמנות נפלאה להחדיר קצת תרבות בדור הצעיר באמצעות שלל תערוכות שמתקיימות בימים אלה במוזיאונים השונים. מתוך המבחר, "גלובס" מציע 6 תערוכות במוזיאונים ברחבי הארץ: מהורדוס ועד דאלי.

מחירי הכניסה לתערוכות ולפעילויות הוא כ-50 שקל לאדם. בדומה לאטרקציות ואתרי בילוי אחרים, גם כאן בחלק מהאתרים מומלץ להצטייד בכרטיסים מבעוד מועד, בעיקר כאשר מתאפשרת רכישה מוקדמת דרך ועדי עובדים ומועדוני צרכנות בהנחות.

כמדי שנה, בחסות בנק הפועלים, כ-50 אתרי בילוי ומוזיאונים פתוחים לקהל הרחב ללא דמי כניסה (עד 31.3). בין האתרים: מוזיאון תל-אביב לאמנות, מוזיאון רמת-גן לאמנות, מוזיאון העיצוב בחולון, מוזיאון עתיקות הגולן, מוזיאון בית לוחמי הגטאות, גן גורו, מוזיאון חיפה לאמנות, מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, מוזיאון ארצות המקרא בירושלים, צריף בן-גוריון ועוד.

חלק מהתערוכות ימשיכו להציג במהלך השבועות והחודשים הקרובים - למי שיעדיף לדחות את הסיפוק התרבותי לטובת מועד פחות המוני.

לשוחרי האמנות נזכיר כי תערוכת ואן גוך שיצאה לדרכה בתחילת פברואר ומוצגת במרכז הירידים, תוצג עד סוף אפריל.

מיניאטורות "מיני ארט"

העולם דרך קוף המחט

* איפה? מוזיאון יפו לעתיקות.

* מה? התערוכה מציגה מפגש עם עולמות מיניאטוריים באמנות ועיצוב, מדע וטכנולוגיה, ארכיאולוגיה ואוספים, תיאטרון ואנימציה. התערוכה כוללת מאות יצירות של אמנים, מדענים, מעצבים, מודליסטים ואספנים ישראלים ובינלאומיים, מציגות לקהל את אמנות העיסוק בפרטים קטנים וזעירים. היצירות מתכתבות עם המגמות הטכנולוגיות של עולם המזעור, ואת חלקן ניתן לראות רק עם זכוכית מגדלת או באמצעות מיקרוסקופ. בין המציגים אמן פסלי המיקרו המוערך, וילארד ויגאן, המוכר כאמן הפסלים הזעירים ביותר בעולם, המציג יצירות על חודה של סיכה ובתוך קוף של מחט. עוד מוצגים מודלים זעירים של תיאטרון פרי יצירתם של ילדים, תערוכת צילומי מיניאטורות, פריטים מיניאטורה ארכיאולוגיים, אוסף נעליים וכיסאות מיניאטוריים פרויקט אנימציה מיוחד ועוד.

* מתי? התערוכה תציג עד 30.6.

* כמה? מבוגר: 30 שקל, ילד 25 שקל (מגיל שנתיים), כרטיס משפחה (מעל 4 נפשות): 22 שקל לאדם.

* לפרטים נוספים: oldjaffa.co.il

"דאלי - מבטו של גאון"

500 יצירות, פסלי ענק והצגה לילדים

* איפה? מרכז הקונגרסים חיפה.

* מה? יותר מ-500 יצירות מקוריות של האמן הדגול סלבדור דאלי, המשקפות את כל שנות היצירה של האמן הספרדי הבלתי נשכח. היצירה הוותיקה ביותר בתערוכה נעשתה ב-1915 והמאוחרות הן משנות ה-80. היצירות כוללות עבודות על שמן, אקוורל, פסלים, ביניהם גם פסלי ענק המשתרעים על פני גובה של 5 מטר, ליתוגרפיות, תכשיטים ועוד. שווי היצירות מוערך ביותר מ-60 מיליון שקל, כשהיצירה היקרה ביותר בה, ציור ושמו "The Servant of the Disciples at Emmaus" משנת 1960, הוערכה ב-2.4 מיליון אירו.

ואי-אפשר בלי הקשר היהודי: במסגרת התערוכה מוצגות 25 יצירות העוסקות בישראל, בציונות וביהדות. אוצר התערוכה הוא אנריקה סבאטר, ששימש בעבר כמזכירו האישי של דאלי בשנים 1968-1981, שבמהלכן תיעד וצילם את האמן. חלק גדול מהצילומים מוצגים בתערוכה. הילדים מוזמנים לפינות יצירה ולהצגה "עלילות הגבורה של דון קישוט" (בתוספת תשלום)

* מתי? התערוכה תתקיים עד 6.4.

* כמה? 89 שקל לכרטיס (מגיל 3). כרטיס משפחתי (שני הורים ושני ילדים): 279 שקל.

* לפרטים נוספים: daliexpo.co.il

Beyond Planet Earth

תחנת קבע על הירח בתערוכת החלל

* איפה? מוזיאון מדעטק, חיפה

* מה? תערוכת החלל שהגיעה לישראל היישר מהמוזיאון הלאומי ההיסטורי של ניו-יורק, מציגה את הצעדים הבאים בחלל וממחישה את הידע האנושי שנערם עד כה ב-50 שנות חקר חלל.

התערוכה מציגה את החזון שהוא מעבר למסלולים המקיפים את כדור הארץ כחזון עתיד המסע האנושי במערכת השמש ומעבר לה: התערוכה מציגה תהליך של היפרדות מכדור הארץ, מעבר לתחנת קבע על הירח באמצעות מודל מגורים מתנפח שיכול לאכלס ארבעה אסטרונאוטים, מעלית חלל מיוחדת שמסוגלת להעביר חומרים נדירים שנמצאו במכרות בירח. מאדים זוכה להתייחסות נרחבת בתערוכה עם מודל בגודל מלא של מעבדת חלל.

עוד מוצגת נחיתה על אסטרואיד, מודל של אסטרואיד ויציאה אל המחוזות הרחוקים ביותר במערכת השמש ומעבר לה.

* מתי? התערוכה תוצג עד אחרי חג סוכות תשע"ד.

* כמה? 55 שקל (מבוגר/ילד). 37.5 שקל (לחיילים, לגמלאים, לסטודנטים ולנכים).

* לפרטים נוספים: madatech.org.il

IMAKE: עשה זאת בעצמך

ניסויים מתפוצצים וסדנאות פירוק ובנייה

* איפה? מוזיאון המדע בירושלים.

* מה? מיצגים חווייתיים של יצירתיות ועשייה, המצאות ומקוריות של עשרות יוצרים, אמנים וממציאנים.

היריד כולל מתחמי בנייה והתנסות, הדגמות ומפגשים עם הממציאים, תהלוכת בובות, מופעי מוסיקה וסדנאות בנייה של עטים מנגנים, בובות ענק ועוד. בין ההמצאות המוצגות: מכונות שעושות שומדבר - דידי ורדי, אוטודידקט ואיש כפיים בונה מכונות משוכללות שכל תכליתן היא שעשוע.

מיצג "האיש עם הפטיש" ממחיש כיצד עובד שעון ומה נמצא מאחורי מסך המחשב? איך מגלים? שוברים ומפרקים מכשירים ביתיים.

בפינת ה"אל תנסו את זה בבית!" נערכים ניסויים מתפוצצים, התפרצויות וחומרים שמעיפים גבוה לשמים, מרוץ כלי עבודה, הישר מבית המלאכה והיצירה של דידי ורדי וחגי כהן, מרוץ של כלי עבודה ששינו פניהם לייעוד אחר ומשעשע.

* מתי? עד 2.4.

* כמה? חינם עד גיל 5, 45 שקל לכרטיס ילד/מבוגר, 160 שקל לכרטיס משפחתי.

* לפרטים נוספים: mada.org.il

10 מכות מצרים

מדע מאחורי המכות

* איפה? גן המדע, מכון ויצמן רחובות.

* מה? המחשה ממשית ל-10 המכות בהתאם לסיפור המקראי המתאר 10 פגעי טבע שנחתו על העם המצרי. התערוכה היא מעין מסע בזמן באמצעות משחק ויצירה, למשל משחקי חושך ואור בהם מוצגים סוגים שונים של אור בלתי נראה שייחשפו בהדגמות ובהפעלות מגוונות, שיאפשרו לקהל לראות את עצמו ואת האחרים באור חדש לגמרי וזאת תוך הסבר מקצועי על ספקטרום האור ומשחקי אור אולטרה-סגול, בסדנאות היצירה יכינו המבקרים צפרדעים מנייר שמנצרות לגובה רב ועוד.

* מתי? במהלך פסח.

* כמה? 40 שקל מבוגר,35 שקל לילד (בגילאי 5-18) - הילד הבכור ייכנס חינם (כפיצוי על מכת בכורות),20 שקל לסטודנטים, גמלאים ונכים.

* לפרטים נוספים: davidson.weizmann.ac.il

תערוכת הורדוס

דמותו של מנהיג

* איפה? מוזיאון ישראל, ירושלים.

* מה? התערוכה "הורדוס, מסעו האחרון של מלך יהודה" מוקדשת למלך העריץ, המדינאי והאדריכל שמלך על ממלכת יהודה בשנים 37-4 לפני הספירה ושינה את פניה ואת גורלה.

בתערוכה מוצגים ממצאים חדשים, שנחשפים לקהל הרחב בפעם הראשונה, מארמונותיו של הורדוס, גדול הבנאים שידעה הארץ, בהרודיון, ביריחו ובאתרים נוספים. הממצאים מלמדים על ההשפעות הפוליטיות, האדריכליות והאסתטיות שהיו לשלטונו של הורדוס. עוד מוצגים שחזורים מהארמונות, אבנים שמשקלן נע בין חצי ל-3 טון, שחזור מדויק של חדרים מארמונו, שרידים מבית המקדש השני בירושלים ומיצגי אומנות של אמני אבן. גולת הכותרת היא קברו של הורדוס במשקל 15 טון, שחשף פרופ' אהוד נצר ז"ל, איש האוניברסיטה העברית, לאחר 40 שנות חיפוש - נצר נפל אל מותו ב-2010 באתר שבו גילה את התגלית החשובה, והתערוכה מוקדשת לזכרו.

* מתי? עד 5 באוקטובר 2013.

* כמה? 50 שקל למבוגר, 37 שקל לסטודנט, 25 שקל (לגילאי 5-17, לגמלאים ולנכים), 1 1 למחזיקי לאומי קארד (בהזמנה מראש באתר), 35 שקל למנויי "ידיעות אחרונות".

* לפרטים נוספים: imj.org.il