מה באמת מחפש המיליארדר מייקל דל ברשת רמי לוי?

מייסד חברת המחשבים דל השקיע 90 מיליון שקל במניות רמי לוי - והגיע להחזקה של 6.1% ברשת באמצעות קרן MSD Capital ■ ב-MSD מעדיפים בדרך-כלל להישאר בעלי מניות מיעוט, אך רואים עצמם "שותפים חלקיים" בעסק

מה מחפש יזם היי-טק מיליארדר מארה"ב ברשת קמעונות מזון ישראלית? אתמול (ד') פורסם שמייקל דל, המייסד של חברת המחשבים Dell, השקיע באמצעות קרן MSD Capital שבבעלותו כ-90 מיליון שקל במניות רמי לוי , שאותן קנה מידי לוי עצמו. לאחר רכישה קודמת שביצעה הקרן, היא מחזיקה כבר ב-6.1% מרמי לוי.

דל בן ה-48 הקים ב-1984 את חברת דל, עם הון התחלתי של 1,000 דולר. כיום, בעלי המניות עומדים בפני הצעה של דל להפוך את החברה לפרטית (buyout) לפי שווי של 24.4 מיליארד דולר, אם כי יש משקיעים שמתנגדים להצעה, ושווי השוק של החברה בנאסד"ק עקף את המחיר שמציע דל. אם וכאשר תתבצע העסקה, ייתכן שקרן MSD תהיה מעורבת גם היא במימון, כך העריכו לאחרונה ב"בלומברג".

נכון להיום, בקרן מצהירים שאין להם קשר ישיר לחברת דל (אך מדגישים שהם משתמשים במוצרי דל בלבד). לדברי הקרן, מייקל דל אינו מעורב בניהול היומיומי של השקעותיה. הקרן פרטית, וקשה למצוא פרטים עליה, אולם באתר האינטרנט שלה נכתב: "פורסם כי MSD מנהלת סכום העולה על 10 מיליארד דולר. כחברת השקעות פרטית, איננו חושפים מידע הקשור לביצועי ההשקעות שלנו".

דל ייסד את MSD לפני כ-15 שנה, ובתחילה היא התמקדה בעיקר בטכנולוגיה. מאוחר יותר (גם על רקע התפוצצות הבועה) התרחבה לתחומים שונים.

"להשקיע בחברות יוצאות דופן"

MSD פועלת באמצעות חמש קבוצות: השקעה במניות של חברות ציבוריות; השקעה כקרן פרייבט אקוויטי; השקעה בהזדמנויות מיוחדות - כגון אג"ח High-Yield, חברות בקשיים והלוואות גישור; השקעות בנדל"ן; שותפויות עם קרנות גידור.

מה חיפשה MSD, ומצאה ברמי לוי? "המטרה העיקרית היא להשקיע לטווח ארוך במספר מוגבל של חברות יוצאות דופן, בארה"ב ומחוץ לארה"ב", נכתב באתר. לדבריהם, הקרן מבצעת תהליך חיפוש מבוסס מחקר, כשהמטרה היא למצוא עסקים שיש להם יתרונות תחרותיים בני-קיימא, ושמנוהלים על-ידי "חברי הנהלה ישרים, פיקחיים ושטובת בעלי המניות לנגד עיניהם".

ב-MSD מעדיפים בדרך כלל להישאר בעלי מניות מיעוט, אך בשל כוונתם להישאר עם ההשקעה לזמן ארוך, הם רואים עצמם "שותפים חלקיים" בעסק. בחברות שבהן הקרן רואה הזדמנות להוסיף ערך כשותפה להנהלה, ההשקעה עשויה להיות גדולה יותר.

"אנו מאמינים מאוד שעסקים יוצרים ערך לבעלי המניות שלהם באמצעות ייצור תזרים מזומנים חופשי לטווח ארוך", כותבים בקרן. רשת רמי לוי ייצרה 152 מיליון שקל מפעילות ב-2012, לעומת כ-62 מיליון שקל ב-2011.

בקרן מבצעים השקעות על בסיס הזדמנות שזוהתה בחברה מסוימת, ולא בסקטור.

האם ביצועי רמי לוי הושוו לשופרסל, רבוע כחול או ויקטורי? ב-MSD מציינים שהם מתמקדים בערך האבסולוטי של העסק, ולא בערכו ביחס לקבוצת ההתייחסות או למדדי המניות.

מאז הנפקת רמי לוי ביוני 2007 זינקה המניה ב-410%, ושווי השוק שלה הוא כ-2 מיליארד שקל. בעל השליטה רמי לוי מחזיק בכ-53% מהחברה, ואשתו עדינה מחזיקה ב-0.3%. בשנים 2007-2012 חילקה רמי לוי דיבידנדים בסך של קרוב ל-400 מיליון שקל (כולל דיבידנד שיחולק בעוד כשבועיים), ובני הזוג היו הנהנים העיקריים. נוסף על כך, מאז שהונפקה הרשת מכרו בני הזוג כ-20% ממניותיהם לגופים מוסדיים, בתמורה כוללת של כ-170 מיליון שקל (260 מיליון שקל, כולל המכירה ל-MSD).