"עצמאות אנרגטית": החלה הזרמת הגז הטבעי ממאגר "תמר"

(עדכון) שר האנרגיה סילבן שלום: מדובר ברגע היסטורי וביום חג שבו ישראל מגיעה לעצמאות אנרגטית וכלכלית ■ יצחק תשובה: "היום הזה מעורר גאווה רבה. החזון הפך למציאות" ■ למרות ההזרמה, תעריפי החשמל לא יוזלו

גז טבעי ממאגר "תמר" התחיל לזרום צנרת, ובכך הביא לסיום את בצורת הגז שממנה סבל המשק מזה כשנתיים. על פי הודעה שפרסם משרד האנרגיה הגז צפוי להגיע לחופי ישראל תוך 24 שעות לאחר שיעבור "מסע" של כמעט 200 קילומטר בצנרת ויכנס לצנרת הולכת הגז הארצית של חברת נתיבי הגז (נתג"ז) הממשלתית. הגז יוזרם בתחילה באופן חלקי, אך להערכת גורמים במשק הגז ניתן יהיה להגיע בתוך שבועות ספורים לניצול מלוא הקיבולת של צנרת ההזרמה.

שר האנרגיה והמים סילבן שלום אמר לפני שעה קלה כי מדובר ב"רגע הסטורי" וביום חג שבו מציינת ישראל במקביל לחג החירות גם את הגעתה לעצמאות אנרגטית וכלכלית. שר האנרגיה והמים ביקר כבר ביום רביעי באסדת ההפקה, ובמהלך הטיסה לאסדה כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "במסוק בדרך לאסדת תמר לקראת הזרמת הגז הטבעי לעבר ישראל. אירוע כלכלי היסטורי ומרגש שיאפשר לנו כמדינה חירות אנרגטית. חג פסח כשר ושמח".

"היום הזה מעורר גאווה רבה. החזון הפך למציאות. היום אנו יוצאים פעם נוספת מעבדות לחירות. מתלות במקורות אנרגיה זרים לעצמאות בגז טבעי כחול לבן. זהו הישג אדיר למשק הישראלי ותחילתו של עידן חדש", אמר יצחק תשובה, הבעלים של קבוצת דלק. "הפרויקט הזה ישנה את פני המשק הישראלי ויבטיח עצמאות אנרגטית למדינה. זהו עידן חדש ומלא הזדמנויות עבור הכלכלה הישראלית, שתוכל לנצל את יתרונות הגז הטבעי במישור הסביבתי, הגיאו-פוליטי, החברתי והכלכלי ולהפוך את מדינת ישראל לשחקן בינלאומי חשוב".

"אני מברך את הציבור בישראל על ההישג הכביר הזה שיפחית את התלות בדלקים מיובאים ויקרב את המדינה באופן משמעותי לעצמאות אנרגטית ", אמר צ'ארלס ד. דיוידסון, יו"ר ומנכ"ל נובל אנרג'י. "השימוש בגז הטבעי מ"תמר" יאפשר אוויר נקי יותר, יחסוך למדינה מיליארדי שקלים בעלויות אנרגיה ויהווה מנוע לצמיחה כלכלית".

השר שטייניץ שהקים את וועדת שישנסקי והוביל את חקיקת מסקנותיה בממשלה ובכנסת, בירך על תחילת הזרמת הגז מתמר ואמר: "הזרמת הגז מ"תמר" תתרום למדינת ישראל לא רק אנרגיה זולה ונקייה, אלא גם הכנסות עתק במהלך 25 השנים הקרובות בסכום שמוערך בכ-450 מיליארדי שקל במחירים של היום. זאת בעקבות המאבק חסר התקדים שנוהל לפני כשנתיים להגדלה משמעותית של המיסים והתמלוגים ממאגרי הגז והנפט של המדינה, באמצעות ההחלטה על הקמת וועדת שישנסקי ועל יישום מסקנותיה. כבר השנה תקבל המדינה תוספת הכנסות של כמה מאות מיליוני ש״ח, כתוצאה מהחלטתי על ביטול הפטור על תשלום תמלוגים שכונה ״ ניקוי האזילה״ החל משנת 2016 סכומי ההכנסות צפויים לעלות לרמה של מיליארדים בכל שנה. מעבר לכך עשויה להיות גם חשיבות אסטרטגית לגביי מעמדה של ישראל בעולם וכזכור ממשלות סין והודו, כמו גם מדינות באירופה ובאיזורינו הביעו עניין והעלו את הנושא בשיחות שהתנהלו עמם".

הגז מ"תמר" מגיע באמצעות מערכת ראשי באר המונחת על קרקעית הים מעל המאגר בעומק של 1,600 מטרים. מראשי הבאר נשאב הגז בצנרת תת-ימית כפולה שאורכה כ-160 קילומטרים דרומה אל אסדת הפקה הנמצאת בלב ים במרחק כ-24 קילומטרים מחוף אשדוד. אסדת ההפקה מטפלת בגז ומזרימה אותו ישירות לתחנת הקבלה החופית באשדוד משם הוא מוזרם לצנרת הגז הארצית ולתחנות הכוח. המאגר צפוי לספק גז טבעי במשך שלושת העשורים הקרובים.

בפרויקט חיבור מאגר "תמר" לחוף הישראלי הושקעו כ-3.5 מיליארד דולר על-ידי השותפים לזכויות במאגר תמר נובל אנרג'י (36%), ישראמקו (28.75%), דלק קידוחים ואבנר (15.62% כל אחת) ודור גז (4%). הפרויקט נחשב לאחד המורכבים והיקרים ביותר שנעשו בענף קידוחי הגז בעולם בשנים האחרונות. הפרויקט הושלם תוך עמידה מדוייקת בלוחות הזמנים שנקבעו וללא חריגות תקציב, זאת למרות אירועים בלתי צפויים.

השינוי הגדול ביותר בתכנית היה ביוני 2010 כשוועדת התכנון העליונה פסלה את התכנית שהכינה נובל לחבר את מאגר "תמר" לחוף באמצעות כניסה צפונית באזור חוף דור. דחיית התכנית אילצה את נובל להזרים את הגז דרומה תוך ניצול תשתית קיימת שמזרימה גז ממאגר מארי-B המתרוקן והביאה לכך שהגז מוזרם דרך צינור יחיד בעל קיבולת מוגבלת - מה שיגרום למחסור בגז במשק כבר משנת 2015.

הזרמת הגז מ"תמר" לישראל תביא לסיומו של המחסור החמור בגז טבעי במשק, אך לא תוביל להוזלה בתעריף החשמל לפחות בשנתיים הקרובות. המחסור נוצר בעקבות עצירת הזרמת הגז ממצרים. השיבושים שהחלו בפברואר 2011 בסדרת פיצוצי צנרת הגז המצרי בסיני, הסתיימו בעצירה מוחלטת של ההזרמה ובביטול ההסכם לייצוא גז לישראל על-ידי חברות הגז הממשלתיות המצריות.

כתוצאה מהמחסור בגז טבעי נאלצה חברת החשמל להפעיל את מרבית תחנות הכוח שלה בסולר ובמזוט. ההפעלה הממושכת גרמה נזק כלכלי המוערך בכ-15 מיליארד שקל, מתוכם 12 מיליארד מיוחסים לעלות העודפת של הסולר והמזוט, שמחירם יקר פי שלושה ויותר ממחיר הגז המצרי. 3 מיליארד שקל נוספים מיוחסים לעלות הנזקים הסביבתיים והבריאותיים שייגרמו עקב שריפת הסולר והמזוט המזהמים.

חברת החשמל נאלצה להגדיל את תקציב רכישת הדלקים שלה בכ-8.5 מיליארד שקלים, בשנת 2012 לבדה. העלות הנוספת מומנה באמצעות העלאת תעריפי החשמל לצרכנים בשיעור של כ-20%, עלייה שנפרסה על-פני שלוש שנים ותימשך גם ב-2014 למרות תחילת ההזרמה מ"תמר". בנוסף, גייסה חברת החשמל כ-9 מיליארד שקלים בהנפקות אג"ח שגובו בערבויות מדינה. החוב הכולל של החברה מתקרב כיום ל-75 מיליארד שקלים. הזרמת הגז מ"תמר" תאפשר לחברת החשמל לחסוך כחצי מיליארד שקל בחודש על עלויות דלקים.