עקב המשבר: המדינות המתפתחות מכרו 45 מיליארד א' ב-2012

דוח של קרן המטבע הבינלאומית הראה כי חלקו של האירו בעתודות המט"ח של המדינות המתפתחות נפל לשפל של 10 שנים ב-2012 ■ הדולר עדיין מוביל עם 60% מהעתודות

הניסיונות של האירו להחליף את הדולר בזירת המסחר העולמית קיבלו מכה בשנה האחרונה, כך מדווח העיתון "פייננשל טיימס". הדיווח של העיתון מתבסס על דוח שפרסמה קרן המטבע הבינלאומית לפיו המדינות המתפתחות מכרו 45 מיליארד אירו בשנת 2012 מעתודות המט"ח שלהן, ובכך הפחיתו את החזקותיהן במטבע האירופי בכ-8%.

כמובן שהסיבה לכך נעוצה במשבר החוב המתמשך באירופה שממשיך לגבות קורבנות בקרב המדינות החברות בגוש האירו. מכירת האירו על ידי המדינות המתפתחות החזירו את המטבע האירופי כ-10 שנים אחורה במאמצים של הוגי רעיון של האיחוד האירופי להפוך אותו למטבע המוביל בעולם.

לאחר המכירה, האירו מהווה כעת כ-24% מעתודות המט"ח של המדינות המתפתחות - הרמה הנמוכה ביותר מאז שנת 2002, והרחק מהשיא שעמד על 31% בשנת 2009. הדולר ממשיך להוות המטבע המרכזי בעתודות המט"ח עם 60%.

"זה יהיה המטבע העולמי השני, אבל אני לא רואה שום סימנים שהוא עומד לאתגר את הדולר על התואר המטבע המוביל בעולם בעתיד הקרוב", אמר ג'פרי פרנקל, פרופסור לכלכלה בבית הספר למדעי המדינה על שם קנדי באוניברסיטת הרווארד.