גברת כהן מחדרה? לפיד מנותק

על "מעמד הביניים" של יאיר לפיד ולמה באוצר ממשיכים לגלות ניתוק מהמציאות

"יאיר, אתה חי בסרט". זוהי התגובה הבולטת ביותר שצדה את עיני בתגובה לפוסט שפרסם שר האוצר לפיד במהלך חג הפסח. בפוסט הבטיח לפיד לדאוג יותר בישיבות האוצר "לגברת כהן מחדרה, שהיא ובעלה מרוויחים ביחד קצת יותר מ-20 אלף שקל בחודש". צריך לדאוג להם, הבהיר לפיד, כי הם-הם מעמד הביניים הישראלי.

"אבל יאיר", כתב מגיב אחר, "אין כאן אנשים שמרוויחים 20 אלף שקל בחודש. למשפחה שמרוויחה סכום כזה אין דאגות כלכליות". באופן כללי, הפוסט של לפיד מעלה חשש מרכזי ביותר לגביו - ולגבי מדיניות משרד האוצר בכלל - והוא המשך תחושת ה"ניתוק" בין כלכלני האוצר, המביטים בעיקר על טבלאות אקסל (כפי שתיאר לפיד בעצמו), לבין המציאות הכלכליות הלא פשוטה שחווה הציבור הישראלי ביום-יום. אך האם התחושה הזו מוצדקת באמת?

נתחיל מההגדרה של לפיד ל"מעמד הביניים" הישראלי - זה ש"מרוויח קצת יותר מ-20 אלף שקל בחודש". לפי ויקיפדיה, מעמד הביניים "מתאר קבוצה חברתית וכלכלית של אנשים בעלי יכולת כלכלית סבירה, אשר אינם בעלי השפעה או עושר יוצאי דופן או ניכרים לעין".

וכמה מעמד הביניים מרוויח? החישוב המקובל הוא זה: "ההגדרה המצמצמת של מעמד הביניים על פי משקי בית שהכנסתם ברוטו נעה בין 75% ל-125% מההכנסה הממוצעת". השכר הממוצע במשק, באופן גס, הוא כיום סביב ה-9,000 שקלים (ברוטו). כלומר, פרטים בישראל המרוויחים ברוטו בין 6,750 ל-11,250 שקלים בחודש - אלה הנמצאים בין העשירון ה-6 ל-8.

אם כן, "גברת כהן מחדרה" ובעלה של לפיד, מרוויחים בחישוב פשוט כל אחד "קצת יותר" מ-10,000 שקל - ונמצאים כמעט בקצה העליון ביותר של טווח ההגדרה למעמד הביניים הישראלי. הזוג המייצג שבחר לפיד, למעשה, נמצא הרחק במעלה העשירון ה-8 בישראל, אשר החברים בו מרוויחים עד 11,229 שקל בחודש (כל אחד).

הערה חשובה: התחשיב של לפיד נכון, כמובן, מתוך הנחה שה-"20 אלף שקלים" אליהם התייחס מחושבים כברוטו. אם לפיד סבור שמעמד הביניים הישראלי מרוויח 20 אלף שקל נטו בחודש, הוא מדבר על הכנסות ברוטו של בערך 40 אלף שקל ויותר - וכאן אנחנו מדברים כבר על העשירונים ה-9 וה-10. לא בדיוק מעמד הביניים, אלא "עשירי ישראל".

אך האם בכך פתרנו את קושיית מעמד הביניים של לפיד? לא ממש. בוויקיפדיה מציגים גם דרך נוספת לבדיקת מיהו מעמד הביניים הישראלי: "אופן חישוב מקובל אחר", מבהירים שם, "מעמד הביניים מוגדר על פי משקי בית שהכנסתם נעה בין 75% ל-125% מההכנסה החציונית". וכאן נכנסים עורכי ויקיפדיה לאחד הויכוחים הכלכליים הסוערים ביותר בתקופה האחרונה - כיצד למדוד את היקף ההשתכרות של הישראלי הממוצע? לפי השכר ההממוצע, או השכר החציוני?

קודם כל, נסביר מהו השכר החיציוני: זהו סכום ייצוגי, למעשה, שמחצית מהשכירים בישראל מרוויחים יותר ממנו - והמחצית האחרת, מרוויחה פחות ממנו. לפיכך, השכר החציוני נחשב על-ידי כלכלנים רבים למספר "מייצג" יותר המשקף היטב את מצבו של הציבור כאן, ועומד כיום על - אתם יושבים? - 5,500 שקלים בלבד. כן כן, אתם קוראים נכון: מחצית מהציבור במדינת ישראל מרוויח פחות מ-5,500 שקלים לחודש. אגב, בעוד שהשכר הממוצע עלה בעשור האחרון ב-30%, עלה השכר החציוני בפחות מ-10%. נכון שאתם לא מופתעים? "כלכלה חזקה"?

כשמבינים את נתון השכר החציוני והמשמעויות שלו, לא כ"כ מופתעים מכך שכבר שנים ארוכות מעדיפים בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה להתבסס בכל המחקרים והמצגים דווקא על נתון השכר הממוצע במשק - שכידוע לכל מתמטיקאי מתחיל, סובל מ"תנודות" חדות כלפי מעלה, גם כאשר רק השכר של עשירי המשק עולה משמעותית, ולמרות אי-שינוי מהותי במצבם של שאר השכירים. כך, יכולים מובילי המדיניות בישראל להתהדר בעליית השכר (הממוצע) בישראל - שממשיך לעלות, כאמור, תוך כדי חידוד פערי ההכנסה בין העשירונים העליונים לתחתונים בישראל.

ומהו "מעמד הביניים" ביחס לשכר החציוני במשק? כל אזרחי ישראל המרוויחים (תחזיקו חזק) בין 4,125 ל-6,875 שקלים בחודש. כלומר, אלה הנמצאים בין העשירון ה-3 ל-6 - שמרוויחים לפי ההגדרה בין עד 4,316 שקלים לעד 7,051 שקלים בחודש. ברוטו. כלומר, אם נרצה להישאר מחוברים למציאות ולהתבסס על רמת השכר החציוני במשק הישראלי, נגלה שמצבו של מעמד הביניים בישראל הרבה יותר גרוע מזה של "גברת כהן מחדרה" שתיאר לפיד.

ולפני שאסיים, מילה אחת על הוצאות - למקרה שמישהו מהקוראים חי בשנים האחרונות על הירח: משפחה ישראלית ממוצעת מוציאה בין 2,000 ל-6,000 שקל בחודש על דיור, בין 1,000 ל-2,000 שקל לחודש על מזון, וזה עוד לפני שדיברנו על דלק (ותחבורה - רכיב משמעותי נוסף בהוצאות משקי הבית), על חינוך (גני ילדים, בתי ספר, ובייביסיטר) - ועוד לא הזכרנו בילויים בזבוזים מדי פעם, ואולי (השם ירחם) גם חופשות. אם נאמין ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הוצאות משקי הבית בישראל רק הולכות ועולות - ולא עושות ממש "יד ביד" עם השכר הממוצע במשק, קל וחומר זה החציוני, ממנו אנחנו אוהבים להתעלם.

אם נסכם: "מעמד הביניים" אליו מכוון לכאורה שר האוצר הנכנס לפיד בעשייה שלו, פשוט לא מייצג במלואו את מעמד הביניים הישראלי שמרוויח 9,000 שקל בממוצע בחודש, ולא מייצג בכלל - ואפילו מנותק - ממעמד הביניים הישראלי שמרוויח 5,500 שקל בחודש - השכר החציוני במשק.

יש לציין - ההחלטה של לפיד להמשיך ולפנות לציבור באופן ישיר ובלתי אמצעי דרך הפייסבוק, וכך גם לקבל פידבק מהיר ל"תחושות" הציבור באשר לאמירותיו ומדיניותו המסתמנת היא מבורכת, וצריכה להימשך, אולם ההגדרות ה"גסות" של העומד בראש משרד האוצר לאותם ישראלים להם הוא רוצה לדאוג, צריכות להתחדד. כדאי שלפיד יבדוק שוב מיהו בדיוק "מעמד הביניים הישראלי" לו הוא מתכוון לדאוג, כי כרגע הוא לא ממש בכיוון.