הדולר צנח; "פוטנציאל הייסוף נותר מוגבל בטווח הקצר"

האירו נקבע בירידה של כ-0.3% ל-4.648 שקלים ■ בזירה העולמית, נסחר הדולר סביב 1.283 דולר לאירו ■ FXCM ישראל: "הזרמת הגז ממאגר תמר וכוונת האוצר לבצע קיצוצים יתרמו לחיזוק השקל בטווח הקרוב"

המסחר בזירת המט"ח מתנהל היום (ג') תוך התחזקות של השקל לאחר שבבוקר נרשמה מגמה מעורבת. הדולר היציג נחלש בכ-0.8% מול השקל ל-3.62 שקלים, ואילו האירו נקבע בירידה של כ-0.3% ל-4.648 שקלים. בזירה העולמית, נסחר הדולר סביב 1.283 דולרים לאירו.

על רקע תחילת הזרמת הגז מ"תמר", נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר טוען כי אסור להכניס את הכסף מתקבולי הגז לישראל כדי למנוע ייסוף חד של השקל. במסיבת עיתונאים לרגל הצגת דוח בנק ישראל ל-2012 אמר היום פישר כי יש להשקיע את הכסף מתקבולי הגז בחו"ל כיוון ש"עוד הכסף נמצא בתוך המשק זה גורם לייסוף השקל ומשפיע על היכולת של התעשייה המסורתית לייצא. זה נקרא 'המחלה ההולנדית' ועלינו למנוע את זה ע"י כך שלא ניתן לכסף הזה להיכנס בקצב מהיר מדי למשק. גם אסור לנו להשתמש בכל הכסף ממתנת הטבע הזו בדור הנוכחי אלא לשמור גם לדורות הבאים". (לסיפור המלא)

"בזירת המט"ח, צמד הדולר שקל צפוי לפתוח את יום המסחר ביציבות יחסית. המגמה הדובית עשויה להימשך כל עוד הצמד נסחר מתחת ל-3.65 שקלים", מעריכים ב-ATRADE. "חוסר הוודאות בשווקים לקראת פרסום נתוני התעסוקה בארה"ב עשויים לשחק לטובת הדולר האמריקני. בנק ישראל ימשיך להשקיף ככל הנראה מהצד לקראת האפשרות להתערבות בשוק במטרה לבלום את התחזקותו של השקל".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות: "הירידה בהיקפי המסחר ומיעוט הפעילים בשוק המט"ח בשל היציאה לחופשת חג הפסח והחגים הנוצריים, תמכו בתנודות השערים, כאשר היצעי מט"ח מצד פעילים זרים ויצואנים תמכו בייסוף השקל אל עבר רמת 3.63 שקלים. להערכתנו, פוטנציאל ייסוף השקל בטווח הקצר נותר מוגבל, ובנק ישראל צפוי לפעול רק לייצוב שער החליפין. ולכן עשוי לשוב לזירת המט"ח בעקבות תנודות חריפות שיירשמו בשער החליפין".

"נראה שהתחלת הזרמת הגז הטבעי ממאגר תמר לישראל תורמת להתחזקות השקל. ייסוף השקל תואם בין היתר את ההערכה לפיה הזרמת הגז הזול משמעותית מהסולר, צפויה חברת החשמל לצמצם את היקף רכישות המט"ח, מהלך אשר יתמוך בעודפי היצע של מט"ח וייסוף השקל", ציין פריימן.

בישראל, נמשכים הדיווחים לקראת גיבוש תקציב המדינה לשנת 2013. בפוסט בעמוד הפייסבוק שלו, פנה שר האוצר יאיר לפיד לציבור וסיפר על "גברת כהן מחדרה", אשר "מרוויחה קצת יותר מ-20 אלף שקל" ומייצגת את מעמד הביניים הישראלי. לפיד התחייב לדאוג לגברת כהן קצת יותר, וזכה לקיתונות של ביקורת מפוליטיקאים וכלכלנים.

לבינתיים, עדיין לא התקבלה החלטה אם התקציב הנוכחי יהיה דו-שנתי או רק ל-2013, אולם מה שברור הוא שהתקציב יכלול קיצוצים של עד 22 מיליארד שקל בתקציב הביטחון, קצבאות הילדים, שכר במגזר הציבורי ועוד. (לסיפור המלא)

בינתיים, גם משבר החוב באירופה ממשיך להשפיע על המסחר. באירופה עיני המשקיעים עדיין נשואות לקפריסין, שם נפתחו בשבוע שעבר הבנקים לראשונה מאז ה-16 במארס, עם הגבלות קשות שהטילה הממשלה על תנועות ההון במטרה למנוע משיכות כבדות של כספים מצד הלקוחות. כזכור, הממשלה הטילה מסים על הפיקדונות בבנקים כדי לקבל מאירופה חבילת סיוע של 10 מיליארד אירו. (לסיפור המלא)

ב-FXCM ישראל מציינים הבוקר כי "הזרמת הגז ממאגר תמר וכוונת האוצר לבצע קיצוצים יתרמו לחיזוק השקל בטווח הקרוב". גם העובדה כי בנק ישראל נמצא בתקופת מעבר ממריצה את הספקולנטים לדחוף את הדולר-שקל מטה, הם מסכמים.