הפלסטינים זועמים על מות האסיר: "ישראל תשלם מחיר"

(עדכון) - ברשות הפלסטינית ובפלגי חמאס בעזה זועמים על ישראל שלטעתנם אחראית למותו של אסיר ביטחוני בכלא הישראלי שחלה בסרטן ■ "הרחוב הפלסטיני רותח", אמרו בעזה

הפלסטינים ברמאללה ובעזה מגיבים בזעם ובאיומים לטיפול הלקוי, לטענתם, של ישראל באסיר הביטחוני חולה הסרטן אבו חאמדיה מיסארה, שמת היום בבית החולים סורוקה בבאר שבע.

ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד אמר כי ישראל נוקטת במדיניות של הזנחה רפואית, וזו לטענתו הסיבה למותו של מיסארה. הוא ציין כי יש "לפתוח את בתי הסוהר לפיקוח בינלאומי כדי לבדוק מה מתרחש בהם". יושבת ראש הרשות הפלסטינית אבו-מאזן הדגיש כי הרשות ביקשה את שיחררו של מיסארה: "ישראל עקשנית ויהירה, היא האחראית למותו".

עיסא קאראקי, השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית, אמר לסוכנות הידיעות הפלסטינית מען שהסרטן התפשט והרג את חמאדיה בגלל שהוא לא קיבל טיפול בזמן. "זהו פשע ברוטלי במיוחד בגלל שהנהלת הכלא ידעה שהוא סובל מסרטן, ועדיין לא נתנה לו להשתחרר לטיפול רפואי", אמר. הוא קרא לקהילה הבינלאומית להתערב בטיפול בסוגיה.

בעזה פרסמו איומים בתגובה למותו. גדודי קסאם אמרו בהודעתם כי "הרחוב הפלסטיני רותח, ואולי יפתח באינתיפאדה כתגובה טבעית על הפשע הזה". דובר חמאס הבהיר כי "הכיבוש ישלם מחיר כבד מאוד".

במקביל, עשרות פלסטינים יידו בקבוקי תבערה ואבנים לעבר כוחות צה"ל סמוך לכיכר השוטר בחברון, בעקבות מותו של האסיר. החיילים השיבו בירי באמצעים לפיזור הפגנות. הפגנות נרשמו גם בערים נוספות בגדה, בהן רמאללה.

נציב שירות בתי הסוהר אהרון פרנקו אמר ליו"ר ועדת הפנים ח"כ מירי רגב (הליכוד) כי תוקם ועדת בדיקה בנושא מותו של האסיר. פרנקו ציין בשיחתם כי האסיר היה בהליך שחרור וזכה לטיפול טוב מאוד בבית החולים.

בעקבות מותו: אסירים מתפרעים בבתי כלא

מיסארה (65), הכלוא בישראל כבר 11 שנים אובחן כחולה סרטן סופני לפני כשבוע והגיש בקשה לשחרור מוקדם עקב מחלתו. בחודש פברואר השנה הוא אובחן לראשונה כחולה סרטן הוושט והיה תחת מעקב רפואי של מומחים. ההליך לבחינת שחרורו החל, אלא שהוא מת במהלכו. מיסארה נשפט והורשע בכך שהיה המגייס והמשלח של המחבלים שניסו לבצע פיגוע בקפה "קפית" בירושלים לפני כ-11 שנים.

הטלוויזיה הפלסטינית דיווחה הבוקר על מותו של האסיר, ומאז שהתפשטה השמועה על מותו, החלו מהומות במספר בתי כלא בדרום הארץ. אסירים ביטחוניים התפרעו בבתי המאסר "קציעות", "רמון", "נפחא" ובבית הכלא "אשל", בו שהה האסיר שמת. הם טוענים כי האסיר שמת לא זכה לטיפול נאות מישראל, ולמעשה הוזנח. האסירים הפלסטינים החלו לדפוק על הדלתות ולהשליך חפצים אל מחוץ לתאים.

בשירות בתי הסוהר שלחו כוחות תגבור לבתי המאסר והצליחו להשתלט על המהומות. שלושה אסירים ושישה סוהרים נפצעו בעימותים, חלקם מגז מדמיע בו השתמשו הסוהרים.