בעלי מגרש בשכונת המשתלה תובעים: "20 שנה מונעים בנייה"

22 בעלי מגרש ריק ברחוב מקס ברוד בשכונת המשתלה בתל-אביב טוענים: הפסדנו 27 מיליון שקל כי העירייה לא מעתיקה קו צינור מים

22 בעלי מגרש ריק ברחוב מקס ברוד בשכונת המשתלה בתל-אביב, בהם גם משפחת מוגרבי, בעלת הקולנוע המיתולוגי, הגישו לאחרונה עתירה נגד עיריית תל-אביב, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל-אביב וחברת מי אביבים.

בעתירה, שהוגשה לבית משפט השלום בתל-אביב, דורשים הבעלים להורות לעירייה להעתיק קו צינור מים העובר במגרש ומונע מהם לממש את זכויות הבנייה במגרש שנים ארוכות.

לטענת הבעלים, העירייה מחויבת בהעתקת קו צינור המים כבר משנת 2004, אולם מתחמקת מחובתה זו במשך שנים בחוסר תום-לב מובהק ותוך רמיסת הזכויות של הבעלים תוך, שנגרמים להם נזקים שהסתכמו עד היום בעשרות מיליוני שקלים.

על המגרש אושרה תוכנית מפורטת בשנת 1993, המייעדת אותו למגורים ולהקמת 25 יחידות דיור צמודות קרקע, אלא שבמגרש עובר צינור מים ראשי, ולטענת בעלי המגרש הוא עובר בו בניגוד לדין ומונע את פיתוחו ואת האפשרות להוציא היתרי בנייה, למרות שהתוכנית המאושרת שחלה עליו.

התוכנית שאושרה קבעה תנאי, שלפיו הוצאת היתרי בנייה תלויה באישור תוכנית עיצוב ארכיטקטונית על-ידי הוועדה המקומית שתכלול בתוכה תוואי צינור מים חדש.

בעתירה נטען כי הוועדה המקומית הואילה לאשר את תוכנית העיצוב רק 11 שנה מאוחר יותר - בשנת 2004. התוכנית שאושרה קבעה כי העירייה תעתיק את קו צינור המים מחוץ לגבולות המגרש.

"התנהלות שערורייתית"

"במועד אישור תוכנית העיצוב לפני 9 שנים, הוטלה על כתפי המשיבות החובה לסלק באופן מידי את קטע הצינור מן המגרש, ולפיכך העובדה כי הצינור לא סולק הינה בניגוד לתוכנית תקפה בניגוד לדין ואף בניגוד להתחייבויות ולמצגים מצד המשיבות", צוין בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין עפר בר-און ותומר גור ממשרד שביט בר-און גלאון צין יגור ושות'. "התנהלותן השערורייתית של המשיבות הסבה עד עתה נזק של מיליוני שקלים למבקשים, ונזק זה גדל מדי יום, וכל זאת תוך פגיעה אנושה בזכויות הקניין של המבקשים".

לטענת בעלי המגרש, אובדן דמי שכירות שהיו יכולים לקבל על 25 יחידות הדיור המאושרות להיבנות על המגרש מסתכם ב-4.5 מיליון שקל לשנה, וב-27 מיליון שקל עד היום.

לטענתם, גם חברת מי אביבים, שהוקמה בשנת 2010 מתוקף חוק תאגידי מים וביוב, עשתה הכול כדי להתחמק מהעתקת הצינור, למרות שהתחייבה ב-2011 כי צינור המים יועתק עד סוף השנה, ולאחר מכן חזרה בה ואמרה כי אין ולא יהיה לוח זמנים לפינוי הצינור.

עוד נטען כי בשלב מסוים העירייה הפנתה את האחריות על ביצוע העתקת הקו על חברת נתיבי איילון, אלא שלטענת בעלי המגרש, החובה על העתקת הקו חלה על העירייה והוועדה המקומית, והן שנושאות באחריות מול בעלי המגרש.

מעיריית תל-אביב נמסר בתגובה: "כתב העתירה טרם הגיע לעירייה. לכשיתקבל, תגיב העירייה כמקובל בבית המשפט".