הרשות השנייה פרסמה הנחיות למשדרי תוכניות ריאליטי

זאת ‎עקבות פרשת הכדורים הפסיכיאטריים ב"האח הגדול" ■ בין השאר נקבע כי כשירות המתמודדים בהליך המיון תיבחן ע"י אנשי מקצוע ולא רק ע"י הפקה ■ עם זאת, הרשות הודיעה כי לא תקים ועדה רפואית שתבחן את כשירות המתמודדים

‎‎הרשות השנייה החליטה שלא להקים ועדה מקצועית שתנסח שאלון רפואי למתמודדי ריאליטי - כך עולה ממכתב ששלחה לפני כחודש הרשות לזכייניות הטלוויזיה המסחרית.

‏במכתב ששלחה הרשות היא צירפה את דוח ההסתדרות הרפואית שפורסם כבר באוגוסט 2012, בתוספת דגשים שלה. בדגשים אלה מתבקשות הזכייניות להתייחס לסעיפים ספציפיים בדוח הסתדרות הרפואית הישראלית, ואילו סעיף זה אינו מופיע שם.

‏הודעת הרשות השנייה למפוקחים על-ידה מצטרפת לבדיקות שנערכו במשרד הבריאות ובזכייניות הטלוויזיה עצמן. תהליך הבדיקה המדוקדק החל לאחר התפוצצות פרשת "הכדורים הפסיכיאטריים" בתוכנית "האח הגדול" של זכיינית ערוץ 2 קשת. לאחר פרסום טענות מתמודדים בתוכנית בעיתון "ידיעות אחרונות", פתחה הזכיינית עצמה בבדיקות משלה, קבעה קוד אתי פנימי ומינתה בעלת תפקיד לפיקוח על רווחת משתתפי התוכניות.

‏הסעיף אותו בחרה הרשות השנייה לא לאמץ, קובע כי "מומלץ כי הרשות השנייה תמנה ועדה בלתי תלויה, אשר תורכב מנציגי האיגוד הפסיכיאטרי ואיגוד רופאי המשפחה, בשיתוף נציג איגוד הפסיכולוגים, אשר תנסח שאלון רפואי קבוע ומחייב. כל מועמד המבקש להשתתף בתוכנית יחויב לענות על שאלון רפואי זה. השאלון יכלול שאלות הקשורות למצבו הגופני ולמצבו הנפשי של המועמד, בהווה ובעבר, ויבחן את התאמתו להשתתף בתוכנית", לשון דוח ההסתדרות הרפואית.‏

במכתב ששלחה מנכ"לית הרשות השנייה, אילת מצגר, לזכייניות, היא קבעה כי בעלי זיכיונות לשידורים מסחריים הם הנושאים באחריות לתכנים המשודרים בימי השידור שלהם בערוצים 2 ו-10.

‏ההנחיות שפרסמה הרשות, בנוסף לדוח ההסתדרות הרפואית, קובעות בין היתר מהלכים שמתבצעים כיום ברוב תוכניות הריאליטי ככולן; ובהן כי תקנון התוכנית יהווה חלק מהחוזה עם המשתתפים בתוכנית, וכשירות המתמודדים במסגרת הליך המיון לתוכנית תיבחן על-ידי אנשי מקצוע ולא רק על-ידי אנשי הפקה.

‏מתמודדי הריאליטי יזכו לקיים מפגשים שוטפים על-ידי צוות מקצועי להערכת מצבם בזמן אמת במקרה שנדרש טיפול רפואי, וכל משתתף יהיה רשאי לבקש חוות-דעת רפואית נוספת בכל שלב משלבי ההפקה. עוד נקבע כי הרופא יהיה רשאי להורות על הפסקת השתתפותו של המתמודד, והחלטתו תהיה סופית.

לאור הטענה של מתמודד "האח הגדול" סער שיינפיין, עמו הגיעה קשת באחרונה להסכם פשרה, כי לא ידע אילו תרופות הוא נוטל, הוחלט כי כל תרופה שתינתן למשתתף תהיה באריזה המקורית, לרבות העלון המצורף. כמו כן, התרופות ימומנו על-ידי ההפקה.

‏לדברי מצגר, "פעילות בהתאם להנחיות אלה הינה חשובה כדי להבטיח הקפדה במסגרת ההפקה של תוכניות ריאליטי על פרמטרים מהותיים הקשורים לכבודם של המשתתפים, לשלומם הפיזי והנפשי ולשקיפות כלפי ציבור הצופים בתוכניות לגבי ההתנהלות בתוכניות אלה".

‏לדברי יו"ר מועצת הרשות השנייה, ד"ר אילן אבישר, "אנו מצפים לשיתוף-פעולה מלא מצד זכייני הרשות הנדרשים לעמוד בכל ההנחיות בנושא זה".‏

עיקרי ההנחיות שפרסמה הרשות השנייה

* תקנון התוכנית יהווה חלק מהחוזה עם המשתתפים ויפורסם באתר האינטרנט של הגוף המשדר.

* כשירות המתמודדים במסגרת הליך המיון לתוכנית תיבחן על-ידי אנשי מקצוע ולא רק על-ידי אנשי הפקה.

* יש לקיים מפגשים שוטפים עם המשתתפים על-ידי צוות מקצועי. הרופא יהיה רשאי להורות על הפסקת השתתפותו של המתמודד.

* לאחר גמר התוכנית, הרופא המלווה עם הצוות הרפואי רשאי להחליט כי יש מקום להמשך מעקב וטיפול.