בג"ץ על אדום אדום: "הסרט מזעזע; אסור לעבור לסדר היום"

שופטי בג"ץ הורו לפרקליטות לעדכן בתוך 30 יום בהתפתחות החקירה הפלילית והגשת כתבי האישום בפרשת ההתעללות בבית-המטבחיים של אדום אדום

"הסרט מזעזע. קשה לצפות בו. אי-אפשר לעבור על כך לסדר היום. העיניים רואות את אשר הן רואות, וקשה להתעלם מזה" - כך הגיבו היום (ד') השופטים מרים נאור, נעם סולברג ויורם דנציגר, בדיון שהתקיים בבג"ץ בנוגע לתחקיר "אדום אדום" ששודר ב"כלבוטק".

הדיון נערך בעתירת עמותות "אנונימוס" ו"תנו לחיות לחיות" בפרשת ההתעללות בבעלי-חיים בבית-המטבחיים של "אדום אדום", חברה-בת של תנובה.

השופטים הורו לפרקליטות לעדכן בתוך 30 יום בהתפתחות החקירה הפלילית והגשת כתבי האישום.

מהמסמכים שהגיש משרד החקלאות לבג"ץ לקראת הדיון עולה כי עד לשידור התחקיר ב"כלבוטק" לא היו בישראל שום נהלים לטיפול בבעלי-חיים בבתי-מטבחיים ולמניעת התעללות בהם. הצורך בנהלים עלה רק בעקבות החשיפה הטלוויזיונית, וגם בחודשים שחלפו מאז השידור לא הצליח המשרד לגבש נהלים כאלה.

בתחקיר שערך רונן בר, עיתונאי ופעיל ב"אנונימוס" שהתקבל לעבודה במשחטה, תועדה במצלמה נסתרת התעללות חריפה בבעלי-החיים. בין היתר תועדו הכאת עגלים וטלאים במקלות ובשוקרים חשמליים, גרירת עגלים במלגזות, השלכת טלאים באוויר ותליית החיות לאחר השחיטה בעודן בהכרה, נאבקות ממושכות.

כעת נחשף במסמכים כי הווטרינרים של משרד החקלאות שכשלו בפיקוח במשחטה נותרו בתפקידיהם. מנהל השירותים הווטרינריים, ד"ר נדב גלאון, אמנם קבע כי הווטרינרים במשחטה לא מילאו את חובתם החוקית והמקצועית, אך נמנע מלהעבירם מתפקידם.

את תנובה יצגו בדיון עורכי הדין איתמר ענבי, גבי דיסגני וקרן ויידברג ממשרד ש. פרידמן ושות'.

מ"אדום אדום" נמסר בתגובה: "מדובר באירוע שהתרחש לפני מספר חודשים. 'אדום אדום' הוקיעה את המעשים ונקטה פעולות מיידיות ומשמעותיות, בתיאום מלא עם הרגולטורים בישראל ועם ההתאחדות באוסטרליה. לאור כל הצעדים שננקטו, בית המשפט הגבוה לצדק אף ביקש מהעותר לשקול האם הוא עומד על העתירה. 'אדום אדום' תמשיך להקפיד על איכות ובטיחות מוצריה".