המכוניות ה"עממיות" יתייקרו באלפי שקלים החודש

הערכות באוצר: עדכון "המס הירוק" על כלי רכב יבוצע עוד החודש, מה שיגרום להתייקרות של אלפי שקלים במחירי כלי הרכב הקטנים ולייקור נלווה בשווי השימוש בליסינג ■ ואיזה מכוניות לא יתייקרו? אלה שמשמשות את המאיון העליון

האוצר צפוי להוציא לפועל עד סוף החודש את העדכון ב"מס הירוק" על כלי רכב. המהלך כולל החמרה של ערכי הפליטה בנוסחה שלפיה ניתן כיום לכלי רכב חדשים "ציון ירוק". המשמעות היא קיצוץ משמעותי בהטבת המס שנותנת המדינה לכלי רכב נקיים, שמגיעה כיום לעד 15 אלף שקל לרכב. המהלך צפוי לגייס לפחות 400 מיליון שקל בשנה לקופת המדינה.

המהלך צפוי להוביל בעיקר להתייקרות של כלי הרכב הזולים והעממיים, מפלח מכוניות המיני ועד למכוניות המשפחתיות, שבהם הטבת המס ליבואנים מהווה כיום חלק משמעותי מחישוב המחיר לצרכן. לעומת זאת, כלי רכב גדולים ומזהמים דוגמת רכב כביש-שטח ורכבי פאר, שעד כה לא קיבלו כל הטבת מס ירוק או שקיבלו הטבה מינימאלית, לא יושפעו מהמהלך.

צעד לוואי נוסף יהיה עלייה בשווי השימוש של דגמי ליסינג פופולריים בשל העובדה ששווי השימוש מחושב כאחוז ממחיר המחירון של הרכב לצרכן. בענף מעריכים כי באוצר מתלבטים כיום כיצד להציג את ייקור שווי השימוש הצפוי שייפגע בעיקר בשכבת "מעמד הביניים".

לא המהלך האחרון

בענף הרכב אומרים כי התייקרות בחלק מדגמי הרכב, בעיקר הזולים, תהיה בלתי נמנעת. זאת, בעיקר בשל העלאות המחיר של היצרנים ליבואנים שנובעות מהמצב באירופה. אולם, היא צפויה להתקזז במידה לא מבוטלת בשל ירידת שערי מטבעות הייבוא שלא באה לידי ביטוי עד כה במחירי הרכב.

רוב היבואנים לא הורידו עד כה את המחירים הרשמיים לצרכן בעקבות התחזקות השקל ביחס לדולר, לאירו ולין היפני, אלא העדיפו להעביר בשבועות האחרונים את הרווח העודף לחברות הליסינג בצורה של הנחות. יבואנים אחרים ממתינים לעדכון המס כדי לבחון את השפעתו.

מקורות באוצר מדגישים כי מדובר במהלך שאושר כבר פעמיים בממשלה הקודמת והיה אמור להיכנס לתוקף בתחילת השנה, אולם נדחה בשל הבחירות ובשל התנגדותו של השר היוצא לאיכות הסביבה, גלעד ארדן. עוד הם אומרים, כי ככל הנראה לא מדובר במהלך האחרון בנושא מיסוי הרכב וכי צפויים מהלכי המשך, כולל העלאה הדרגתית של מס הקנייה המקסימלי על רכב - ככל הנראה לשיעור של 85% במקום 81% כיום.

ברשות המסים סירבו להתייחס לידיעה.

מחירי המכוניות
 מחירי המכוניות