סיכום שנתי: רווחי רשתות המזון נחתכו ב-25% ב-2012

בחלק מהשנה עוד ניכרה ההרעה בתנאי השוק שחלה ב-2011, והתבטאה בשחיקה ברווחיות הגולמית והתפעולית של 6 הרשתות הציבוריות ■ שופרסל ומגה בלטו לשלילה עם קיפאון במכירות וצניחה ברווחיהן, ואילו רשת רמי לוי מוסיפה לצמוח

רשתות המזון המקומיות מתמודדות בשנתיים האחרונות עם תקופה מאתגרת במיוחד. המחאה החברתית שהתעוררה בקיץ 2011, לצד עלייה במחירי התשומות והאטה בפעילות המשק המקומי, חברו לתחרות המחריפה בענף ומשכו את התוצאות הכספיות של השחקנים בו כלפי מטה.

ההרעה בתנאי השוק, שבאה לידי ביטוי כבר בתוצאות 2011, המשיכה לתת את אותותיה גם בחלק הראשון של שנת 2012, ומתבטאת היטב בשחיקה שמציגות רשתות המזון בשיעורי הרווחיות הגולמית והתפעולית שלהן.

בסיכום שנתי, הקיפאון במכירות של שתי השחקניות הגדולות בענף - שופרסל ורבוע כחול (הפועלת באמצעות רשת מגה), והצניחה ברווחיהן, משכו מטה את התוצאות המצרפיות של 6 רשתות המזון הציבוריות.

"המחצית הראשונה של 2011 הייתה תקופת שיא בענף, ובדיעבד אולי הייתה זו שעוררה את המחאה החברתית", אומר מאיר סלייטר, אנליסט בכיר בדש ברוקראז'. "במחצית השנייה של 2012 ראינו את המרווחים של הרשתות חוזרים לעלות או מתייצבים, אבל הם עדיין רחוקים מהרמות ששררו אז".

וכעת לסיכום השנה במספרים:

25% הוא שיעור הצניחה ברווח הנקי של 6 רשתות המזון הנסחרות בבורסה, שהצטבר לכ-380 מיליון שקל (לעומת יותר מ-500 מיליון שקל ב-2011). את התוצאות מושכות מטה שופרסל ורבוע כחול , המחזיקות יחד כ-80% מתוך 600 הסניפים שמפעילות הרשתות הציבוריות, ומכתיבות את המגמות בשוק.

בשופרסל צנח הרווח ב-27%, ל-200 מיליון שקל. הרשת שבשליטת קבוצת אי.די.בי סבלה אשתקד משחיקת הרווח התפעולי, והצניחה בשורה התחתונה נרשמה לאחר שב-2011 נהנתה הרשת מרווחים משמעותיים כתוצאה ממכירת נכסים והכנסות מס.

מתחרתה הגדולה, קבוצת הקמעונות של דודי ויסמן ושרגא בירן (בשמה המלא - אלון החזקות ברבוע כחול), עברה אשתקד להפסד של כ-3 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 60 מיליון שקל ב-2011.

מלבד רשתות המזון מגה, עדן טבע מרקט ושפע שוק, שולטת רבוע כחול בחברת הדלק דור-אלון, בחברת רבוע נדל"ן ובמספר חברות מזון.

הקבוצה לא מציגה את הרווח הנקי של פעילות הסופרמרקטים בנפרד, אולם את תוצאות הקבוצה משכה מטה פעילות זו, שרשמה ירידה במכירות וברווח הגולמי, וכן מגזר ה"לא-מזון" והשקעות שביצעה הקבוצה במפעיל הסלולרי אלון סלולר (YouPhone).

לחיוב בולטת רשת המזון המוזלת של רמי לוי , עם זינוק של 17% אשתקד בשורה התחתונה, לרווח של 110 מיליון שקל. השיפור ברווחי הרשת (שבה השקיעה בשבוע שעבר קרן MSD של מייקל דל כ-90 מיליון שקל) נתמך בעלייה דו-ספרתית בהכנסות.

עוד בולט לחיוב בענף שיפור של 12% ברווחי רשת טיב טעם , שבשליטת חגי שלום, שהגיעו לכ-17 מיליון שקל. זאת, בזכות ירידה בהוצאות מס והוצאות מימון, ולמרות שחיקה בשיעורי הרווחיות.

26% הוא שיעור העלייה במכירות שהציגה רשת רמי לוי, ל-2.8 מיליארד שקל. העלייה הסתייעה בגידול של 6.8% במכירות של חנויות זהות (קפיצה של 9.5% ברביעון הרביעי) ובפתיחת 5 סניפים חדשים מאז אפריל 2011. שטחי המכירה של רמי לוי, המשתרעים על פני 36 סניפים, גדלו ב-18.5% אשתקד, ל-35 אלף מ"ר.

כן בולטת צמיחה של 16.5% במכירות רשת ויקטורי של משפחת רביד, עם הכנסות של 708 מיליון שקל. השיפור במכירות הושג בזכות פתיחת שני סניפים חדשים ועלייה של 0.6% במכירות בחנויות זהות.

עוד מבין רשתות הדיסקאונט, מחסני כמעט חינם (צים שיווק) הציגה עלייה של 6.5% במכירות, ל-1.35 מיליארד שקל.

גם כמעט חינם מתפתחת, ואשתקד הרחיבה הרשת את שטחי המכירה שלה ב-17% ל-41 אלף מ"ר, מהלך שתמך בהגדלת הפעילות השוטפת. מניות צים שיווק נמחקו באחרונה מהמסחר בבורסה, בעקבות מכירת השליטה בחברה מידי האחים רמי ועדי צים ליינות ביתן של נחום ביתן, לפי שווי חברה של כ-350 מיליון שקל.

לעומת העלייה בפעילות השוטפת של הרשתות הקטנות יחסית, נרשמה שחיקה של 2.5% בהכנסות רשת מגה, ל-6.6 מיליארד שקל - מגמה המיוחסת לירידה של 2.6% במכירות בחנויות זהות ולסגירת תשעה סניפים.

אצל שופרסל המכירות לא רשמו שינוי מהותי, ברמה של 11.6 מיליארד שקל, ומשכו את סך המכירות המצרפיות של רשתות הקמעונות ל-24 מיליארד שקל.

5.1% היה שיעור הרווח התפעולי של רמי לוי, שגם בפרמטר זה (כמו בהכנסות וברווח הנקי) בולט לחיוב לעומת יתר הענף. עם זאת, גם הרשת של לוי לא הצליחה להתחמק מההרעה בתנאי השוק, אחרי שב-2011 הצליחה להציג שיעור רווחיות גבוה יותר של 5.5%.

שיעורי הרווח התפעולי של יתר הרשתות נעו סביב 2.5%-3.5%. גם פה בולטת מגה לשלילה, עם שיעור רווח תפעולי שנתי של כ-2%, שהושפע מצעדי ההתייעלות בהן נוקטת הרשת.

לדברי סלייטר, "נקודת הפתיחה של רשתות המזון אחרי המחאה החברתית הייתה נמוכה, והחזרה לסביבת מחירים עולה היא איטית. רמת רווחיות גבוהה יותר מותנית ביכולתן לשלוט על ההוצאות, שכל הזמן עולות, ובסביבת מחירים נוחה יותר עבורן, התלויה בכלכלה הישראלית וברמת התחרות בענף".

תוצאות רשתות הקמעונאות ב-2012
 תוצאות רשתות הקמעונאות ב-2012