הדלפת ענק: 120 אלף משתמשים במקלטי מס בעולם

ארגון בוושינגטון, הקונסורציום הבינלאומי של עיתונאים-תחקירנים, הבקיע פרצה בחומת הסודיות של מקלטי המס בעולם ■ בין מחזיקי החשבונות במקלטי המס: ראשי מדינות, סלבריטאים וסוחרי נשק - בשווי כולל של 21 טריליון דולר

בהדלפה כבירת ממדים, שיש שמשווים אותה להדלפות וויקיליקס של מסמכי הממשל האמריקני, נחשפו אתמול (ה') זהויות של 120 אלף בעלי חשבונות, חברות ואנשים פרטיים במקלטי מס, בעיקר בסינגפור, איי הבתולה ואיי קוק.

ההדלפה, שנעשתה לארגון תקשורת בוושינגטון, הקונסורציום הבינלאומי של עיתונאים-תחקירנים (ICIJ), הבקיעה פרצה ענקית בחומת הסודיות המסורתית על מקלטי מס וחשפה חשבונות בשוי מצרפי של 21 טריליון דולר.

86 עיתונאים מ-46 מדינות, לרבות מ-BBC, "גארדיאן", "לה מונד", "זידויטשה צייטונג" ו"נורד-דויטשר רונדפונק" (גרמניה), "וושינגטון פוסט" ו-CBC (שירות השידור הקנדי), ניתחו נתונים ב-2.5 מיליון תיקים שהגיעו לידי הקונסורציום, וחשפו חברות חוץ-גבוליות, נאמנויות ומבנים פיננסיים אחרים במקלטי מס של פוליטיקאים, בעלי הון, משפטנים, אנשי אצולה, אך גם בני מעמד הביניים ובעלי מקצועות חופשיים מעשרות מדינות.

בין מחזיקי החשבונות במקלטי המס: 4,000 אמריקנים, חלקם סלבריטאים וחלקם רופאים ורופאי שיניים, כפריים בני מעמד הביניים ביוון, נוכלים פיננסיים שגרפו הון בוול סטריט, מיליארדרים ממזרח אירופה ומאינדונזיה, בכירים בתאגידים רוסיים, סוחרי נשק בינלאומיים, ואפילו דירקטור בחברת-קש, שהאיחוד האירופי הגדיר אותה כבורג במנגנון פיתוח הנשק הגרעיני של איראן.

לפי מפה שפירסם קונסורצים העיתונאים באתר שלו (http://www.icij.org), בעלי החשבונות הסודיים יושבים בצרפת, גרמניה, איטליה, בריטניה, יוון, שוודיה, רוסיה, אזרביג'אן, ונצואלה, תאילנד, מונגוליה ודרום אפריקה (רשימה חלקית).

בסך-הכול חושפים המסמכים יותר מ-120 אלף חברות ונאמנויות עם חשבונות במקלטי המס, וכמעט 130 אלף אנשים פרטיים וסוכניהם, שמעורבים בחשבונות.

צבר המסמכים שבידי ICIJ הוא כמות הנתונים הגדולה ביותר של מידע פנימי על מערכת מקלטי המס החוץ-גבוליים שהגיעו אי-פעם לארגון תקשורת כלשהו. גודלו של צבר המסמכים האלקטרוניים, כפי שהוא נמדד בגיגה-ביט, גדול פי 160 מצבר המסמכים שהודלפו לוויקיליקס ב-2010.

"מעודי לא ראיתי דבר כזה; העולם הסודי נחשף סוף-סוף", אמר ארתור קוקפילד, פרופסור למשפטים ומומחה לענייני מס באוניברסיטת קווינס בקנדה, שבחן חלק מהמסמכים, בראיון ל-CBC. לדבריו, המסמכים מזכירים לו סצנה בסרט "הקוסם מארץ עוץ", שבה "המסך מוסט, ואפשר לראות איך הקוסם מפעיל את מכונת הקסמים שלו".

האתר של ICIJ מציין כי כמויות הכספים העצומות שטמונות במקלטי המס - כספים חוקיים ובלתי חוקיים, הון אישי והון תאגידי - יכולות לזעזע כלכלות שלמות ולחרחר מדון בין מדינות. המשבר הפיננסי המתמשך באירופה נבע מהחורבן הפיסקלי ביוון, שהתעצם על-ידי התחמקות ממסים באמצעות העברות הון למקלטי מס, ומקריסת הבנקים בקפריסין, שחלקם שימשו מקלטי מס למפקידים עשירים מרוסיה וממדינות אחרות.

"אנשים מסוימים ברחבי תבל מפוחדים היום עד עמקי נשמתם", אומר ריצ'ארד מרפי, מנהל המחקר בארגון הבריטי Tax Justice Network, שמנהל מזה שנים מאבק נגד הסודיות שאופפת מקלטי מס, בראיון ל"ניו-יורק טיימס". "החשיפה הזו יכולה לשנות את כל כללי המשחק. סודיות היא המוצר העיקרי שמקלטי מס מוכרים ללקוחותיהם. אם אתה עבריין מלבין כספים או סתם אזרח שמנסה לחמוק מתשלום מסים, סודיות היא הדבר הראשון במעלה שאתה זקוק לו".

"כאשר הסודיות הזו נעלמת, נוצר מיד גורם הפחד, ולכך יש השפעה מרתיעה בקנה-מידה מסיבי", אמר מרפי.

חשיפת שמותיהם של חלק מבעלי החשבונות הסודיים מתחילה לחולל עצבנות ומבוכה במדינות שונות. אחד מהשמות המוכרים ביותר הוא ז'אן ז'אק אוגייר, ידיד קרוב של נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, שהיה ממונה על הכספים בקמפיין של הולנד לנשיאות אשתקד. לפי מידע שמתפרסם ב"לה מונד", אוגייר היה מושקע בעסקים חוץ-גבוליים שהיו רשומים באי קיימאן (אוגייר מכחיש שהוא מעורב בפעולות בלתי חוקיות).

שמה של דניס ריץ', גרושתו של מארק ריץ', איל-הון אמריקני-ישראלי-בלגי-ספרדי, מוזכר אף הוא ברשימת בעלי חשבונות במקלטי המס. בעלה לשעבר הואשם בארה"ב ב-1983 בהעלמת מס בהיקף כ-50 מיליון דולר ובניהול עסקות נפט עם איראן בשנות ה-70, בניגוד לחוק האמריקני. הוא נמלט לשווייץ וחי בה עד היום. ב-2001 העניק לו נשיא ארה"ב דאז, ביל קלינטון, חנינה שנויה במחלוקת. לריץ' היו ידידים רבים בצמרת הישראלית, וחלקם כתבו לקלינטון מכתבים שבהם קראו לשחרורו של ריץ' על סמך תרומותיו לצדקה לישראל. היו אף ידיעות שהוא סייע למוסד.

מפורסמים אחרים ברשימה: בידזינה איבנשווילי, ראש ממשלת גיאורגיה והאיש העשיר במדינה (חמישה מיליארד דולר, לפי "פורבס"); אילחאם אלייב, נשיא אזרביג'אן, ומשפחתו; פרד מאראפונו, מפיג'י, סוחר נשק ולשעבר לוחם ביחידת עילית של צבא בריטניה; מאריה אימלדה מרקוס מאנטוק, מהפיליפינים, בתו של שליט הפיליפינים לשעבר פרדנאנד מרקוס, ומושלת חבל אילוקוס נורטה במדינה.

השיח סבאח ג'אבר אל-סבאח, בן משפחת המלוכה בכוויית; חסאן מוחמד ופאדי מוחמד ג'אמיל, בניו של אחד המאנשים העשירים ביותר בסעודיה ובעל אחת מהסוכנויות הגדולות בעולם למכירת רכבי טויטה; סוהא, עומאר ואיישה שומאן, בני אחת מהמשפחות העשירות ביותר בירדן (אבי המשפחה, חאליד שומאן, היה נשיא קבוצת ערב בנק, עד מותו ב-2001); משפחת סטיינברוך, אחת מהמשפחות העשירות ביותר בברזיל.

פוטחמאן נא פומחרה, לשעבר הגברת הראשונה של תאלנד; מילר קונראד ראוטבנאק, מיליונר לבן מזימבאבווה, בעל קשרים הדוקים עם הנשיא המושחת מוגאבה; חוסה אליסיר פינטו גוטריירז, גנראל בצבא ונזואלה ומפקד חבל אמזונאס; בייארצוגט סאנגאג'אב, שהיה שר האוצר במשלת מונגוליה בין 2008 ל-20012.