דרמה במכרז הנמל: שפיר הבריזה לצרפתים בהפתעה

8 קבוצות מהארץ ומהעולם ניגשו לשלב המיון המוקדם במכרז הבינלאומי לבניית מסופי המכולות החדשים "נמל המפרץ" בחיפה ו/או "נמל הדרום" באשדוד ■ שפיר הנדסה ואשטרום יתמודדו מול 6 חברות זרות בבוקר המכרז

שפיר הנדסה ואשטרום הן שתי החברות הישראליות המתמודדות במכרז להקמת נמל העתיד של ישראל, בהיקף של מעל מיליארד דולר - כך נודע ל"גלובס".

חברת נמלי ישראל (חנ"י) הודיעה הבוקר (א'), כי 8 קבוצות מהארץ ומהעולם ניגשו לשלב המיון המוקדם (PQ) במכרז הבינלאומי לבניית מסופי המכולות החדשים "נמל המפרץ" בחיפה ו/או "נמל הדרום" באשדוד. השימוש במונח ו/או נובע מכך ששרי האוצר והתחבורה טרם הכריעו האם הנמל יוקם באשדוד או בחיפה או בשתי הערים בו זמנית. כמו כן, הממשלה אמורה להחליט האם הפרויקט יופעל על ידי זכיין פרטי, למרות איומי ההסתדרות וועדי העובדים בנמלים כי החלטה כזו פירושה "הכרזת מלחמה".

חנ"י לא פירטה בהודעתה את שמות החברות המשתתפות בהליך ה-PQ ורק ציינה כי מדובר בחברות מישראל, סין, אירופה ודרום אפריקה. ל"גלובס" נודע כי אשטרום תתמודד במכרז לבדה בעוד שמאחורי הקלעים של המכרז התנהלה דרמה סביב זהות שותפתה של שפיר הנדסה. חברת ונסי הצרפתית, המיוצגת בישראל על ידי איש העסקים משה קורניק, התכוונה לגשת למכרז יחד עם שפיר הנדסה. ואולם בבוקר יום הגשת ההצעות התברר לקורניק כי שפיר "הבריזה" לו. במקום החברה הצרפתית הגישה שפיר הצעה משותפת עם חברה ספרדית.

העבודות נשוא המכרז כוללות הארכת שובר גלים קיים והקמת שוברי גלים משניים, הקמת רציפים וחפירה ימית.

המסוף הראשון - עד 2018

שר התחבורה, ישראל כ"ץ, הביע שביעות רצון ממספר הקבוצות שניגשו ל-PQ במכרז הבינלאומי, וציין כי הפרויקט מעורר עניין רב בארץ ובחו"ל. "פיתוח נמלי הים חיוני למשק ויש חשיבות רבה בפיתוח מהיר של הנמלים כדי לתת מענה על הגידול הצפוי בסחר וכדי שניתן יהיה לקלוט בהם גם אוניות גדולות".

מחנ"י נמסר כי מדובר במכרז דו-שלבי. שלב א' הינו שלב ה-PQ, בדיקת כשירות מוקדמת של קבלנים העומדים בתנאי הסף. השלב הבא, שלב ההצעה הכספית והטכנית, יצא לדרך לאחר קבלת אישור שרי התחבורה והאוצר.

שלמה ברימן, מנכ"ל חנ"י, אמר שהמשק הישראלי יזדקק בעשור הקרוב ל-2 מסופי מכולות חדשים, כשהראשון שבהם חייב לפעול בשנת 2018. מאחר ושני הפרויקטים דומים מבחינה הנדסית, הרי שניתן היה להתחיל בהליך המיון המוקדם (PQ) עוד בטרם הוחלט היכן יבנה הפרויקט הראשון. ברימן ציין כי חנ"י עתידה לסיים החודש את תכנונם המפורט של מסופי נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד, והיא מקדמת במקביל הליכים נוספים בהם הפקה ואגירת אבן, תסקיר מקורות החול להקמת רציפים ועוד.

משפיר נמסר כי "ונסי חזרה בה ברגע האחרון מכל ההסכמות שסוכמו איתה ומשום כך שפיר החליטה שלא לגשת למכרז יחד עימה".