זה הזמן לקנות מט"ח

בנק ישראל והאוצר ישובו להתערב, השאלה רק מתי ואיך

מסחר במט"ח לא צריך להיות חלק אינטגרלי מפעילות משקיעים, בודאי אלו שנהוג לכנותם "המשקיע הקטן", אולם יש נקודות זמן מסוימות המחייבות ניתוח נתונים והסטת משאבים לכיוונים שונים כגון סחורות, ריבית וכמובן מט"ח.

משמעות החשיפה למט"ח אינה בהכרח רכישת מטבע זה או אחר, ניתן להיחשף למט"ח על ידי פיקדונות, תעודות סל, מוצרים מובנים וגם השקעה במניות מעבר לים משמעותה חשיפה למט"ח.

התחזקות השקל בתקופה הנוכחית היא תוצאה של פעילות ספקולטיבית רחבת היקף. השחקנים שמהמרים לטובת השקל מגייסים לטובתם שני טיעונים מרכזיים. האחד הינו השפעת הגז והשני, שבנק ישראל יימנע מהתערבות בימי כהונתו האחרונים של הנגיד סטנלי פישר ובמקביל התעסקותו של שר האוצר החדש יאיר לפיד בנושא התקציב והגירעון תדחק מסדר היום את סוגיית שוק המט"ח.

לגבי השפעת הגז, לכולם ברור שהשימוש בגז יפחית משמעותית את הצורך ביבוא תחליפים יקרים יותר ובכך יתרום לירידה בהיקף המט"ח הנרכש לצורך כך. את הסכום המדויק קשה לאמוד אולם אני מעדיף להיצמד להערכות בנק ישראל (ירידה של כמיליארד דולר בשנת 2013) מאשר להערכות חסרות כל בסיס של גורמים אינטרסנטיים, בהן נתקלתי בשבועות האחרונים( אחת מהן של מנכ"ל חברת מט"ח מוכרת אף נקבה בסכום דמיוני של 2 מיליארד דולר בחודש ! לאן הגענו ?), הערכות שכל מה שעומד מאחוריהן הוא ניסיון לתדלק עוד את מנגנון ייסוף השקל.

גם למיליארד דולר בשנה תהיה השפעה, אולם יחסית להיקף הפעילות של שוק המט"ח המקומי,תהיה זו השפעה קטנה. כמובן שהחל משנת 2018, השנה בה מעריכים שיחל יצוא גז, ההשפעה ,באם לא תעוקר ע"י מנגנונים אותם חייבת המדינה להקים, עלולה להיות משמעותית הרבה יותר.

לגבי ההנחה השנייה אני סבור שזו שטות מוחלטת. בנק ישראל ואולי אף האוצר יחזרו להתערב בשוק המט"ח והשאלה היא רק מתי ואיך. לדעתי, במידה והמגמה בשוק לא תשתנה , זה יקרה בקרוב מאד.

אז מדוע לרכוש מט"ח דווקא עכשיו? בשבוע שעבר חצה סל המטבעות נקודה קריטית. אנחנו מנסים לנחש מתי יתערב בנק ישראל בשוק המט"ח לאחר שלא נדרש לכך במשך שנה וחצי, ואנו מנסים לעשות זאת על סמך ניסיון העבר, הרי שבשנות ההתערבות ראינו את בנק ישראל מופיע בשוק בכל פעם שהשקל התחזק כלפי סל המטבעות מעבר ל-85-86 נקודות. האם זה מחייב שזה יקרה גם הפעם ? בודאי שלא.

לעניות דעתי יניח בנק ישראל לסל לגלוש לפחות באחוז נוסף בטרם ינקוט צעד כלשהו ועל כן סימנתי את שער 3.58 שקל לדולר כנקודת רכישה טובה. לנוכח התחזקות האירו בסוף השבוע, זה עשוי לקרות כבר בימים הקרובים.

הטעות הגדולה ביותר שבנק ישראל עלול לבצע הינה אם יתערב בדיוק באותה מתכונת בה התערב עד לפני שנתיים. לזה בדיוק מצפים שחקני המט"ח ומעבר לתגובת הפתעה ראשונית ומינורית, נזכה לראות כתגובת המשך עוד מיליארדים רבים של דולרים "עושים עלייה". אם בנק ישראל חפץ בהתערבות אפקטיבית הוא חייב לשנות את כללי המשחק. יש דרכים רבות ומגוונות לעשות את זה. יצירתיות וחדשנות הן שם המשחק.

אם להתערב הרי שיש לעשות זאת לראשונה בימים ובשעות בהן המסחר דליל. שעות הערב ויום שישי במסחר בניו יורק הם דוגמא מצוינת לכך. האפקט שתשיג התערבות במתכונת כזאת הוא משולש. ראשית אתה נדרש להיקף התערבות נמוך מאוד על מנת להשיג אפקט משמעותי בשוק. שנית אתה הופך להיות מוביל ויזם ולא מובל ומגיב ולבסוף גורם ההפתעה- עצם שינוי תוואי ההתערבות ייצור אפקט הרתעה חזק הרבה יותר מההתערבות עצמה.

כמו כן על בנק ישראל להדק את ההגבלות על הגופים הפעילים, בעיקר הזרים, להחיל את חובת הדיווח גם על פעילות באמצעות נגזרים בבורסה ולבחון באופן מעמיק האם גופים זרים מסתירים את פעילותם באמצעות גופים מקומיים שאינם חייבים בדיווח.

גם האוצר חייב להיכנס לתמונה. בראש ובראשונה עליו לבצע עסקות SWAP נוספות על מנת להמיר את החוב הדולרי של מדינת ישראל לחוב שקלי. ברמות שערים הנוכחיות זהו מהלך מתבקש וזה כמובן יוצר ביקוש למט"ח.

ולבסוף הצעד היעיל ביותר כנגד הפעילות הספקולטיבית מצוי אף הוא בידי האוצר- הטלת מס על תנועות הון.להבדיל מבעבר היום כבר אפשר ללמוד מניסיונן של מדינות אחרות שסבלו מהמחלה ונקטו בצעד דומה, בעיקר ברזיל. על מדינת ישראל לקבל בברכה יבוא הון שמטרתו רכישת נכסים ריאליים. ליבוא הון שמטרתו רכישת שקלים ושחרים אנו חייבים להגיד- לא תודה ! ואם כן- שלמו מס.

בסוגיה זו יש לשים לב לנפשות הפועלות. הקדנציה הקודמת של הממשלה התאפיינה בחוסר שיתוף פעולה בולט בין בנק ישראל והאוצר.היועץ הכלכלי הבכיר ביותר לשר האוצר הנכנס הינו לא אחר מאשר פרופ' אקשטיין, מי שהיה המשנה לנגיד פישר בקדנציה הראשונה שלו. שימו לב מה אמר אקשטיין בכנס בנקאים עולמי שנערך במקביל לועידת קרן המטבע באוקטובר 2010. בנושא מלחמת המטבעות והתערבות בנק ישראל על מנת לסייע ליצוא(ולתעשייה המקומית-י.פ.), טען אקשטיין כי על הממשלה לנקוט במדיניות פיסקאלית תומכת יצוא.

לטובת היצוא והתעשייה המקומית שלנו אני מקווה שפרופ' אקשטיין לא שינה את דעתו