אלשיך התייצבה בבית החייבת: שלמי 250 אלף שקל או שתיכלאי

רחל סופר, שנקלעה לחוב-עתק, טענה כי היא חולה ומרותקת למיטתה ■ אלשיך ניהלה את הדיון בביתה והציבה אולטימטום: רבע מיליון שקל - או שתיכנסי לכלא

אשת העסקים רחל סופר לא הופיעה היום (ב') לדיון בתיק פשיטת-הרגל שלה בבית המשפט בטענה כי היא חולה, ושופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, החליטה לקיים את הדיון בסלון ביתה של סופר בהרצליה - בנוכחות 10 אנשים.

בתום הדיון יוצא הדופן בסלון הבית, חייבה אלשיך את סופר לשלם 250 אלף שקל לקופת פשיטת-הרגל וקבעה כי אם סופר לא תעשה כן, היא תיאסר למשך חודשיים.

סופר, שניהלה עסקים ברחבי העולם, החזיקה מגרש ביישוב היוקרתי ארסוף, והחל מ-2003 מתנהלים נגדה הליכים משפטיים סבוכים. ב-2009 הוציא בית המשפט צו לכינוס נכסיה ומינה את עורכי הדין איתן ארז ויהונתן צברי כמנהלים מיוחדים לנכסיה.

חוב אסטרונומי של 3.9 טריליון שקל

שמה של סופר עלה לראשונה בהבלטה בתקשורת לפני כשנה וחצי, אז התברר כי היא נקלעה לחוב אסטרונומי בסך של 3.9 טריליון שקל בשל פסק בורר, שצובר מדי חודש ריבית דריבית של 20%. סופר חויבה לשלם את הסכום האסטרונומי בעקבות פסק בורר שנתן עו"ד דרור גל.

בהמשך ביקרה אלשיך את פסק הבורר שקבע את הריבית החריגה וכתבה כי הוא מחייב ביקורת מעמיקה. "ספק גדול בעיניי אם אף הגרוע בחייבים הסדרתיים, אדם שהוכח כחסר תום-לב ולוקה בהתנהלותו באורח יסודי, ראוי לכך כי יושת עליו חוב בשיעור דמיוני, שספק אם ממשלת ארצות-הברית בכבודה ובעצמה יכולה היתה לפרעו מבלי להפוך חדלת פירעון", כתבה אלשיך.

עם זאת, ציינה השופטת כי "אם יתברר כי החייבת ממשיכה לעשות דין לעצמה ולהתעלם מהחלטת בית המשפט, ייתכן שתהא בכך עילה להשתת צווים ואף לנקיטת סנקציות אישיות וחמורות יותר הקיימות בפקודת פשיטת-הרגל, כמו גם הליכים לפי פקודת ביזיון בית המשפט".

"נמתין לה שתרד על פי הקצב שלה"

הדיונים בתיק פשיטת-הרגל של סופר נמשכו מאז, ומדי פעם היא ביקשה לדחות אותם, או נעדרה מהם, בגין מצב רפואי.

בדיון שנקבע להיום בפני אלשיך התייצב מטעמה של סופר בבית המשפט הרופא ד"ר לוין צבי, שהעיד כי סופר הזעיקה אותו במהלך חג הפסח לביתה בטענה כי יש לה חום גבוה, והוא נתן לה 4 ימי מנוחה בביתה.

אלשיך לא השתכנעה מהדברים, שאלה את הרופא האם ייתכן שסופר סובלת ממה שמכונה סימפטום "החלוק הלבן" (תופעה שבה מצבם הרפואי של אנשים מחמיר כשהם רואים רופאים).

בהמשך עיינה אלשיך בתמונות עדכניות של סופר שהוצגו בפניה והגיעה למסקנה כי ייתכן שהיא משקרת בנוגע למצבה הרפואי במטרה שלא להופיע בבית המשפט. בשלב זה החליטה אלשיך לצאת לביתה של החייבת ברחוב ויזנטל בהרצליה עם הקלדנית, עורכי הדין ושאר הנוכחים באולם.

כשהגיעה אלשיך לבית היא הכתיבה לפרוטוקול: "בעלה של החייבת שאל האם נעלה למעלה או שעל החייבת לרדת למטה. ביקשתי ממנו שהחייבת תרד למטה. כעבור כמה דקות בעלה של החייבת, בעמדו במחצית המדרגות, אמר כי החייבת מבקשת כי נעלה לקומה השנייה, כי כך יהיה לה נוח יותר, אלא בשל ריבוי המשתתפים ביקשתי שהחייבת תרד למטה ואנו נמתין לה שתרד על-פי הקצב שלה. החייבת ירדה בקצב רגיל והתיישבה עמנו לדי שולחן בחדר האורחים".

בהמשך התקיים הדיון בסלון ביתה של סופר, ובסופו, כאמור, החליטה אלשיך לחייבה לשלם לאלתר 250 אלף שקל לקופת פשיטת-הרגל ולאיים עליה במאסר.

יצוין כי במהלך הדיון טען בא-כוחה של סופר, עו"ד אורן בן, כי העובדה שבית המשפט החליט לנסוע לבית החייבת, המרותקת למיטתה, ולקיים שם את הדיון, גרמה לכך שהוא לא היה מוכן אליו.

על כך כתבה אלשיך בהחלטתה: "מדובר בטענה מקוממת. בית המשפט החליט לנסוע לבית החייבת לקיים את הדיון, והדבר נעשה על-פי סמכות שבחוק ועל-פי תקדימים משפטיים לא מעטים... עו"ד אורן בן הרי לא צפה בדיונים הקודמים שנדחו עקב מחלת החייבת את חוליה, ולטובתו, אני מניחה שהוא הופיע והתכונן לכל אחד מהם. אינני רואה איזו הפתעה או מוכנות של עו"ד בן היו היום, כנימוק לאי-קיום הדיון".