בובליל: "כשאמרתי שמחירי הדירות יעלו קראו לי אינטרסנט"

(עדכון) - נסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ: "אין סיבה שיהיו על המדף מאות אלפי דירות מתוכננות" ■ קורא לישראלים לעבוד בבנייה ותשתיות: "השכר מגיע ל-17 אלף שקל בחודש"

"אנחנו שוב רואים היום את הביקוש האדיר לכנסים מהסוג הזה; כולם שואלים את עצמם מדוע מגיעים מדי שנה מאות ואלפי אנשים לכנסי 'גלובס' - והתשובה, זה פשוט כי שום דבר לא השתנה", כך אמר הבוקר (ג') נסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, בפסגת הנדל"ן של "גלובס" אשר התקיימה במלון דיויד אינטרקונטיננטל בת"א.

"כבר לפני שנה התראנו בהתאחדות בוני הארץ שהמחירים ימשיכו לעלות, כולם תקפו אותי, אמרו שאנחנו אינטרסנטים, שיש לנו כוונה ושאנחנו נהנים מעליית מחירי הדיור - אבל זה לא משרת אותנו הקבלנים, אנו רוצים יציבות בענף", הוסיף. "כל פתרונות הקסם לא צלחו, מסיבות מאוד פשוטות - לאור הביקוש, נדרשת בנייה של 42 אלף יחידות דיור בשנה, ואת זה אנחנו לא בונים. אין ספק שיש מחסור ביחידות דיור, וכל עוד שלא נטפל בצד ההיצע - אנחנו לא נמצא פתרון למחירי הדיור, שימשיכו לעלות".

הפתרונות, לדברי בובליל, ברורים: "כאשר בנק ישראל מספר שהיתר בנייה בישראל לוקח 10 שנים - מישהו צריך לטפל בזה. זה לא סביר, הגיוני או נכון. כאשר המינהל רוצה להוציא קרקעות לשיווק ואין לו קרקע מתוכננת, זה לא תקין. ניתן לבצע את זה, אין שום סיבה שבמדינת ישראל יהיו על המדף מאות אלפי יחידות דיור מתוכננות".

בובליל התייחס גם למצוקת האשראי בענף הבנייה ואמר כי "רובנו מתבססים בענף הבנייה למגורים על המערכת הבנקאית, כאשר המערכת החוץ-בנקאית עדיין לא נכנסה לתחום המימון לבנייה למגורים. כל עוד לא יימצא פתרון, גם אם המינהל ישחרר קרקעות - לא נראה ביצועים בהיקפים גדולים והיצע גדול".

נשיא ההתאחדות הציף מחדש את בעיית כוח האדם בענף ואמר שישנו "מחסור כבד של עובדים בענף. פרויקטים שלפני שנים לקחו שנה לוקחים היום מעל ל-30 חודשים בגלל מחסור בעובדים. רוב הציבור לא הולך ללמוד הנדסה, ויש מחסור של אלפי מהנדסים במדינת ישראל. חייבים לתת דגש להכשרה מקצועית. השכר בענף הבנייה והתשתית הוא בין הגבוהים במשק. עובד סיני מגיע ל-17 אלף שקל בחודש".

בובליל קרא להמשיך במלוא המרץ בפרויקטים של התחדשות עירונית ולהכניסם לתוך הוד"לים: "אלה פרויקטים שהם משימה לאומית של מדינת ישראל וצריך לבצע ולהכניס אותם לוד"לים. העברנו תוכניות מדויקות בנושא, לכמעט מיליון יחידות דיור במסגרת התחדשות עירונית". הוא גם קרא לא לקצץ בתקציב התשתיות כדי "להמשיך את המגמה בה צעירים עוזבים את המרכז והולכים לגור גם בחדרה וגם בגדרה".

בסיכום דבריו קרא בובליל "לרכז סמכויות בגוף אחד כפי שהומלץ מדי שנים רבות - קרקע, מימון ועובדים - ובמידה וזה יתבצע, נוכל לעמוד במשימות הלאומיות. להוריד את מחירי הדירות זה לא משמיים, ניתן לבנות 100 אלף יחידות דיור בשנה, ותראו שתופעת המחירים העולים תיפסק".