שר השיכון: "בנק ישראל היה יכול לעשות יותר"

אורי אריאל: "אין פטנטים בהורדת מחירי הדירות, זה לא זבנג וגמרנו" ■ "בשנה הזו לא תהיה פריצת דרך; הוזלה יותר משמעותית ב-2014"

שר השיכון אורי אריאל ממשיך להנמיך ציפיות וטוען שהורדת מחירי הדירות לא תהיה ב"זבנג וגמרנו", אך מבטיח "הוזלה משמעותית" בדירות בשנה הבאה.

"אני עדיין ביום לימודים ארוך כדי להבין את הבעיות. אין פטנטים. זה לא 'זבנג וגמרנו'. אי אפשר פשוט לצאת לדרך עם 100 אלף יחידות דיור. הייאוש זה לא עצה טובה וזה לא מקצוע. יש בעיות בישראל 2013, ברוך השם. תסתכלו פה, צאו החוצה, ולכולן יש גם פתרונות", אמר אריאל היום (ג') בפסגת הנדל"ן של "גלובס" אשר התקיימה במלון דיויד אינטרקונטיננטל בת"א.

אריאל הבהיר כי לדעתו הפתרונות צריכים להגיע מכלל הגורמים: "זה הדבר הכי חשוב ומרכזי גם בתוך הממשלה, וגם אתכם - הציבור. בסוף, או יותר נכון בהתחלה, הידע וההבנה בבעיות וגם בפתרונות נמצא אצלכם, כי אתם בשטח". הוא פנה לקהל ואמר: "אל תשאלו רק שאלות, תביאו גם הצעות לפתרונות. היכולת לקיים שיח ולעשות אותו בצורה רצופה יביא הרבה יותר תועלת מאשר אם כל אחד ינסה לפתור את בעיות בעצמו. המציאות בה אנו נמצאים דורשת תיקון. הדבר הראשוני והבסיסי קיים, וזה הבנה של כולם - מראש הממשלה ועד הקליינטים, הזוגות הצעירים - שיש בעיה רצינית. הדיבורים לפני שנתיים ושלוש על כך שזו 'רק בועה', נגמרו".

אריאל פירט על הבעייתיות בתכנון בישראל והביא כדוגמה את משרד התחבורה: "כשאתה בודק למשל דבר שהוא קריטי להתקדמות בתוכניות גדולות, כמו נושא התחבורה, אתה מזהה שלמשרד התחבורה יש תוכנית חומש ויש קריטריונים שמובילים אותו בקביעת התוכנית - עומסים בכבישים. האם יש סינכרון כלשהו בין תוכניות התחבורה לבין תוכניות הבנייה של מדינת ישראל ל-5 השנים הקרובות? לא, וזה לא חידוש פה.

"אם רוצים לבנות בקריית גת 8,000 יחידות דיור, מישהו במשרד התחבורה מוכן להכניס את זה לתוכנית, למחשב, לראות מה ההשפעה של זה על התחבורה? לא, אף אחד. ולמה? ככה. מה זה ככה? ככה. חברים, זו לא גזירה משמיים, זה דבר שניתן לטיפול ואנחנו עכשיו עמלים לתקן את זה, ולא בעוד שנה.

"אנחנו מושיבים את משרד השיכון, התחבורה והתשתיות לפתור את הנושא האלה כרגע. מה, כשבונים 8,000 יחידות דיור לא צריך בהן שירותים? אבל לשמחתנו יש רצון מצד כולנו לפתור את הבעיה ואני לוקח על עצמי את העניין הזה, קרי - להביא את המשרדים השונים לשפה משותפת ותוכנית משותפת ככל הניתן".

אריאל מבטיח: הוזלה משמעותית בדירות - ב-2014

אם מישהו ציפה לפעולות מהותיות של משרד השיכון השנה להוזלת הדירות, אריאל הבהיר שלא זה המצב: "השנה הזו, שנת 2013, היא שנה בה תהיה התקדמות, אבל לא תהיה פה ההתקדמות הגדולה שכולם מצפים לה, וזה נובע בגלל 3 סיבות: הבחירות, אין תקציב ועכשיו כולם עמלים על חוק התקציב וחוק ההסדרים שייקחו כמה חודשים קרובים, ועד אז כבר נגיע לסוף השנה. בשנה הזו לא תהיה פריצת דרך, אולם הקמת ועדת שרים לדיור תביא בסופו של דבר לקידום פתרונות, והוזלה יותר משמעותית ב-2014, למרות שכבר השנה עשויה להיות תנודה חיובית שתשפר את המציאות כיום".

לדברי אריאל, "בין אבולוציה למהפכה, אני מעדיף אבולוציה - רק לעשות אותה במהלך רביעי, ולא ראשון. אם פועלים על הילוך חמישי, לפעמים מתהפכים", המשיך אריאל, שהתייחס לפתרונות האפשריים שהציע עו"ד שרגא בירן מהמכון לרפורמות מבניות, להוזלת מחירי הדיור (עו"ד בירן ידבר בהמשך הכנס). "כך, אני מקווה שאצליח לשנות אתכם את הדברים, כי הדאגה אמיתית וצודקת".

עורך "גלובס" חגי גולן שאל את אריאל עד כמה מצוקת הדיור נתונה בידי משרד השיכון, והוא ענה: "להגיד לך שמשרד השיכון יודע לפתור את בעיית העובדים הזרים? לא, אבל אנחנו יודעים להציג אותה ולנסות לדחוף להחלטה ממשלתית שתחייב לפעול בנושא. אמרו שצריך שיהיה אדם אחד שיתכלל את הכל? יש אחד כזה, והאדם הזה הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו".

באשר להיקף המשכורות הנדרשות היום כדי לקנות דירה בישראל (130), אמר אריאל: "אני חושב שצריך לחזור לרמות קודמות ואז לרדת עוד יותר, אבל צריך להעביר את הכל ליעדים ברורים, שאתם הציבור וגם אנחנו נוכל לעקוב אחריהם. צריך להציג מספרים ברורים ולהראות אם עמדנו או לא עמדנו ביעד".

גולן שאל את אריאל האם הוא באמת חושב שמחירי הדירות יירדו באופן מהותי ב-2014, ואריאל ענה: "ניסיתי להבהיר שב-2013 יהיה קשה מאד לעשות משהו באשר למחירי הדיור. ב-2014 נראה תחילת ירידת מחירים ולאור השינויים שאנו יוזמים וההחלטות שאנו מקבלים".

כאשר נשאל על צעדי בנק ישראל בשוק המשכנתאות והאם הוא עושה מספיק, ענה אריאל: "בנק ישראל פועל בעצמאות וטוב שכך, והוא עושה את עבודתו נאמנה. ראש הממשלה ואני לא יכולים להכתיב לבנק ישראל שום דבר, אנחנו יכולים רק לנסות לשכנע ולהגיע להבנות. אנחנו מנסים להגיע להבנות לאור העובדה שנושא האשראי הוא חשוב וגם דחוף... אפשר היה לעשות יותר".