רוצים להיחשף לכלכלת ניגריה? קבלו תעודת סל חדשה

היא המדינה עם הכי הרבה תושבים באפריקה, מפיקת הנפט הגדולה ביבשת, אוכלוסייתה צעירה והיא מהווה פוטנציאל לצמיחה משמעותית ■ מאידך, כלכלת ניגריה חשופה לסיכונים מגוונים

הייתם רוצים להיחשף לשוק שהתנהג בשנה האחרונה כפי שמראה הגרף המצורף? אני בטוח שכן, אבל במקרה הספציפי של השוק הניגרי עד לפני כשבוע לא הייתם יכולים לעשות זאת, מאחר שלא הייתה קיימת קרן סל (ETF).

ובכן, ביום רביעי שעבר הושקה קרן סל חדשה, המאפשרת חשיפה לשוק הניגרי. קרן הסל הושקה על ידי חברת GLOBAL X, והיא נושאת דמי ניהול שנתיים של 0.68%. עד היום כל מי שרצה חשיפה למדינה האפריקאית הזו, נאלץ לעשות זאת באמצעות רכישת קרנות סל, שבהן לניגריה היו משקולות קטנות באופן יחסי. קרן הסל החדשה עוקבת אחר מדדSolactive Nigeria Index, המונה כ-25 חברות עם משקל כבד למגזר האנרגיה (25%) והפיננסים (41%).

למה בכלל ניגריה?

ניגריה היא המדינה הגדולה באפריקה מבחינת היקף התושבים, ואף מתגאה בכך שהיא מפיקת הנפט הגדולה ביבשת. שתי סיבות אלו משפיעות לטובה גם על מעמדה והשפעתה ביבשת.

מניתוח שפרסם מנהל התעודה, ניתן ללמוד, כי בניגריה מתבצעים תהליכי רפורמות, אשר אמורים להיטיב עם מגזר החברות, ואף לעודדן להתרחב גלובלית מבחינת פעילותן העסקית.

בנק ההשקעות גולדמן זאקס כלל את ניגריה ברשימת "11 המדינות הבאות" - כינוי שהצמיד למדינות שהן בעלות פוטנציאל גדול לצמיחה משמעותית בשנים הקרובות ועשויות להפוך להיות מנוע צמיחה גלובלי. ניתן להבין זאת, כאשר על רקע עולם מזדקן מתהדרת ניגריה בכך ש-63% מאוכלוסייתה הם מתחת לגיל 25.

מנגד, חשוב להזהיר באופן ברור, כי מדובר במדינה שאף אינה מוגדרת כמדינה מתפתחת, אלא פחות מכך (Frontier). השקעה בה עלולה להיתקל בסיכונים בדמות אי-יציבות פוליטית וחברתית, כמו גם בסיכונים ביטחוניים, שעלולים להתלקח לעימותים בעלי משמעות גדולה על הכלכלה.

כלכלת ניגריה מתבססת במידה רבה על מגזר האנרגיה, שנהנה בימים אלו ממחירי נפט, אשר נחשבים לגבוהים ביותר בראייה היסטורית. המשמעות היא שאם נחווה משבר פיננסי נוסף או מיתון גלובלי, שתהיה לו השלכה ממשית וחזקה על מחירי הנפט, הרי הדבר עלול לפגוע בכלכלת ניגריה ובשוק במדינה ברמה רבה יותר מאשר במדינות אחרות.

נדגיש, כי מדובר בקרן סל חדשה, שהושקה כאמור רק החודש, ולכן קשה ללמוד על ביצועיה ועל יכולת המעקב שלה אחר המדד. כמו כן, היא מתאפיינת בינתיים בנתוני סחירות נמוכים ביותר, שעלולים להוות סיכון לכשעצמו ביצירת פוזיציית השקעה בקרן סל.

נסכם ונאמר, כי מדובר בקרן סל, אשר הושקה לאור עניין הולך וגובר של משקיעים לאתר השקעות חדשות בעולם, שבו קשה למצוא השקעות מניבות תשואה. הביצועים של השוק הניגרי בשנה האחרונה תרמו בוודאי למהלך ההשקה, ומאפשרים גם למשקיעים פרטיים להיחשף למדינה. מדובר ברעיון השקעה מעניין, אולם כמידת הפוטנציאל שגלום בהשקעה, כך גם ריבוי הסיכונים הגלומים בה, ויש להתייחס לכך בהתאם.

המדד הניגרי
 המדד הניגרי

*** הכותב הוא אנליסט המאקרו הבכיר של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם