קרן פימי תשקיע יותר באל על אך בכפוף להסכם עבודה חדש

לפי המתווה החדש לעסקה תשקיע פימי 40-50 מיליון דולר במניות אל על עד יולי ■ על פי המתווה הראשון לעסקה הייתה אמורה פימי כבר במועד חתימת ההסכם להעביר 10 מיליון דולר ■ אל על מעסיקה כ-5,800 עובדים קבועים וזמניים

חברת אל על הודיעה הבוקר (ג') כי היא נמצאת בשלב מתקדם של משא ומתן וניסוח טיוטת הסכם ההשקעה המפורט עם קרן פימי, שבניהולו של ישי דוידי. זאת, לאחר שהאחרונה ביצעה בחודשיים האחרונים בדיקות נאותות לחברת התעופה. המועד האחרון לחתימה על ההסכם נדחה ליום ראשון הקרוב, 14 באפריל, אולם בינתיים פירטה החברה את השינויים שחלו בהסכם ביחס למתווה הראשון, שפורסם בסוף חודש ינואר.

מהמתווה החדש שגיבשו הצדדים עולה כי פימי איחדה את שני השלבים הראשונים בעסקה המתוכננת לשלב אחד. כך, רק לאחר שיתקבלו כל האישורים השונים הנחוצים, ובעיקר ייחתם הסכם עבודה קיבוצי חדש עם עובדי אל על, היא תזרים כסף.

על פי המתווה הראשון לעסקה הייתה אמורה פימי כבר במועד חתימת ההסכם להעביר 10 מיליון דולר - מחצית מן הסכום לאל על ומחציתו השנייה לרכישת מניות מידי בעלת השליטה הנוכחית, חברת כנפיים שבשליטת משפחת בורוביץ'.

לפי המתווה החדש, מועד השלמת העסקה הוקדם בחודש, ליולי 2013, כאשר פימי תוכל להאריך אותו בשתי תקופות נוספות של 45 יום כל אחת. בנוסף, בשלב הראשון תשקיע פימי 40-50 מיליון דולר באל על, כאשר ייתכן כי 5 מיליון דולר מהם ינותבו לרכישת מניות מחברת כנפיים, לפי שיקול דעתה של האחרונה. את ההשקעה תבצע פימי לפי מחיר של 62.5 אג' למניה, הגבוה בכ-7% ממחיר המניות בפתיחת המסחר היום.

עוד לפי המתווה החדש, הוגדל היקפן של שתי סדרות אופציות שאותן תקבל פימי, ושניתנות למימוש במניות אל על במחיר של 65 אג' עד סוף יוני 2014, ובמחיר של 100 אג' עד סוף יוני 2016.

אם אכן ייחתם הסכם קיבוצי חדש לשביעות רצונה של פימי והעסקה תושלם, הרי שבשלב הראשון תחזיק קרן פימי ב-38% ממניות אל על. אם תממש פימי בעתיד את האופציות שיינתנו לה, הרי שהשקעתה תגדל לעד 75 מיליון דולר, אשר יקנו לה 46%-48% מהון חברת התעופה. חברת כנפיים של הבורוביצ'ים, אשר תישאר חלק מגרעין השליטה בחברה, תרד במקרה כזה להחזקה של 15%-18% מהון החברה.

כאמור, חתימת ההסכם המפורט בשבוע הבא עדיין לא מבטיחה כי קרן הפרייבט אקוויטי הגדולה בישראל תשקיע בחברת התעופה. על אל על, שבניהולו של אליעזר שקדי (אשר צפוי להמשיך לנהל את החברה גם לאחר כניסת פימי), לחתום על הסכם עבודה קיבוצי חדש מול העובדים, לאחר שההסכם האחרון פג בסוף שנת 2012.

הוצאות שכר של 299 מיליון דולר

נכון לסוף 2012, העסיקה אל על כ-5,800 עובדים קבועים וזמניים, אשר עלות שכרם הסתכמה ב-2012 ב-299 מיליון דולר - ירידה של 9.7% לעומת 2011. במסגרת ההסכם החדש, הנהלת החברה דורשת להרע את תנאי השכר של העובדים נוכח מצבה, אולם אלו מתנים את הסכמתם בהתייעלות שתבוצע גם בשכבת ההנהלה. בשנה האחרונה מנוהל מו"מ בין ההנהלה לעובדים בחסות ההסתדרות, ובינתיים לא הצליחו הצדדים לגשר על הפערים ביניהם.

כעת, ההשקעה של פימי ומועד ההשלמה האחרון שנקבע לה ירחפו מעל המו"מ. לשני הצדדים ברור כי אם פימי לא תשקיע באל על, היא עלולה להיכנס למצב של משבר חריף. ייתכן שפימי בונה על מנוף הלחץ הזה, שיאפשר לה לבצע את השינויים שאותם נדרשת אל על לעשות, על מנת שתוכל לשרוד בשוק התעופה התחרותי והקשה.

עסקת אוברסיז קרובה להשלמה

בתוך כך, מנהלת קרן פימי בימים אלה משא ומתן מתקדם להשקעה בחברה נוספת, אוברסיז קומרס, שבשליטה משותפת של צים וגד זאבי. שני השותפים בחברה, שנמצאים בקשיים פיננסיים, שכרו אשתקד את פועלים שוקי הון במטרה למכור את חברת הלוגיסטיקה הימית, תחום שאינו בליבת עסקיהם.

על פי הערכות, צפויה העסקה להיחתם בשבועיים הקרובים, כאשר פימי תרכוש את השליטה, 51% מהמניות, לפי שווי חברה של כ-220 מיליון שקל.