"עד סוף העשור נבטל את מושג הפריפריה במדינה"

מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי בוועידת הנדל"ן של "גלובס": "אני רוצה להאמין שהממשלה החדשה שמדברת על צדק חברתי לא תעצור את הפרויקטים אלא דווקא בתקופה של האטה תעודד פרויקטים חדשים"

"עד סוף העשור נבטל את מושג הפריפריה במדינת ישראל" כך אמר היום מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי אמר בוועידת הנדל"ן של "גלובס".

במושב שכותרתו "תשתיות: מהמרכז לפריפריה ובחזרה" אמר יצחקי כי "עד סוף העשור הנוכחי מדינת ישראל תהיה מחוברת כולה ולמעשה נבטל את מושג הפריפריה במדינת ישראל". בהתייחסו לקיצוצים הצפויים בפרויקטים תחבורתיים אמר יצחקי כי "אני רוצה להאמין שהממשלה החדשה שמדברת על צדק חברתי לא תעצור את הפרויקטים אלא דווקא בתקופה של האטה תעודד פרויקטים חדשים. אני חושב שלא צריך לקצץ אלא להגדיל תקציבים כי זה מביא צמיחה למשק. במקום כמו ראש העין חייבים תחבורה ציבורית. בנתניה אנחנו מתבססים על תחנת בית יהושע שבנו הבריטים לצורך קטיף תפוזים צריך לפתוח תחנה חדשה ואם לא - יש לנו בעיה בנתניה. כביש 38 הוא גם כביש אדום וגם עוצר שיווק של 15 אלף יחידות דיור. לא נתנו לנו לצאת בהרחבה שלא אבל לא יצליחו לעצור אותנו".

ד"ר תומר גודוביץ' העיר כי בימים אלה מקדמים הרחבה של כביש החוף (כביש 2) בעלות של מאות מיליוני שקלים בזמן שנתיב התחבורה הציבורית בכביש עומד פנוי רוב שעות היום. לדבריו "יש לנו היום בעיה של ניהול בתחבורה".

יצחקי אמר בתגובה כי משרד התחבורה בוחן מחדש את כדאיות נתיב התחבורה הציבורית בכניסה הצפונית לתל-אביב מכיוון כביש החוף. לדבריו "נתקין מצלמות בכביש ונלמד אותו, יכול להיות שיש לנו מה להשתפר בניהול".

השמאי הממשלתי הראשי טל אלדרוטי הציע לקצץ באמצעות הארכת לוחות הזמנים של פרויקטים ללא לבטל אף פרויקט תחבורתי. אלדרוטי הראה כי לקירוב הפריפריה למרכז באמצעות פיתוח תחבורה יש השפעה על עליית מחירי הנדל"ן ביישובי הפריפריה. אלדרוטי הציג כדוגמה את הארכת כביש 6 צפונה.

לדבריו "ב-2008 נפתח מחלף עין תות בכביש 70 וכתוצאה מכך היה זינוק במחירי הדירות ביוקנעם. בשדרות, בשנה וחצי האחרונות מאז שפרויקט חיבור שדרות ברכבת לגוש דן הפך ממשי מחירי הדירות בשדרות עלו ב-15% כשבכל אזור הדרום הם עלו ב-6% בלבד. גם כמות העסקאות עלתה בשנה הזו ב-50%".

סגן נשיא התאחדות בוני הארץ אשר גרין אמר כי "אסור להקפיא פרויקטים תחבורתיים כי הם אלה שמביאים את הצמיחה. קובעי המדיניות והאוצר החליטו לקצץ בתשתיות. זו בכייה לדורות ואסור לנו להסכים לכך כי הטעות הזו תביא לעליית מחירי הנדל"ן במרכז. אם נאסוף את כל הפרויקטים שמעוכבים בגלל החיבורים לתשתיות נקבל מספר ששווה לכמות הדירות שהמשק צריך בשנה".

יוסי גורדון מנהל סקטור בנייה בבנק המזרחי טפחות אמר כי "אפשר לקצץ פרויקטים על-ידי הוצאתם לסקטור הפרטי". גורדון אמר כי ראינו בהרבה מקרים אמר ובחלק מהמקרים עוד לפני שהכביש הושלם מודל הציפיות כבר הביא לעליית מחירים. גם במקומות כמו רמלה, קרקעות מצליח שבהם היה קשה מאד למכור קרקעות, בזכות כביש 431 מחירי הדירות קפצו מ-600 אלף ליותר ממיליון שקל. גם שיפור תשתיות בתוך העיר באמצעות פארקים וכיכרות או לאורך הרכבת הקלה בירושלים מביא לעליית מחירים של 10%. היזמים כבר היום מתמחרים את הקרבה לתחנות הרכבת הקלה שאף אחד לא יודע מתי היא תהיה.

עו"ד שירי חגואל, יו"ר החברה הכלכלית נתניה אומרת כי "ברור שיש השפעה לתחבורה על אטרקטיוויות הדיור כי בכל מקום אתה רואה פרסומות לדירות שמתחילות ב"חמש דקות מהמרכז". הבעיה שהתחבורה הציבורית בישראל איננה ברמה הולמת ולכן צריך להשקיע יותר בפרויקטים של תחבורה ציבורית על-פני כבישים. הרבה פעמים אני צריכה אוטו כדי להגיע לרכבת אז אם אני כבר באוטו אני נוסעת איתו לעבודה. אי אפשר לסמוך על הרכבת כי היא לא מגיעה בזמן או כי יש שביתות או שאין מקום".

יוסי שבת, מנהל אגף למחקר ופיתוח כלכלי במשרד הבינוי והשיכון, "ביבנה אנחנו מדברים על אלף התחלות בנייה בשנה בשלוש השנים האחרונות. בקריית גת התחלות הבניה קפצו פי ארבעה לאחר קיצור זמן הנסיעה ברכבת".