מנכ"ל נובל: "אם יפתחו מחדש המיסוי - נשקול המשך פעילותנו"

צ'רלס דיווידסון במפגש עיתונאים בישראל: "העלו את המס לאחר שכבר השקענו וזה דבר מאוד חריג בתעשייה שלנו" ■ האוצר, אתמול: "הוועדה שימנה שר האוצר לפיד לבחינת המיסוי על אוצרות הטבע לא תדון מחדש במיסוי על מאגרי הגז"

"היינו רוצים שוועדת צמח תתיר לנו לייצא כמויות גדולות יותר של גז, אבל אנחנו תומכים במסקנות שהתקבלו", כך אמר היום (ה') מנכ"ל נובל אנרג'י צ'רלס דיווידסון במפגש עיתונאים.

בהתייחסו לפגישה בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו סיפר דיווידסון כי "הייתה הסכמה שצריכה להיות החלטה בנושא הייצוא בזמן הקרוב על-ידי ממשלת ישראל". לדבריו, "אני לא יודע מה לוח הזמנים לקבלת החלטה בנושא אבל עודדתי את ראש הממשלה לנוע מוקדם ככל האפשר".

דיווידסון הוסיף כי אם יצומצמו כמויות הגז לייצוא "נגיע מהר מאוד לקו הקריטי של סף הכדאיות הכלכלית של יצוא גז. הגז שנמצא כאן מאוד יבש ואין בו הרבה מרכיבים מעבר לגז ולכן אנחנו מאד תומכים שאישור ההמלצות כפי שהן".

דיווידסון נשאל לגבי שינויי המיסוי שהנהיגה וועדת ששינסקי, ואמר כי "אני מנסה לא לחשוב על זה אבל זה היה נושא עדין כי העלו את המס לאחר שכבר השקענו וזה דבר מאוד חריג בתעשייה שלנו. אם ממשלה מאמצת פרקטיקה של העלאות מיסים רטרואקטיוויות בנקודה מסוימת זה מבריח משקיעים זרים. תחושתי היא כי אם הממשלה תעשה זאת שוב זה יבריח משקיעים. אני לא יודע זאת כעובדה אבל אני הרגשתי שהיו חברות שרצו להיכנס להשקעות בישראל אבל שינו את דעתן בגלל ששינסקי. כשחיפשנו שותף ל'לוויתן' היו מספר חברות שהנושא הזה הרתיע אותן. ישראל הרגישה שמשטר המס שלה מיושן וזה שונה למה שישראל סבורה הוא מס מתאים - אני מקבל זאת ואנחנו ממשיכים להשקיע. מתוך הנחה שנושא סגור. אם הנושא ייפתח מחדש - נצטרך לשקול מחדש את המשך פעילותנו כאן".

נציין כי הוועדה שימנה שר האוצר לפיד לבחינת המיסוי על אוצרות הטבע לא תדון מחדש במיסוי על מאגרי הגז, כך עולה מההודעה שפרסמה אתמול לשכת שר האוצר.

"חייבים לקבל השנה החלטה על תחילת פיתוח מאגר 'לוויתן'"

דיווידסון אמר כי נובל בודקת אפשרויות שונות לייצא הגז כשההשקעה הכספית הנדרשת מתחילה ב-5 מיליארד דולר. "נובל בודקת אפשרויות שונות לייצוא הגז באמצעות מתקן הנזלה צף או חופי. יש מספר קולות וכאלה הסבורים שצריך לטפל בגז כאן בישראל", אמר דיווידסון והוסיף כי "אני מאמין שאפשר למצוא אתר יבשתי והיו אתרים פוטנציאליים שעברו בדיקות. יש בישראל בתי זיקוק וחברות פטרוכימיות וזה לא משהו שונה. צריך אתר קרוב לים כדי שאפשר יהיה להגיע לקרבתו באניות".

לגבי קידוח האקספלורציה שנובל מתכננת לערוך ב"לוויתן" לעבר מטרת הנפט בתחילת 2014 אמר דיווידסון כי "היו לחצים משמעותיים בעומק רב מאוד בקידוח הקודם שעשינו ולכן יזמנו בניית אסדה מיוחדת בדרום קוריאה שתתחיל לקדוח בסוף השנה. הקידוח עצמו מאוד משמעותי ועשוי לקחת חמישה חודשים".

"אנחנו חייבים לקבל השנה החלטה על תחילת פיתוח מאגר 'לוויתן' וחיבורו לחוף ולא נוכל להתחיל בפיתוח 'לוויתן' ללא החלטה לגבי יצוא. במקרה של ששינסקי זה קרה אחרי שכבר השקענו מיליארד דולר בפיתוח 'תמר', אבל 'לוויתן' זה לא 'תמר' כי ל'תמר' היה שוק מובטח ול'לוויתן' אין שוק כזה מלבד ייצוא. יש לי אהדה רבה לתהליך שישראל עוברת יש כאן הזדמנות אדירה אבל אני רוצה לוודא שכל המעורבים יבינו שלעיכוב החלטות יש מחיר - זה יעכב הכנסות לישראל מתמלוגים ומהמיסוי על מכירות גז", אמר דיווידסון.