חשיפה! גם לריאל יש מאמן

המסקנה העיקרית ממשחק מס' 1 בהצלבה: נכון שבלאט הוא מאסטר, אבל גם לספרדים אין בובה על חוט בתפקיד המאמן

הלכתי לפני המשחק לראות מה חושבים המומחים האמיתיים על יחסי הכוחות בין מכבי ת"א לריאל. אלו שלא מושפעים מעיתונאים ישראלים ומסיפורים על רוח המועדון. אלו שלוקחים בחשבון שגם לריאל יש אינטרס ורצון לנצח לפחות את משחק 1 בסדרה. אלו שיודעים כמו כולם על הקאמבק המופלא של מכבי בטופ-16 ועל החודש השחור שעוברת ריאל. ואלו ששמעו כמו כולם שלמכבי יש מאסטר בעמדת המאמן ולריאל יש בובה על חוט. כלומר, הלכתי לסוכנויות ההימורים הזרות.

מוזר: אף אחת לא נתנה שום צ'אנס למכבי במשחק הזה. אפילו לא צ'אנס למשחק צמוד.

***

הנטייה הטבעית עכשיו היא להיצמד לקלישאות העוסקות בדינמיקה של סדרה. משחק מספר 2 מתחיל מ-0-0. וזה נכון (גם משחק מספר 1 התחיל ב-0-0, ונגמר ב-26 הפרש). גם בשנתיים שעברו מכבי קיבלה חזק בראש במשחק מספר 1 ונעמדה 48 שעות אחר כך על הרגליים כדי להחזיר נוק-אאוט מדהים. ובאמת שאין שום דרך לדעת עד כמה קסמים מנטאליים ומקצועיים יכול להפעיל בלאט בתוך 48 שעות.

אבל יש כמה דברים שבכל זאת אפשר להסיק ממשחק מספר 1. הבשורות הרעות מאוד למכבי: אחרי שהתפזר העשן מתברר שריאל נתנה משחק התקפה סטנדרטי לגמרי - היא קלעה (79 נק') אפילו קצת פחות מהממוצע שלה ביורוליג, ופחות ממה שהיא קולעת בבית. מטח השלשות אמנם היה מרשים אבל גם איתו היא ביצעה בהתקפה כמעט באותה יעילות שהיא מבצעת בדרך כלל - 1.11 נקודות מכל פוזשן אתמול, לעומת 1.08 ממוצע שהיא מבצעת. ארבעת המוציאים העיקריים שלה לפועל - קארול, פרננדז, מירוטיץ' ויול - קלעו ביחד בדיוק את מה שהם קולעים בכל משחק בממוצע (45 נקודות). ריאל סיימה את המשחק עם 91 נקודות מדד שזה בערך כמו הממוצע שלה העונה. כלומר, אם למרות שמכבי התכוננה בצורה מדוקדקת למשחק הזה ולהתקפה של ריאל, זה עדיין לא השפיע בכלום על ריאל.

הבעיה אם כן היתה בצד השני. התברר שגם פאבלו לאסו הוא מאמן כדורסל שמחזיק צוות עוזרים ומכשיר פלזמה להריץ בו את המשחקים של מכבי מבוקר ועד ערב. בתקשורת הספרדית כינו את המשחק של ריאל ולאסו אתמול "משחק מושלם". מכבי נתקלה בהגנה שהכירה כמעט כל מהלך שלה. כדי לקבל קליעה חופשית משלוש קיינר-מדלי נאלץ לזרוק כמעט מטר אחרי הקו. ריאל שידעה שלמכבי מלבד שון ג'יימס אין כלים בריבאונד, הלכה באגרסיביות לריבאונד התקפה (וסיימה את המשחק עם 17 ריבאונדים כאלו! הכי הרבה שלה העונה). במהלך הקאמבק המתוקשר שלה בטופ-16 מכבי הפכה לקבוצה שמצליחה להגיע ליעילות ההתקפית הגבוהה ביותר ביורוליג - 1.14 נקודות מכל פוזשן. אתמול ריאל מדריד הורידה את היעילות של מכבי בכמעט 45% (0.72 נקודות לכל פוזשן).

הבעיה השנייה קשורה לנוכחות של שון ג'יימס על המגרש. לעניין הזה יש משמעות גדולה בסדרה בהתחשב בכך שלאור סוללת התותחים של ריאל בקו האחורי, ג'יימס הוא אחד היתרונות היחסיים הבודדים של מכבי. מתחילת העונה שובר בלאט את הראש איך להתמודד עם הרגעים המועטים שבהם ג'יימס צריך לרדת למנוחה. המספרים חד-משמעיים: עד המשחק במדריד, כל עוד ג'יימס היה על המגרש - מכבי ייצרה הפרש מצטבר של 224 הפרש על היריבות שלה. בדקות שהוא לא היה על המגרש היריבות הצליחו לייצר הפרש מצטבר של 30 נקודות על מכבי.

במשחק מס' 1 התברר שריאל מצאה פתרון גם לג'יימס. איתו או בלעדיו על המגרש זה היה גרוע באותה מידה. עד שבלאט הבין את זה הוא שחק את ג'יימס 32 דקות (יותר מכל שחקן אחר במכבי) ומי יודע איך ייראה השחקן הכי חשוב של מכבי במשחק מס' 2.

***

שני דברים שצריכים לבדוק בהקשר של רוח המועדון והמותג עליהם דובר רבות השבוע: א. האם בשקלול רוח המועדון נכללים הפסדים של 26 הפרש או שרוח המועדון כוללת רק קאמבקים?

ב. למרות כל מה שנכתב כאן וגם אם רוח המועדון חטפה אתמול מכה, בסופו של דבר מכבי ובלאט לא נכשלו בשום דבר: המטרה היתה ונשארה לקחת משחק אחד במדריד. זה יכול להיות משחק מספר 2. או משחק מספר 5.