מיפ: ישראל נבחרה למדינה הכי חמה מבחינת פורמטים ייחודיים

פסטיבל מיפ 2013 שננעל היום לא הצליח לסמן מגמה אחת מובילה, אבל מה שברור הוא שהסלבס, הבישול והדוקו-ריאליטי יישארו איתנו גם בעתיד הקרוב

הריח של השטיחים החדשים מקיר לקיר חובט בך בכניסה. עשרות חברות, 13 אלף משתתפים, קונים ומוכרים, ממתינים חצי שנה לרגע שבו ייפתחו הדלתות ושוק הטלוויזיה הגדול בעולם יתחיל.

קאן, צרפת, אפריל 2013, 4 שעות טיסה מישראל, אבל חצי ישראל כבר כאן. העברית רצה בכל מקום, מבתי-הקפה על השדרה לאורך הים, דרך הסצנה החמה של העיר - הבר של ה"גראנד" ועד למסדרונות האינסופיים של מרכז הקונגרסים העירוני של קאן, ה-Palais de Festival, המקום הכי טלוויזיוני בסביבה.

חברות ישראליות רבות מציגות את מרכולתן - אנחנו (ארמוזה), דורי מדיה, קשת, עם דוכנים עצמאיים שגדלים משנה לשנה, והרבה חברות הפקה שידור שמסתובבות עם פורמט או שניים, עיניים נוצצות ופגישות מקיר לקיר כדי למכור את הדבר הבא. "הדבר הבא", משהו כל-כך אמורפי וקשה להשגה ולניבוי. ועדיין, החיפוש אחריו לא נפסק.

1. הפורמטים הישראלים לוהטים

פסטיבל מיפ טי.וי 2013 מאופיין בעיקר בדיבורים על הדבר הבא שטרם נמצא. אם בשנה שעברה הדיבור החם היה על הפורמט "Celebrity Splash" שנמכר כמו לחמניות חמות לעשרות מדינות בעולם, השוק הנוכחי לא זכה לשובר קופות כזה.

הקרוב ביותר היה דווקא פורמט ישראלי מקורי של ארצה הפקות וארמוזה פורמטס, "The Gran Plan", על 3 סבתות מדליקות שנותנות שיעור בחיים האמיתיים לצעירים שלא מצליחים להתמודד עם החיים. בהומור, בשנינות ובעיקר בחוסר גבולות מקסים, הסבתות מתמודדות עם פערי הדורות והשינויים התרבותיים, ואפילו מצליחות לעשות את השינוי. הפורמט נמכר תוך 3 ימים ל-15 מדינות ברחבי העולם.

כולם הסכימו בעצב משהו, שלא צמח שום להיט ענק בשנה האחרונה, וכולם מחכים בסבלנות לראות מה יהיה הדבר הבא, ותוהים אם יפרוץ במהלך 2013.

מה שברור לכולם הוא שישראל היא הדבר החם בעולם הפורמטים היום. בסקר שערך המגזין המקצועי שמסקר את עולם הפורמטים בפרט והטלוויזיה בכלל, C21, עלה כי ישראל נחשבת היום למדינה הכי חמה מבחינת יצירת פורמטים ייחודיים.

2. חוזרים לעולמות המוכרים

בהיעדר מגמה אמיתית אחת מובילה, חזרנו לסלבס, שירה ובישול שעדיין מובילים את עולמות הבידור המשפחתי, מה שבא לידי ביטוי בפורמטים שהכי נמכרו העונה, ביניהם "The great British bakeoff" ו-"Your face sounds familiar" שעוד לא הגיעו לישראל.

עוד מגמה שממשיכה משנים קודמות, בעיקר במערב אירופה, חיה בעולמות הדוקו-ריאליטי, מה שנקרא בשפה המקצועית Factual Entertainment, המתחזק וממשיך להתחזק, בזכות העלויות הנמוכות יחסית לנתוני הרייטינג החזקים (לדוגמה "בוס בהסוואה", שגם בישראל מניב תוצאות יפות ומספק יחסים מעולים של עלות-תועלת).

גם השנה היוצרים של "בוס בהסוואה" מנסים לשחזר את ההצלחה עם "The inside job" - הפעם שתלו חפרפרת בין מספר מועמדים שמתחרים על אותה משרה.

הטרנד שהוביל ה-Gran Plan מתפשט ככל הנראה לעוד מקומות, עם שני פורמטים המשתפים זקנים בתוכניות לצעירים ולכל המשפחה, אחד אירי ואחד ספרדי, כל אחד תוקף את הנושא מכיוון אחר.

3. האטה בשוק השעשועונים

בגזרת השעשועונים הגדולים מסתמנת האטה, וחרף האטרקטיביות הכלכלית הברורה שיש לשעשועון טוב - המון פרקים, רצועות פרה-פריים יומיות ברוב חלקי העולם הנאור, ואף שבישראל אין לזה כנראה הצדקה כלכלית בערוצי הברודקאסט המסחריים.

מצד שני, הרבה חברות פיתוח הבינו שכדי לפתח שעשועון גדול ומוצלח דרוש תהליך פיתוח ארוך ויקר, ורובם מתרחקים מהשקעה כזו של זמן וכסף. דווקא כמה פורמטים ישראליים הצליחו להבליח בעולם הזה, במיוחד בלט בייחודו "Catch", פורמט שפיתחו עודד קרמר ואיתי הרמן במיוחד לשוק הבינלאומי, אשר זכה בתחרות הפורמטים של ארמוזה ו"גלובס" בשנה שעברה והופק כפיילוט עבור השוק הזה. הפורמט נמכר בשוק לכמה מדינות, ביניהן תורכיה, קנדה, צרפת וספרד עוד לפני ששודר בישראל.

4. מפצחים את הניו-מדיה

כמובן שבלי דיגיטל אי-אפשר, והדיבור על "Second Screen" ו-"Social Media" היה חזק מתמיד. כולם מחפשים איך לערב את הצופים תוך כדי הצפייה ולא רק לפני ואחרי - למשל ב-"The Voice" הבינו הגופים המשדרים שהצופים משתמשים באפליקציה הייעודית לתוכנית לפני השידור ואחריו, אבל בשידור עצמו הם הולכם לאיבוד.

לכן, עכשיו עובדים על פתרונות לעונה הבאה שישתפו צופים באופן עמוק יותר, בתוכניות ובפלטפורמות הדיגיטליות במקביל.

בגזרת הרשתות החברתיות עדיין לא נמצא הפיצוח לניצול הרשתות החברתיות ליצירת פורמטים ייעודיים, והרשתות משמשות בשלב הזה כמדיה תומכת בלבד ללא כוח משל עצמה. הטרנד של "חכמת ההמונים" תופס גם הוא תאוצה. ברור לכולם ש"צריך לעשות עם זה משהו", אבל הפתרון לא נראה לעין.

עם סיום הפסטיבל, כולם חוזרים הביתה עם עיניים טרוטות מעשרות טריילרים שראו, וגב תפוס משעות ארוכות של עמידה ביום, בתקווה לראות משהו ממש ממש טוב. הישראלים חוזרים הביתה, והאנגלים כנראה יעשו עוד יומיים בריביירה לפני שיחזרו ללונדון. מה שבטוח הוא שתחכה להם טלוויזיה טובה.

* הכותב הוא סמנכ"ל השיווק של ארמוזה פורמטס.