לפיד מתכנן: יופחתו הטבות המס לחברות במרכז הארץ

זאת בניגוד לשר האוצר הקודם יובל שטייניץ, שתמך וקידם באופן נלהב את הפחתות המס ■ לפיד מתכנן להוביל את המהלך עם שר הכלכלה נפתלי בנט, שגם מופקד על חוק זה ■ שיעור מס החברות לחברות בפריפריה לא צפוי להשתנות

שר האוצר יאיר לפיד החליט לצמצם את הטבות המס לחברות שבמרכז הארץ, שניתנות במסגרת החוק לעידוד השקעות הון, בכמה נקודות אחוז - כך הודיע בישיבה סגורה שהתקיימה בנושא לפני יומיים.

עוד נודע ל"גלובס" כי לפיד מתכנן להוביל את המהלך עם נפתלי בנט, שר הכלכלה, שגם מופקד על חוק זה.

בניגוד ליובל שטייניץ, שר האוצר הקודם אשר תמך וקידם באופן נלהב את הפחתות המס לחברות במסגרת החוק, לפיד מתנגד לפער בין מס חברות העומד על 25% ואף צפוי לעלות לבין מס החברות המוטבות שצפוי להגיע ל-12%.

החברות המוטבות במסגרת חוק עידוד משלמות כעת מס חברות של 7% בפריפריה ו-15% במרכז הארץ. שיעורים אלה אמורים לרדת ל-12% ו-6% בהתאמה. לפי המתווה המתגבש, שיעור מס החברות לחברות הממוקמות במרכז הארץ יעלה ויתקרב למס החברות של המדינות המתחרות עם ישראל.

שיעור מס החברות לחברות בפריפריה לא צפוי להשתנות. בכך קיבל השר את המלצות הפקידים, שסברו כי יש לצמצם את הפער בין חברות מוטבות לחברות אחרות אך להגדיל את הפער בין המרכז לפריפריה.

לגבי שיעור המס העתידי, פקידי האוצר הציעו שני עוגנים אפשריים: האחד, עצירת מסלול הפחתת מס, והאחר - מס חברות ישראלי (25%). פקידי האוצר ציינו כי האחרון פחות רלוונטי, שכן האלמנט המשמעותי בהגברת התחרותיות של החברות הישראליות בעולם הוא שיעור המס במדינות המתחרות בישראל ולא שיעור המס בישראל.

בסביבת שר האוצר הדגישו כי שיעורי המס החדשים ייקבעו אחרי שהפקידות תציג את החלופות לשר.

במהלך הישיבה התבטא לפיד נגד שינויים רטרואקטיביים, כלומר חלק מהחברות צפויות להמשיך ליהנות מהטבות המס הנוכחיות לפחות במשך 3-4 שנים נוספות.

באוצר מדגישים כי גם אם יבוצעו שינויים נוספים בחוק עידוד הקשורים להטבות המס, הם לא ישפיעו בטווח המיידי ולא יהוו פתרון לגירעון הצפוי בשנתיים הקרובות.

הסיבה העיקרית לכך היא שהמדינה התחייבה בפני החברות להעניק את ההטבות הללו במסגרת המסלולים השונים, ואין אפשרות לפתוח את ההסכמים.