עידן עופר פשוט עשק אותנו

בעלי החברה לישראל עשה ים של כסף מהטבות שקיבל מהמדינה

אחר-כך הם, הטייקונים, מתלוננים ששונאים אותם. תסתכלו על גדול הטייקונים, עידן עופר, ותגידו איך אפשר לא לנטור להם (לא כולם, כמובן). זה לא רק שעופר עשה את כספו כאן ועכשיו מבקש לשלם פחות מס בלונדון, כפי שאמר, בצדק רב, שר האוצר יאיר לפיד. עופר לא עשה את כספו רק מהכימיקלים. הוא גם עשה ים של כסף מהטבות שהמדינה נתנה לו בתחומים שונים. כלומר, הטבות שיצאו מכיסך ומכיסי, ועברו לכיסיו של העשיר הגדול. עכשיו הוא לוקח את כספו, שחלק ממנו הוא כספנו, ומעביר אותו ללונדון.

"ישראל יכולה להישאר, אני הולך"

התחושה היא שעופר עשק אותנו, המדינה והאזרחים. לא במישרין, אלא בדרכי עקיפין עקלקלות שסללו עבורו בעלי מקצוע כמו רואי חשבון מתוחכמים, עורכי דין, לוביסטים, יחצנים. אני מניח שיועציו של עופר יוציאו מתחת ידם הסבר כלשהו, כלומר תירוץ. התהליך כבר החל עם האמירה המגוחכת שרבים מעסקיו של עופר נעשים בחו"ל, ואי אפשר לצפות ממנו לבלות את חייו במטוסים.

בוודאי נשמע עוד שלא את כל כספו הוא עשה בארץ, שחלק ממנו הוא תוצרת חו"ל. מה כל זה רלוונטי? עופר רוצה לגור בחוץ? שיילך לגור איפה שהוא רוצה. אבל זה לא מחייב את העברת עסקיו. זה בוודאי לא מחייב אותו לשלם את מסיו לממשלה זרה. אבל הוא רוצה לשלם (פחות) במקום אחר. לכן הוא נוטש.

כל הדברים הללו, גם אם יש בהם ממש כלשהו, לא יכולים לשבש את העובדה שעופר חי במדינה שנתנה לו את משאביה, את חייו. עכשיו הוא עושה שני דברים. עוזב ללונדון. רוצה למכור את כיל לחברה הקנדית פוטאש. לאמור: "ישראל עשתה, ישראל יכולה להישאר; אני, עידן, הולך".

דפני ליף לא ברחה

יש לעופר גם מליצי יושר. אחרי המחאות החברתיות, האקלים בארץ כלפי עשירים הפך להיות סגרירי - אומרים עמיתים מתחום הטייקוניות. אתם מבינים? לא מתייחסים אליהם כל-כך יפה, אז הם בורחים? אתם לא מרוצים, תעשו את מה שעשו ישראלים בלתי מרוצים אחרים - לכו להפגין. כמו דפני ליף, שלא ברחה אלא הרימה קול מחאה. אדרבה, תפגינו: "רוצים להיות יותר עשירים". אבל אתם בוחרים בדרך הבריחה שאינה זמינה למי שאינו עשיר.

הפוליטיקה החדשה במיטבה

לפיד ראוי לכל ההערכה על החלטתו שלא לאפשר לעופר למכור את הכימיקלים של ישראל לחברה זרה. הנה הפירות הממשיים הראשונים של הפוליטיקה החדשה. כתבתי כאן אתמול שהיתרון של אדם שבא מבחוץ הוא ביכולתו לראות את הדברים אחרת, מזוויות שבעלי הוותק כבר לא מסוגלים להבחין בהן. ספק אם שר אוצר מהאסכולה הישנה היה הולך בדרכו של לפיד.

matigolan@globes.co.il