יהוד-מונוסון: תוכנית-על לקידום פרויקטים לפינוי-בינוי

עם אישור תוכנית המתאר יזדקקו המיזמים רק לאישור מהוועדה המקומית ■ הדבר יאיץ לפחות 13 מיזמי פינוי-בינוי שמתוכננים בעיר

כבר שנים שפינוי-בינוי הוא שם נרדף להתמשכות תהליכים וביורוקרטיה. מהלך חדש שמקדמת עיריית יהוד-מונוסון, עשוי לשנות את התמונה. בעירייה החליטו לקדם תוכנית מתאר כללית המתייחסת לאזורים שבהם מתאים לעשות פינוי-בינוי בעיר, שתשולב בה התייחסות לתשתיות תחבורה, מים וביוב ומוסדות ציבור. המשמעות של קידום תוכנית כזו היא שלאחר שתוגש לוועדה מחוזית ותאושר, תוכל הוועדה המקומית לאשר את המתחמים בעצמה, דבר שיחסוך זמן רב.

עוד יתרון בתוכנית מתאר המתייחסת לתשתיות ולמתחמי ההתחדשות העירונית הוא הראייה הכוללת של תוספת יחידות הדיור והתאמת העיר לקליטתן. נכון להיום מקודמות תוכניות פינוי-בינוי בוועדות התכנון כמתחמים בודדים. אישור התוכניות אורך שנים ארוכות וההתייחסות לתשתית מוגבלת למתחם ואיננה מתייחסת לכלל העיר.

" ההליך יכול לחסוך את זמן אישור תוכניות פינוי-בינוי ולקצר אותו ב-3 עד 4 שנים", מסביר יגאל ינאי מנכ"ל החברה הכלכלית יהוד-מונוסון. "אנחנו עובדים על התוכנית כבר 3 שנים, ואנחנו מתכוונים להגיש אותה למחוזית בעוד כמה חודשים. לאחר אישורה, הפרויקטים יצטרכו רק את אישור הוועדה המקומית ונוכל לקדם את התוכניות. התוכנית החדשה מתייחסת לשמונה אזורי התחדשות עירונית ברחבי העיר, וזאת בנוסף לחמישה שכבר עברו את האישורים הדרושים עד היום. במסגרת התוכניות יוספו כ-3500 יחידות דיור לעיר ויש חשיבות רבה להתאמת התשתית לתוספת הזו כדי למנוע עומס על התשתית הקיימת היום".

על התוכנית עמלו בשנים האחרונות מהנדסת העיר, החברה הכלכלית והוועדה הבין משרדית להתחדשות עירונית במשרד הבינוי והשיכון לאחר שקיבלו את הסכמת מתכננת המחוז דניאלה פוסק. במסגרת התוכנית, מקדמת העירייה פרויקטים בשיטת בינוי-פינוי מיוחדת, המאפשרת הקצאת שטח שנמצא בסמוך לפרויקט כדי שהחברה המבצעת תוכל לבנות עליו את הבניינים החדשים טרם הריסת המבנים הישנים. שיטה זו כבר מיושמת בעיר בפרויקט אותו מבצעות חברות אשדר ועינב ברחוב התמר, שחלקו כבר אוכלס. נכון להיום, מלבד אשדר, פועלות בעיר גם חברות אאורה, מצלאווי ואזורים בפרויקטים של התחדשות בהיקף של כ-1,925 דירות חדשות.

"בתוך כמה חודשים תושלם תוכנית המתאר ובתוך שנה מאישור התוכנית בוועדה המחוזית, תושבי יהוד-מונוסון יוכלו לראות את ההתחדשות העירונית במו עיניהם", מסביר יוסי בן-דוד, ראש עיריית יהוד-מונוסון, "מדובר על היקף של 6,000 יחידות דיור בקירוב, שיציבו את עיריית יהוד-מונוסון כמובילה ארצית בתחום ההתחדשות העירונית".