התנגדות להגדלת כמויות הגז מ"תמר" לפני הנחת צינור נוסף

במשרדי האוצר והאנרגיה תומכים בהקמת צינור נוסף, שיוכל לשמש בעתיד גם למאגר הגז הקטן "שמשון"

האוצר ומשרד האנרגיה מתנגדים להחלטת דירקטוריון חברת החשמל לממש את האופציה להגדלת כמויות הגז ממאגר "תמר" מבלי להתנות זאת בהנחת צינור נוסף להעברת הגז. דירקטוריון חברת החשמל החליט בישיבתו האחרונה לאשר עקרונית את מימוש האופציה לרכישת כמויות הגז הנוספות, אך ההחלטה טרם אושרה סופית.

באוצר אמרו היום (א') בתגובה להחלטה כי "לא ניתן לפגוע באספקת הגז הסדירה למשתמשים בגז טבעי על ידי הרחבת החוזה עם חברת החשמל". יצוין, כי בממשלה מקווים להשתמש בצינור בעתיד לטובת חיבור מאגר הגז "שמשון", שבידי ישראמקו. מדובר במאגר קטן יחסית, אך ביכולתו להשלים את צריכת הגז של המשק (יחד עם תמר) עד לחיבור מאגר "לוויתן" לחוף, גם במקרה שבו חיבור לוויתן יידחה במספר שנים.

הסכם הגז שנחתם לפני כשנה בין בעלי הזכויות בתמר לחברת החשמל כולל שתי אופציות להרחבת כמויות הגז שיירכשו מהמאגר. המועד האחרון למימוש האופציה הראשונה חל החודש. באוצר וברשות הגז רצו שחברת החשמל תתנה את מימוש האופציה בכך ששותפויות תמר יתחייבו להניח צינור גז שני מאסדת ההפקה, הנמצאת כ-24 קילומטרים מערבית לחוף אשדוד אל תחנת קבלה שתיבנה בחוף אשקלון.

באוצר וברשות הגז טענו, כי הנחת צינור נוסף תאפשר להגביר את יתירות (Redundency) מערכת הזרמת הגז מתמר במקרה של תקלה, הנשענת כיום על צינור בודד. בנוסף טענו בממשלה, כי חלופת הצינור תאפשר להגדיל את כמות הגז הכוללת שתסופק למשק. בעלי הזכויות בתמר הציעו להניח מדחסים על גבי הצינור הקיים במקום להניח צינור נוסף.

מבדיקת "גלובס" עולה, כי כמות הגז שתסופק למשק בחלופת המדחסים תספק קיבולת גבוהה במקצת מחלופת הצינור הנוסף. השיקול שהכריע את הכף לטובת חלופת המדחסים היא שניתן להשלים אותה כבר עד יוני 2015. לעומת זאת, הקמת הצינור הנוסף עשויה לקחת בין 3 ל-4 שנים, לפי הערכות אופטימיות, זאת בין היתר משום שעדיין לא הוקצתה קרקע להקמת מתקן הקבלה היבשתי לגז, ויש צורך לערוך שינויים בתכנית המתאר שמתירה את הקמתו.

ההפרש הניכר בין זמני ההשלמה של שתי החלופות עשוי להיתרגם לפער כספי של מאות מיליוני דולרים בהוצאות חברת החשמל לרכישת הגז. זאת, משום שלפי ההסכם בין חברת החשמל לתמר, תקבל חברת החשמל מחיר מופחת בשיעור של כ-1 דולר ליחידת גז עבור כמויות הגז שיירכשו במסגרת האופציה, כאשר כמויות אלה ייחשבו רק החל מרגע השלמת הרחבת הקיבולת של מערכת ההזרמה.

מחברת החשמל נמסר כי "דירקטוריון החברה אישר באופן עקרוני את מימוש האופציה, וזאת בהתאם ללוח הזמנים שנקבע בהסכם עם שותפות תמר. בהמשך יובא הנושא לדיון ואישור סופיים בדירקטוריון".

ממשרד האנרגיה נמסר כי "חלופת צינור נוסף לאשקלון אינה דורשת אישורים סטטוטוריים חדשים. התוואי לאשקלון והשטח למתקנים באתר מאושרים סטטוטורית, ולכן עמדת רשות הגז הטבעי היא שעדיפה צנרת נוספת לאשקלון ומתקן טיפול באשקלון".

גז
 גז