שוק הסלולר: מה עומד מאחורי מלחמת המחירים החדשה?

התחרות בשוק הסלולר, כפי שראינו בסוף השבוע שעבר, אינה עוצרת לרגע, ונדמה כי המשאלות של חלק מהשחקנים שהתחרות תתמתן אינה נראית באופק

התחרות המטורפת בשוק הסלולר, כפי שראינו בסוף השבוע שעבר, אינה עוצרת לרגע, ונדמה כי המשאלות של חלק מהשחקנים שעוצמת התחרות תתמתן אינה נראית באופק. התחרות הזו היא ערובה לכך שהמחירים יישארו נמוכים לטובתנו הצרכנים, ושכל הזמן נמשיך ונרגיש שהמפעילים רודפים אחרינו במקום שאנחנו נרדוף אחריהם.

אז מדוע השוק לא נרגע, ולמה הוצתה התחרות שוב במלוא עוזה? משום שחלק מהשחקנים לא הסכימו לשחק לפי הכללים של השחקנים הוותיקים. ההנחה הבלתי רשמית בשוק הסלולר היא שכל עוד גולן טלקום נשארת ובועטת - אין סיכוי שהמחירים יתייצבו. במילים אחרות, המבצעים יימשכו, ואין מצב להעלאות מחירים.

אצל הוט מובייל המצב שונה. האחרונה דווקא משדרת מסר שהיא הייתה רוצה לראות התייצבות במחירים, ושהמשך המבצעים שוחק אותה. הפרסומים על כך שהוט מובייל וגולן טלקום קרובות במספר המנויים שלהן להיקף הנדרש על מנת שיוכלו לקבל את כספי הערבות שלהם, העבירו מסר שעכשיו אפשר להירגע.

אבל אם מתבוננים במספרים, דרך היקפי הניודים מחברה לחברה, התמונה מתחילה להתבהר. מסתבר כי בחודש אפריל גולן טלקום, שהיא מובילת הגיוסים כבר כמה חודשים, האטה משמעותית את קצב הגיוסים במחצית החודש. על-פי הערכות, המבצע של החברה, חבר מביא חבר, שבו החלה בתחילת החודש, לא נחל הצלחה גדולה, וכתוצאה מכך השיקה החברה את המבצע חודשיים חינם.

מתחרותיה של גולן יכלו לשבת בשקט ולא להגיב, אבל פלאפון, שחווה אף היא נטישה לא מועטה, לא יכלה שלא להגיב והצטרפה עם מבצע דומה ללקוחות חדשים. אחריה הגיבה סלקום עם מבצע של 59 שקל לחודש; והוט מוביילף שרצתה דווקא להאטף נאלצה להמשיך את המבצע של 49 שקל למשך 4 חודשים.

בלהט התחרות צריך לזכור דבר אחד, שנדמה שאצלנו נוטים לשכוח, והוא שמחיר של 99 שקל לחודש עבור חבילה סלולרית של הכול כלול הוא כבר מחיר מבצע. ואם 99 שקל זה מחיר מבצע, ניתן רק לשער עד כמה המחירים הפסדיים ברמות מחיר נמוכות יותר. עבור החברות הוותיקות זו שחיקה ברווחיות, עבור השחקנים החדשים זה סבסוד של לקוחות במאות מיליוני שקלים.

הערה אחרונה: יותר ויותר נראה שהמלחמה בשוק הסלולר מוכתבת על-ידי גולן והוט מובייל. נדמה כי גולן טלקום ממשיכה במבצעים האגרסיביים שלה על מנת "לחנוק" פשוטו כמשמעו את הוט מובייל. האחרונה פועלת תחת מצוקה פיננסית גדולה, והיא הייתה שמחה לעצור את הדימום שלה בסלולר, אבל כל עוד גולן טלקום ממשיכה להוריד את המחירים - הוט מובייל תתקשה שלא להגיב.

יתרה מכך, הוט מובייל סובלת מבעיה קשה של נטישה מוגברת. היא מאבדת אלפי מנויים כל חודש, ומדובר על היקפים שהולכים וגדלים. לכן, כאשר גולן טלקום נמצאת במבצע, היא פשוט מגבירה את קצב הנטישה של הוט מובייל, שנאלצת לצאת במבצע שבו היא לא רוצה. בקיצור, מלחמה בסגנון צרפתי.

לכן, מי שחושב שהתחרות תירגע, צריך לקחת בחשבון שכל עוד גולן טלקום פועלת בשוק - המחירים יישארו נמוכים. ומכיוון שהיא כבר משדרת מסר שהיא מתקשה להשלים הקמת הרשת בתנאים הקיימים היום של איסור על הקמת אתרים חדשים, התמונה מתבהרת.

גולן טלקום מתכוונת להישאר שחקן פעיל - הקמת הרשת במלואה זה משהו שנראה רחוק מאד מבחינתה. וזה המסר של מיכאל גולן לשר התקשורת גלעד ארדן הנכנס: אני אמשיך לספק מחירים נמוכים בסלולר ואגרום לכל השוק להתיישר לפי המחירים שלי - ובתמורה אני מבקש להוריד מעליי את המחויבות לפריסת רשת.