עיוות בתיק ההשקעות של כולנו

שום גוף מוסדי לא היה משקיע כל כך הרבה בשוק ההון הישראלי

בשנתיים האחרונות גורמת יצרנית התרופות טבע מפח נפש למשקיעים בה, ואף מעוררת דאגה רבה בנוגע לעתידה. אך זהו רק קצה הקרחון, התמונה לגביה נראית קודרת יותר כמשווים את ביצועי החסר של המניה לביצועי סקטור ה-Health Care במדד S&P 500 מתחילת שנת 2013. סקטור ה-Health Care רושם בינתיים פתיחת שנה מהחלומות, לאחר שהניב תשואה מצטברת של כ-16% מתחילת 2013.

מדובר בתשואה הגבוהה ביותר מבין הסקטורים הנכללים ב-S&P 500, שהניב השנה בעצמו תשואה של 10%. ומה עשתה טבע במהלך התקופה הזו? הסתפקה בתשואה צנועה של 5.7% בלבד.

בתחילת מאי תדווח טבע על תוצאותיה הכספיות ושוב יתנהל קרנבל שלם סביב ביצועי החברה ותחזיותיה להמשך השנה. אחרי הכול מדובר במניה שמשקלה מהווה כ-10% מהמעו"ף. בהנחה גסה כי הציבור המקומי מחזיק עדיין בממוצע לפחות 50% מרכיב המניות בתיק ההשקעות שלו בשוק המניות המקומי, הרי שמניית חברת התרופות מהווה 4%-5% מתיקו. והאמת היא שקשה מאוד למצוא בכך היגיון כלכלי. לא במישור הפוטנציאל העסקי ביחס לאלטרנטיבות, ולא במישור ניהול הסיכונים בתיק ההשקעות.

הטיית הביתיות היא הרסנית עבור המשקיעים בתל-אביב שצריכים להאיץ את הסטת הנכסים משוק המניות המקומי לטובת השקעות בזירה הגלובלית בכלל, ובמניות הבלו צ'יפ האמריקניות בפרט. במקום לרכוש מניה בודדת בהיקף של כ-5% מתיק המניות, נכון הרבה יותר לייצר חשיפה לסל חברות מובילות.

נכון שהמשקיעים המקומיים כבר ביצעו הסטה לא מבוטלת של רכיב המניות בתיק ההשקעות המקומי שלהם להשקעה במניות גלובליות, אולם אנו סבורים שראוי להמשיך ולהסיט במשנה מרץ החזקות מנייתיות מקומיות אל מעבר לים, ובמקביל לדלל את ההחזקה במניית טבע בצורה מהותית.

שאלו את עצמכם - האם קיים בעולם גוף מוסדי שוועדת ההשקעות שלו הייתה מקבלת החלטה על החזקת מחצית מהתיק שלו בשוק המניות הישראלי? ברור כי התשובה היא שלילית. די לבחון את החזקות השפל של המשקיעים הזרים בשוק על מנת להבין כי מדובר בעיוות מסוכן (ולמי שחושש, ובצדק, מנזקי המטבע בהחזקת מניות זרות - יש כלים פיננסיים שיכולים לנטרל את החשיפה המטבעית). תמהיל ההחזקה הנוכחי של הישראלים מסוכן הן מנימוקים גיאופוליטיים, הן בשל הנזילות והסחירות הנמוכות, הן בהיבט של המגוון, והן בשל בעיות הריכוזיות הבלתי נסבלות.

בעידן שבו השווקים הגלובליים נמצאים במרחק הקלקת עכבר, וקיימים אין-סוף מכשירים פיננסיים זמינים להשקעה במדדי מניות זרים, אין שום הצדקה כלכלית לכך שהישראלים יוסיפו להחזיק 50% מהתיק המנייתי בשוק המקומי. ועל בסיס אותו עיקרון, אין כל הצדקה לכך שכ-5% מתיק המניות יושקעו במניה בודדת. ויסלחו לנו קברניטי טבע וראשי הבורסה לניירות ערך שבוודאי לא היו רוצים לראות את הכסף המקומי ממשיך ובורח לו מתל-אביב.

* הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.