ביטוח החיים ב-2012: מסתדרים גם בלי דמי ניהול משתנים

ניתוח תוצאות חברות הביטוח ל-2012 בביטוחי החיים, ערב חיסול ביטוחי המנהלים, מגלה שבניגוד לרווחיות בפוליסות המשתתפות ברווחים ובביטוחים הטהורים לפרט, תיק הפוליסות מ-2004 עדיין מסב הפסדים

השנים 2012 ו-2013 הן שנות מפתח עבור ביטוחי המנהלים. החל מתחילת השנה הנוכחית חברות הביטוח אינן מורשות למכור לחוסכים מקדמי תוחלת חיים מובטחים כבר מיום תחילת החיסכון, וזה הוביל לעצירה חדה, וכמעט מוחלטת, במכירות ביטוחי המנהלים.

הצעד האמור נודע כבר ב-2012, ולכן מכירות ביטוחי המנהלים בשנה שעברה היו גבוהות מבעבר. ואולם, מבדיקת דוחות חברות הביטוח הגדולות - מגדל, כלל ביטוח, הפניקס, הראל ומנורה-מבטחים - עולה שגם ב-2012, תיק פוליסות מסלולי ההשקעה לחיסכון בביטוחי המנהלים, הנמכרות מאז 2004, טרם הפך רווחי.

את הרווחים הגדולים רושמות החברות בעיקר הודות לפוליסות המשתתפות ברווחים|, שמרוויחות הרבה גם בשנה עם דמי ניהול "נמוכים", כמעט ללא דמי הניהול המשתנים. לא פחות מכך תורמים לרווחים גם הביטוחים הטהורים למקרי מוות ואובדן כושר עבודה ("ריסקים" - ביטוח המשולם רק אם הסיכון התממש) לפרט ולמשקי בית, שמניבים רווחיות קבועה.

קבוצות הביטוח הגדולות רשמו ב-2012 רווח כולל של כ-334 מיליון שקל בתחום ביטוחי החיים. זאת לעומת הפסד של כ-42 מיליון שקל שרשמו בפעילות זו ב-2011. כלל ביטוח רשמה הפסד גדול (ככל הנראה גם בעקבות חילופי המנכ"ל), ואילו הראל בלטה עם רווח גבוה מאוד. מהיכן מגיע הרווח של חברות הביטוח מתחום ביטוח החיים - שלאורך שנים היה (ועודנו) מנוע הרווחים המרכזי של החברות?

פעילות זו מורכבת מכמה תת-תחומים, בהם הפוליסות הוותיקות שנמכרו עד תחילת שנות ה-90, אז הוחלפו על-ידי הפוליסות המשתתפות ברווחים, שבאו אל קיצן ב-2003. החל מ-2004 ישנו תיק ביטוחי המנהלים במסלולי ההשקעות, שנבדל מתיק הפוליסות המשתתפות ברווחים במבנה דמי הניהול שלו. נוסף על פעילויות החיסכון הללו מוכרות החברות גם כיסויים ביטוחיים טהורים למקרי מוות ואובדן כושר עבודה, הן כביטוח פרט והן כביטוח קבוצתי.

ב-2012 הניבו הפוליסות המשתתפות ברווחים לחברות הביטוח הגדולות רווח מצרפי של כ-472 מיליון שקל, לעומת סך של כ-56 מיליון שקל ב-2011.

הרווח הגבוה, שמתקרב לחצי מיליארד שקל, הושג על-ידי החברות למרות שהן כמעט לא השתתפו ברווחי ההשקעה של הלקוחות שלהן בשנה החולפת.

מרוויחים על הפרט; תחרותיים בקבוצתי

ארבע מחמש החברות הגדולות שבו לגבות דמי ניהול משתנים רק בסוף הרבעון הרביעי של 2012 (הפניקס שבה לגבות דמי ניהול אלה רק בתום הרבעון הראשון של 2013). מכאן שהרווחיות הגבוהה של הפוליסות המשתתפות ברווחים ב-2012 הושגה עם דמי ניהול מהצבירה הקרובים ל-0.6% - נמוך משמעותית מרף דמי הניהול החדש, שנכנס לתוקף בתחילת 2013 (שקובע רף עליון של 4% מהפרמיה ו-1.1% מהצבירה).

הנתונים מלמדים שחברות הביטוח יודעות להרוויח לאורך זמן גם עם דמי ניהול נמוכים בהרבה מדמי הניהול המקסימליים המותרים לגבייה גם כיום.

ואולם, למול התוצאות בפעילות הפוליסות המשתתפות ברווחים, ממשיכות החברות להציג הפסדים בתיק הפוליסות חיסכון פנסיוני שהן מוכרות החל מ-2004. כל חמש הקבוצות רשמו הפסדים בתיק זה, וההפסד המצרפי של חמש הגדולות הסתכם ב-2012 בכ-623 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-545 מיליון שקל בשנה שקדמה.

בענף הביטוח אומרים, כי נקודת האיזון של פוליסות אלה מגיעה לאחר כ-10-13 שנים מיום מכירתן, כך שגם בשנים הקרובות תיק זה לא צפוי להפוך רווחי במיוחד. עם זאת, עקב ביטול הבטחת מקדמי תוחלת החיים כבר בתחילת החיסכון החל מ-2013, נראה כי רוב התיק הזה יישמר בידי חברות הביטוח, ולא ייפדה בטרם עת, כך שיניב רווחים נאים בעתיד.

בכל אופן, את מקום המכירות של פוליסות החיסכון של חברות הביטוח תופס תחום הפנסיה המקיפה החדשה, שהניב לחמש הקבוצות הגדולות רווח לפני מס של כ-225 מיליון שקל ב-2012.

לפי שעה, ובדומה לשנים האחרונות, נסמכות החברות על מנוע רווחיות משמעותי נוסף בתחום ביטוחי החיים: פוליסות הביטוח הטהורות למקרי מוות או אובדן כושר עבודה, בדגש על לקוחות הפרט שמשלמים תעריפים "אמיתיים ומלאים".

ב-2012 רשמו חמש חברות הביטוח הגדולות רווח לפני מס מצרפי של כ-476 מיליון שקל ממכירות הריסק פרט - גידול של כ-26% ביחס ל-2011. כל חמש החברות רושמות בתחום זה רווחיות נאה ביחס לפרמיות.

מנגד, הביטוחים הטהורים הנמכרים כביטוח קבוצתי, שבו נהוגים תעריפים תחרותיים, ונמוכים בהרבה מאלה שנהוגים בשוק הפרט, הניבו לחמש קבוצות הביטוח הגדולות "רווחיות סמלית" של פחות מ-1 מיליון שקל (כ-700 אלף שקל בלבד). מגדל והראל מציגות הפסד בתחום זה, וכלל ביטוח, הפניקס ומנורה-מבטחים מציגות רווחיות מסוימת.

מבחינת הקבוצות הגדולות, שוק הביטוחים הטהורים למקרי מוות מהווה מטרה של ממש לצמיחה, בשל הרווחיות הרבה שטמונה בו. בשנים הקרובות יש לצפות להמשך הגידול החד בפרמיות בתחום הביטוחים הטהורים לפרט.

כך גם עולה מדברי איזי כהן, מנכ"ל כלל ביטוח, שהשיק הבוקר את הפלטפורמה האינטרנטית לניהול סוכנות ביטוח בזמן אמת - כלל און-ליין. בין היתר אמר כהן: "מה שקרה מתחילת השנה זה שביטוח המנהלים איננו עוד... כעת אנו בעידן של פרט ומשקי בית. רוב הפוטנציאל נמצא בסוכני הפרט שמוכרים ביטוחי פרט - בריאות, ריסקים, תאונות אישיות ועוד. העידן הולך לביטוחי סיכון ("ריסק"), ועל זה אנו שמים את הדגש".

תוצאות קבוצות הביטוח
 תוצאות קבוצות הביטוח