מי חסר בקבינט הדיור של לפיד

מישהו צריך לפקח על פצצת הזמן של המשכנתאות הרובצת בפתח

שר האוצר יאיר לפיד עשה צעד משמעותי בתחום הנדל"ן: בשבוע שעבר החליטה הממשלה להקים קבינט דיור בראשותו לקביעת מדיניות וייעול עבודת הממשלה בכל תחומי הדיור. עם זאת, בהרכב הקבינט חסרים שני חברים משמעותיים: נגיד בנק ישראל ומנהל רשות המסים.

על פי החלטת הממשלה, בקבינט יהיו חברים גם שרי הבינוי והשיכון אורי אריאל, שר האנרגיה והמים סילבן שלום, שר הביטחון משה יעלון, השר להגנת הסביבה עמיר פרץ, שר החקלאות ופיתוח הכפר יאיר שמיר, שרת המשפטים ציפי לבני, שר הפנים גדעון סער ושר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים ישראל כץ. משתתפים נוספים בדיוני הקבינט יהיו מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן ומנהלת מינהל התכנון במשרד הפנים בינת שוורץ.

נגיד בנק ישראל או נציגו צריכים להשתתף בדיוני קבינט הדיור משני טעמים: ראשית, האשראי הבנקאי לבנייה לקבלנים מהווה חלק גדול מהאשראי הבנקאי בכלל, כאשר חלק מהבנקים (בעיקר לאומי) מצויים על סף מגבלת האשראי הענפי (20%), דבר המקשה על אספקת האשראי לבנייה לקבלנים.

שנית, מישהו צריך לפקח על פצצת הזמן של המשכנתאות הרובצת לפתחה של המערכת הבנקאית, לשמור על הבנקים ועל נוטלי המשכנתאות מעצמם.

מנהל רשות המסים חיוני בקבינט משתי סיבות: ראשית, מרכיב ההכנסות ממיסוי מקרקעין, מיסוי ישיר ועקיף, הוא נתח חשוב בהכנסות המדינה. שנית, כדי לרסן ולסנן את שפע ההצעות הפופוליסטיות של השנים האחרונות בדיור, ממיסוי יתר של תושבי חוץ, דרך הכבדה במס שבח על בעלי דירה שנייה ועד פטור ממע"מ על דירה ראשונה לזוגות צעירים.