מבחן דרכים: טויוטה ראב4 - מועמד חזק בפלח שוק הג'יפונים

הדור החדש של טויוטה ראב4, עם החזות הספורטיבית והמרווח הפנימי, הוא אחד המועמדים לקלוט את פליטי שוק היוקרה כאשר יוטל "מס רכבי היוקרה"

שוק הרכב הישראלי הוא שוק מוכה רגולציה. פרט אולי לסין, קשה למצוא עוד מדינה שבה הממשלה נוטה להתערב בשוק הרכב בצורה כה בוטה, ובסין הרגולציה נועדה בעיקר להגן על התעשייה המקומית.

לנו אין תעשיית רכב והבחישה של ממשלות ישראל בשוק נועדה בעיקר למטרה אחת: להמשיך את זרימת ההכנסות האדירה של מיסוי הרכב לקופת האוצר. כצפוי, התערבות ממשלתית בכוחות השוק החופשי יוצרת עיוותים מאריכי ימים. הגודל והעוצמה של שוק הליסינג המקומי למשל, שאין להם אח ורע בעולם, הם תוצר ישיר של מדיניות מיסוי.

הרגולציה היא זו שאחראית גם לאחידות יוצאת הדופן במחירי כלי הרכב בישראל ולניפוח המפלצתי של תעריפי הביטוח, החלפים והטיפולים. הבחישה הממשלתית טרם הסתיימה, נהפוך הוא. כיום זקוקה הממשלה להכנסות ממיסוי הרכב יותר מתמיד והתוצאה היא התערבות גסה נוספת בכוחות השוק, שעתידה לצאת אל הפועל במתכונת של "מס רכבי יוקרה".

עדיין לא ידוע אך בדיוק ייראה המס הזה ומאיזה מחיר יוגדר רכב בתור "יוקרתי", אבל סביר להניח שהמס הזה ישנה את פני פלח רכבי הפרימיום ויצמיח כוכבי מכירות חדשים. אחד המועמדים הוא פלח שוק הג'יפונים בפחות מ-200 אלף שקל.

הפלח הזה זוכה כיום לעדנה עם שלל דגמים חדשים, שנוחתים בחודשים האחרונים ברצף, והאחרון ברשימה - בינתיים - הוא הדור החדש של הטויוטה ראב4. בכל הנוגע לעיצוב הולך הראב4 בדרכה של האוריס החדשה ונוטש את השמרנות והצניעות היפנית המסורתית לטובת מקום מוחצן בקדמת הבמה. זהו כלי ארוך יותר בכמעט 20 סנטימטרים מקודמו, ויש לו רוחב של SUV "גדול" (1.85 מ') וגג מעט נמוך יותר.

הפרופורציות החדשות מעניקות לו חזות ספורטיבית ורעננה ואם מוסיפים לחבילה גם חרטום מודגש נוסח אלפא רומיאו, חישוקים גדולים וזנב, שלא היה מבייש קופה-אירופאית, מקבלים כלי שמודיע על נוכחות למרחוק. אנחנו לא זוכרים מתי נסענו בפעם האחרונה במכונית טויוטה, שזכתה לכל כך הרבה תשומת לב ברחוב.

מנגד, נמר לא משנה את חברבורותיו כל כך מהר ועיצוב הפנים של הראב החדש משמר את הערכים של טויוטה הקלאסית. השעונים והמתגים אמנם עוצבו ואורגנו מחדש, פתחי האוורור שינו מיקום, צג מגע צבעוני גדול נוסף במרכז ומשטחי הדיפון עוצבו במתכונת מדורגת. אבל בשורה התחתונה הרושם הכללי הוא של עיצוב יפני, שמציב את התכליתיות - ולא את היצירתיות - בראש סדר העדיפויות.

שיפור משמעותי מאד נרשם בסעיף המרווח הפנימי. בסיס הגלגלים הוארך ל-2.66 מ' וכתוצאה מרחב הרגליים מאחור יספק כעת כל צורך סביר. גם מרחב הכתפיים שופע והתחושה בתא מרווחת ואוורירית למרות הגג הנמוך יותר. גובה הכניסה/יציאה נותר אופטימאלי ותנוחת הנהיגה מציבה את הנהג מעל קו הגגות של המכוניות בסביבה.

מנוע נטול כריזמה

הראב4 האירופאי תוכנן במחשבה על נהגים תובעניים וקל להבחין בכך על הכביש. ההיגוי, למשל, מאוזן היטב ומעביר היזון חוזר, שבדרך כלל קשה לצפות לו ברכבי פנאי כאלה. מרכז הכובד הנמוך יותר תורם לתחושה מדויקת ונטולת נטיות גוף בפניות וגם שיוט במהירויות גבוהות מתבצע ביציבות מרשימה.

מנגד, נראה שמהנדסי טויוטה עדיין סבורים, שפירוש המושג "התנהגות אירופאית" הוא "מתלים קשיחים". על בורות עירוניים גדולים ספיגת הזעזועים של הראב נוטה לצד הנוקשה ובתא הנוסעים נרשמו הרבה יותר טלטולים בעיר לעומת כלים מקבילים. ייתכן שהדבר ייפתר עם שילוב שונה של חישוקים וצמיגים. על הכביש המהיר אין תלונות והמתלים סופגים היטב בורות וגלי אספלט ומעניקים תחושה מעודנת.

מתחת למכסה הקדמי המפוסל נמצא מנוע 2 הליטר המוכר של טויוטה (טויוטה אוונסיס, בין השאר) בהספק 151 כ"ס. טויוטה מפגינה עמידות בפני טרנדים ולא מאמצת פתרונות אופנתיים כמו נפח קטן, מגדשי טורבו, תיבות כפולות מצמדים וכו', אלא הולכת בקו בטוח ובדוק. למנוע הזה אין כריזמה או צליל מוזיקלי, אבל הוא יעיל מאד וחסכוני, מייצר ביצועים שתואמים היטב את הממוצע בפלח (אפס ל-100 בסביבות 10 שניות) ועל סמך ניסיון העבר הוא מסוגל לעבור יותר מ-300 אלף קילומטר עם תחזוקה מינימלית בלבד.

תיבות CVT רציפות הן לא כוס התה האישית שלנו אבל זו של טויוטה היא לבטח אחת הטובות שבהן. היא מנטרלת בצורה יעילה את אפקט "מריחת הסל"ד" הידוע של תיבות כאלה בזמן תאוצה ולמעט מקרים של האצה אגרסיבית בעליות, התחושה דומה מאד לזו של תיבה אוטומטית רגילה. צריכת הדלק הרשמית נעה סביב 14 קילומטר לליטר ונהיגה מתונה מאפשרת להשיג נתונים ריאליים, שקרובים למוצהר.

הראב4 מגיע עם הנעה כפולה בכל הדגמים אבל התמסורת מתוכננת בעיקר לתנאי מזג האוויר האירופאי ולא לנהיגת שטח. מרווח הגחון בכלי החדש הוא פחות מ-19 סנטימטרים, הגחון לא ממוגן ודרכי עפר מחורצות עשויות לגרוס את התחתית בליווי קולות לא נעימים. כמו ברוב הכלים במשפחה הזו, עדיף להסתפק בשבילים כבושים ובמדרכות עירוניות.

הטויוטה ראב4 החדש מצויד היטב בכל מה, שדרוש לקליטת פליטי שוק היוקרה. יש לו ממדים מכובדים ושימושיים, עיצוב עדכני ומשובב עין ובגרסת הפרימיום, שעולה כ-200 אלף שקל, גם מערך מכובד של אבזרי מותרות. עם מחיר בסיס של 180 אלף שקל גרסת הבסיס משתלבת היטב במרכז הערימה, שכוללת כיום הרבה מאד כלים חדשים ומחודשים היפן, קוריאה ואירופה. מה שיכריע את ההתמודדות בפלח הזה זה מוניטין המותג וזה של טויוטה ובתחום הזה לא קל להתחרות בטויוטה.

טויוטה ראב
 טויוטה ראב

חלק מהמתחרות

סובארו פורסטר

הפורסטר החדש עוצב במימון של טויוטה, המשקיעה המרכזית של סובארו, ולשניים יש לו מעט קווי דמיון. ההבדל המרכזי הוא ביכולות השטח: הפורסטר הוא לא רק רכב כביש מעודן ושימושי אלא גם יכול לתקל אתגרי שטח מקצועיים.

מאזדה CX5

במחיר שמתחיל ב-187 אלף שקל לדגם 4X4, לכלי החדש והמודרני של מאזדה יש הרבה מה להציע. הוא מרווח, נראה מרשים, בנוי איכותית ומציע חבילת ביצועים/חיסכון מרשימה. יכולות השטח שלו תואמות את המקובל בקבוצה ומוניטין המותג הסולידי שלו סייע לו להפוך למלך המכירות בפלח שלו.

הונדה CR-V

גם ה-CR-V החדש של הונדה מציע את המתכונת היפנית העדכנית של מתחריו: מרווח פנים משופר, עיצוב חיצוני בעל נוכחות, מנוע 2 ליטר יעיל ואמין (155 כ"ס) והנעה כפולה שמיועדת בעיקר לבוץ/שלג. מחירו של הדגם האוטומטי כפול ההנעה מתחיל ב-193 אלף שקל.