מטרנה, סימילאק או נוטרילון? מכרז תחליפי החלב יצא לדרך

בתום המכרז תקבלנה היולדות בישראל את זכות הבחירה בין שני תחליפי חלב במהלך שהותן במחלקות היולדות בבתי-החולים

האם "חוק ההנקה" של ח"כ דני דנון ייצא אל הפועל? היום (ה') ערך משרד הבריאות הליך של תמחור דינמי של הצעות כספיות במסגרת מכרז יצרניות תחליפי החלב לתינוקות, שיסופקו בבתי-החולים הממשלתיים.

בסיומו של הליך המכרז, בלוח זמנים שאינו מוגדר בשלב זה, תקבלנה היולדות בישראל את זכות הבחירה בין שני תחליפי חלב במהלך שהותן במחלקות היולדות בבתי-החולים.

3 שחקניות השתתפו היום בתהליך: פרומדיקו (סימילאק), אסם (מטרנה) וטבע (נוטרילון). חברת מדיצ'י (אופטימיל) הודיעה ברגע האחרון למשרד הבריאות על פרישתה מהמכרז.

מספר הלידות בישראל עומד על 156 אלף בשנה. מתוכן, 42,500 בבתי-חולים של קופת-חולים כללית (סורוקה, מאיר וכדומה), כ-48 אלף לידות בבתי-חולים פרטיים (שערי צדק, מעייני הישועה ועוד) ו-66 אלף לידות בבתי-החולים הממשלתיים (תל-השומר, איכילוב, רמב"ם ועוד).

ההורים רוצים אסמכתא רפואית

תהליך יישום החוק החדש נמשך חודשים ארוכים, ויש הטוענים כי מדובר בסחבת. קדמו לו עתירות לבתי משפט ומלחמות של השחקניות המעורבות בענף.

הליך התמחור כלל 3 סלים, א', ב' ו-ג', שכל אחת מהיצרניות תזכה באחד מהם בהתאם לסכומי הכסף שהציעה, והמשמעות היא לספק תמ"ל לשיעור היולדות מתוך 66 אלף הלידות בבתי-החולים הממשלתיים כפי שקבועים בסלים - 78%, 69% ו-52.6% (גודל הסלים עודכן לאחר פרישת מדיצ'י).

אמנם רוב היולדות שוהות יומיים בלבד לאחר הלידה בבית-החולים, אך הטענות הן כי במהלך השהות הקצרה הזו, תחליף החלב שהן מקבלות בבית-החולים, ברוב המקרים יהווה את בחירתן גם לאחר היציאה מבית-החולים.

שוק תחליפי החלב הוא שוק "פוסט-טראומטי" (בעקבות משבר רמדיה), והורים רבים מעדיפים שלא לקחת חלק בבחירת התמ"ל, ושגורם רפואי הוא שיבחר עבורם את המזון לתינוק.

יצרניות תחליפי החלב השקיעו עד היום משאבים רבים כדי לייצר נוכחות בלעדית בבתי-החולים. בתי-החולים איכילוב ותל-השומר מקבלים מהן יחד כ-5 מיליון שקל לשנה, בעוד שבתי-חולים בפריפריה מקבלים סכומים נמוכים יותר.

אחת הטענות שהועלו במאבקים שקדמו למכרז היום היו שסכומי הכסף שבתי-החולים יקבלו עשויים לרדת משמעותית, ולכן הם לא ימהרו ליישם את הנחיות המכרז.

אגב, בחלק מבתי-החולים הקטנים מוצעים כבר היום שני תמ"לים (ברזילי, פוריה, זיו), ובית-החולים בני ציון מחזיק ב-3 תמ"לים לבחירת היולדות - כשלדבריו הוא לא מקבל תשלום מאף אחת מהיצרניות.

בבתי-החולים של קופת-חולים כללית מתקיימות בכ-40% מהלידות בישראל. הספקית הבלעדית כיום בהם היא פרומדיקו (סימילאק). גם שם צפוי להתקיים הליך של מכרז שייצא לדרך בשבועות הקרובים.

תחליפי חלב
 תחליפי חלב