אתם שאלתם על דוחות הפנסיה שקיבלתם - ואנחנו עונים

בניסיון לשפוך אור נוסף על החיסכון הפנסיוני בכלל, והדוחות השנתיים בפרט, הנה תשובות למבחר שאלות שהעבירו לנו קוראי המדור

עונת דוחות הפנסיה השנתיים מתרחשת בעקביות בסוף הרבעון הראשון של השנה. כך, בריטואל חוזר אנשי המקצוע מתעניינים, הציבור הרחב מגיב במנעד תגובות, שנע בין פיהוק לשעמום, ומדורי הכלכלה מתמלאים בכתבות שנושא.

דוחות הפנסיה, שאנו מקבלים לבתינו, כוללים הכנסות (הפקדות), הוצאות (פדיונות ומשיכות), הוצאות מימון (הלוואות), וגם דוח רווח והפסד, וגוררים עלייה ניכרת בפניית החוסכים לנותני השירות, גופים מוסדיים וסוכנים כאחד.

היום נציג מספר שאלות שעלו מקוראי הטור, ויש בהן בכדי לעניין את כלל הקוראים. השאלות והתשובות נוגעות בנושאים המרכזיים בדוחות, שנסקרו כאן בטור הקודם לפני שבועיים.

יש לי כמה קופות גמל לא פעילות, שנצברו בהן סכומים נמוכים (מאות עד אלפי שקלים בודדים בכל קופה). קראתי במהלך 2012 שתהיה אפשרות לפדות סכומים אלו באופן מיידי, ללא מס ובלי להמתין לגיל הפרישה. האם זה נכון?

אכן דובר ב-2012 על מתן אפשרות לבצע פדיון בקופות גמל עם צבירות נמוכות ללא תשלום מס (יחד עם קביעת דמי ניהול מינימליים לכל קופה כזו), אולם הדבר כרוך בשינוי בחקיקה שטרם התבצע. כעת, עם כינונה של הכנסת ה-19, סביר כי הנושא ישוב לשולחן הדיונים.

ברשותי קרן פנסיה לא פעילה ממעסיק קודם, ובשנים האחרונות יש לי קרן פעילה נוספת. מה אני יכול לעשות עם הסכום שנצבר בקרן הישנה?

על הקרן הלא פעילה ניתן לבצע מספר פעולות:

1. "לא לגעת". היתרונות: קצבה נוספת שתעמוד לרשותך בגיל הפרישה, ופיזור סיכונים בין מספר גופים; החיסרון: הצורך במעקב אחר מספר גופים שמנהלים את הכסף.

2. משיכת הכספים. מעבר לכך שמשיכה תהיה כרוכה ברוב המקרים בתשלום מס, חשוב לזכור, כי משיכה של כספים לא פעילים ו/או פיצויים בעת עזיבות עבודה פוגעת באופן משמעותי בקצבה שתעמוד לרשותך בגיל הפרישה.

3. ניוד לקרן הפנסיה הפעילה. היתרון: ריכוז התוכניות במקום אחר; החיסרון: הפחתת הסכומים שיעמדו לרשות שאריך (בת זוג וילדים) במקרה של מוות מוקדם, חלילה.

בדוח הפנסיה השנתי שלי אני רואה שכתוב "שיעור הכיסוי הביטוחי" באחוזים לנכות/אלמנה/יתום, וכן את גובה הפנסיה הצפויה להם. האם הפנסיה הצפויה, למשל לאלמנה, נכונה למקרה פטירת בעל הפנסיה עוד לפני הגיעו לגיל פנסיה או רק אחרי שמגיע לגיל פנסיה? כמו כן מופיע בדוח סעיף "עלות הכיסוי הביטוחי לסיכוני נכות ומוות". האם הוא מתייחס לכיסויים שמופיעים בדוח?

גובה הכיסוי המופיע הוא כיסוי בפועל לעמית פעיל בקרן הפנסיה:

1. מה גובה קצבת השארים החודשית, שיקבלו בת הזוג והילדים אם העמית נפטר היום (לא בגיל פרישה).

2. מה גובה קצבת הנכות שתשולם לעמית במקרה שנקלע לנכות.

בהקשר זה חשוב לזכור: ראשית, כמובן שמדובר על כיסויים עבור עמית פעיל (מי שמשולמים עבורו תשלומים חודשיים לקרן); שנית, התשלום מותנה בעמידה בתנאים הנקובים בתקנון הקרן לגבי מקרי מוות או נכות.

עלות הכיסויים שמופיעה בדוח מייצגת על העלות ששילמת בגין אותם כיסויים שהזכרנו.

קיבלתי את הדוח של 2012, ומופיעות בו רק חלק מההפקדות. המעסיק אישר בפניי שהעביר את כל ההפקדות והפריש את כל הסכומים. מה לעשות?

ישנם מצבים, שבהם התשלומים שויכו ועובדו לחשבונך לאחר תאריך "סגירת" הנתונים לצורך משלוח הדוח. במקרה כזה, אנא בקש מהקופה דוח תשלומים עדכני, המאשר כי כל התשלומים נקלטו במועד העברתם. כמו כן, בדוח הבא שתקבל, שים לב לכך שיתרת הפתיחה עודכנה ביחס ליתרת הסגירה בדוח שקיבלת.

* הכותב הוא מנהל המטה המקצועי במבטח סימון מקבוצת הביטוח מגדל. אין לראות בסקירה זו ובאמור בה ייעוץ פיננסי ו/או פנסיוני כהגדרתם בחוק. בכל מקרה, בטרם קבלת החלטה יש להיוועץ בבעל הרישיון המתאים

globes@mvs.co.il