הערכות: הבורסה בת"א מתקרבת למדד MSCI אירופה

על רקע המשך התייבשות הבורסה, הפעילים בשוק תולים תקוות גדולות במהלך - שעשוי להתממש בעוד כחצי שנה ■ אקסלנס: "אם זה יקרה, נראה כאן מחזורים בהיקף שמעולם לא ראינו"

כשנה לאחר שהחלה לבחון את הנושא, חברת המדדים העולמית MSCI תודיע בקרוב האם בכוונתה לצרף את ישראל למדד MSCI אירופה - כך מעריכים גורמים בשוק ההון. על פי ההערכות, בשבועות הקרובים צפויה חברת המדדים לסיים את שלב הבחינה המקדמית - התייעצות בלתי פורמלית שקיימה עם הגורמים הרלוונטיים - ולהחליט האם לדון בנושא באופן רשמי. כאמור, על פי הערכות בשוק, הסבירות שההחלטה בנושא תהיה חיובית היא גבוהה.

סוגיית הצירוף של הבורסה בתל אביב למדד האירופי של MSCI כבר עלתה בעבר על הפרק, אך הפעם מדובר בהחלטה קריטית למדי עבור שוק ההון המקומי. למעשה, משיחות שערך "גלובס" עם פעילים בשוק עולה כי מרביתם רואים בהחלטה את גלגל ההצלה האחרון שנותר לבורסה המקומית כדי להיחלץ ממעגל הקסמים הבעייתי אליו היא נקלעה, שבו הירידה במחזורי המסחר מביאה להפחתת העניין בה, וזו בתורה מקטינה עוד את מחזורי המסחר.

"זה מהלך מבורך כי יש לו פוטנציאל להזרים לכאן סכומי כסף משמעותיים ולהוביל לעלייה במחזורי המסחר", מציין גורם בכיר באחד מחברי הבורסה (בבורסה חברים בתי השקעות והבנקים). "הבעיה תהיה אם בסופו של דבר MSCI לא תאשר את המעבר, כי לבורסה אין עוד שפן לשלוף מהכובע".

"נשארנו קרחים מכל הצדדים"

לפני כשלוש שנים, נזכיר, החליטה MSCI להעביר את ישראל ממדד המדינות המתפתחות למדד המדינות המפותחות, צעד שלמרות שעל פניו נתפש כעדות להתקדמותו של השוק המקומי, למעשה פגע אנושות בבורסה התל אביבית. הסיבה: כשוק מתעורר היוותה ישראל כ-3% מסך השווקים הללו, ואילו כיום, כשוק מפותח, היא מהווה פחות מ-0.5% מהקבוצה אליה היא משתייכת - מה שגרם לירידה בהשקעות הזרים בשוק המקומי.

לשינוי הדרמטי נוספו גם הגידול בהיקף הפעילות של הגופים המוסדיים המקומיים בחו"ל, הריביות הנמוכות בעולם, הקשחת הרגולציה והעלאת המס על רווחי הון ל-25%, וכך העניין בשוק המקומי מצדם של גופים מוסדיים רבים פחת מאוד. הדבר השתקף היטב במחזורי המסחר בבורסה, שמאז 2010 צנחו בכ-76%.

"בפועל, מאז שישראל הצטרפה למדד המדינות המפותחות, היא ירדה מתחת לרדאר של המשקיעים", אומרת אסתר לבנון, מנכ"לית הבורסה. היא מזכירה כי עם המעבר של ישראל למדד המדינות המפותחות הושק מדד אזורי,MSCI Europe& Middle East, הכולל רק את מדינות אירופה ואת ישראל, אך "המדד החדש לא זכה לעניין מצד המשקיעים הבינלאומיים מהסיבה הפשוטה שאף אחד לא זוכר שהוא קיים. בנוסף, בשווקים מפותחים ההשקעה נעשית לפי סקטורים. מנהל השקעות אירופי שמתמחה בבנקים, למשל, לא ימצא אותנו בשום מדד".

"נשארנו קרחים מכל הצדדים", מוסיף מיכה גולדברג, מנהל מחלקת המחקר באקסלנס. "בגלל הירידה בביקושים, בתי ההשקעות הזרים הקטינו ואף חיסלו את מחלקות המחקר על ישראל. זה הוביל לירידה בכוח השיווקי של ישראל ופחות משקיעים נחשפו אליה. אם MSCI תחליט לכלול את ישראל במדדים האירופיים, הזרים יהיו חייבים לבחון אותה, וזה מצריך אוטומטית תשומת לב ומחקר. אם זה יקרה, אני מאמין שנראה כאן מחזורים בהיקף שמעולם לא ראינו".

כאמור, בשנה שעברה, בעקבות פניות שקיבלה מהנהלת הבורסה בתל אביב, החליטה MSCI לפתוח מחדש את נושא צירופה של ישראל למדדים האירופיים. התהליך מהווה מעין "גישוש מקדים", שכלל פנייה למשקיעים הרלוונטיים במטרה להבין כיצד לדעתם יש להתייחס לישראל. זאת, לאחר שב-2009 החליטה כאמור חברת המדדים שישראל תהפוך למדינה מתפתחת אבל לא תיכלל באירופה, ויצרה עבורה את המדד המיוחד.

אולם לטענת גולדברג, הפעם מדובר בסיפור אחרי לגמרי: "ההתעניינות מצד המשקיעים הזרים כיום גבוהה, כך שהסבירות שישראל תיכלל במדד הולכת וגדלה. בנוסף, ישראל כבר עברה לקטגוריה של מדינה מפותחת, אז מבחינת MSCI אין כאן עניין של להתקדם או ללכת אחורה. השאלה שעל הפרק היא האם יש לכלול את ישראל כחלק מאירופה, והשאלה הזאת - שכל עניינה הוא גיאוגרפי - זה דבר שלא קרה מעולם. מכיוון שלא מדובר בתהליך סטנדרטי, אפשר לראות בהתייעצות רשמית, לכשתתקבל, סימן חיובי". גולדברג מעריך כי הדיון הפורמלי יימשך כ-3 חודשים, ואז תודיע חברת המדדים על החלטתה הרשמית.

פוטנציאל להזרמה של 2 מיליארד ד'

אז כיצד תשפיע החלטת MSCI על ישראל? במחלקת המחקר של אקסלנס צופים כי משקלה של ישראל במדד האירופי יעמוד על כ-0.85%, לעומת משקלה הנוכחי במדד MSCI העולמי (0.24%). עוד מעריכים שם כי שילוב ישראל במדד טומן בחובו פוטנציאל להזרמות הון בהיקף של כ-2 מיליארד דולר לשוק המקומי, בעיקר מקרנות שעוקבות אחרי המדד. ככל הנראה, רוב הסכום יזרום למניית טבע, אולם גם כיל, הבנקים פועלים ולאומי ומלאנוקס ייהנו מהזרמות בהיקף מצרפי של כחצי מיליארד דולר (ראו גרף).

ומה יקרה אם MSCI תחליט להותיר את המצב על כנו? "אין ספק שהכניסה למדד תהווה עבורנו קפיצת מדרגה, אבל אם זה לא יקרה - הבורסה בישראל לא תיפגע עוד יותר. פשוט נצטרך לפעול בדרכים אחרות, יותר סיזיפיות", טוענת המנכ"לית לבנון. היא גם קושרת את הנושא לאחת מהסוגיות הבוערות כיום בשוק ההון המקומי: שינוי שעות המסחר בבורסה. "שעות המסחר הן מכשיר חשוב, והתאמתן לאירופה מצביעה על הנכונות של ישראל להשתלב בה. אם לא ננסה להאריך את שעות המסחר, זאת תהיה התאבדות", היא טוענת.

לצד החשיבות שהיא מקנה להחלטת MSCI, לבנון מכירה במצב הבעייתי אליו נקלעה הבורסה, ומאשימה בכך גם את הרגולציה: "הבעיה העיקרית היא שהרגולטורים עשו המון דברים ובבת אחת. כל אחת מההחלטות הרגולטוריות מוצדקת בפני עצמה, אבל שילובן יחד יצרה בעיה". במקביל, היא מציינת,

הנהלת הבורסה ממשיכה במאמצי השיווק שלה, הכוללים את העלאת המודעות לכלכלה הישראלית באמצעות ערוצי בלומברג וצירוף בכירי החברות הגדולות שנסחרות בישראל לכנס המשקיעים השנתי שלה בלונדון. "הרעיון הוא לחזק את פעילות המשקיעים הזרים, כדי לחפות על הסטת חלק מכספי המשקיעים המקומיים לחו"ל", אומרת לבנון.

התפלגות מדד MSCI
 התפלגות מדד MSCI