הלחץ הציבורי עבד: לאומי מבטל את מחיקת החוב לדנקנר

(עדכון) - לאחר ישיבת הדירקטוריון הודיע הבנק כי יפעל למיצוי כל האפשרויות העומדות לרשותו לגביית החוב ■ דנקנר: "העסקה עם אלשטיין תקפה; גם עם הבנקים נגיע למתווה מוסכם" ■ קלושים הסיכויים של דנקנר להמשיך לשלוט בקבוצה

הלחץ הציבורי עשה את שלו: בנק לאומי הודיע היום (ו') אחה"צ כי הוא מבטל את מתווה הסדר החוב שגיבש עם חברת גנדן, שבשליטת נוחי דנקנר.

"מתווה ההסדר, שממילא לא הגיע לידי הסכם, התייתר וכבר אינו עומד על הפרק", נמסר מהבנק. החלטה זו טורפת את הקלפים עבור דנקנר, שכן ללא הסדר עם לאומי, הוא מאד יתקשה לצאת מהתסבוכת הפיננסית של קבוצת אי.די.בי והחברות הפרטיות שבשליטתו טומהוק וגנדן, דרכן הוא מחזיק באי.די.בי.

המשמעות היא שלאומי עשוי לממש את השעבוד הקיים על החוב של גנדן. מדובר בשעבוד של 30.7% ממניות אי.די.בי אחזקות. במילים אחרות, אם לאומי יממש את זכות השעבוד, דנקנר יאבד את השליטה בקבוצה והיא תעבור לידי הבנק. דנקנר עצמו שיגר מכתב לעובדי הקבוצה בעקבות החלטת לאומי והביע ביטחון כי יגיע להסכם עם נושיו. (לסיפור המלא)

דירקטוריון בנק לאומי התכנס היום לישיבה שדנה בנושא הסדר החוב בגנדן, והסערה שהסדר זה עורר בעקבות העובדה שבכוונת לאומי למחוק 150 מיליון שקל, שהם שליש מהחוב של גנדן. בלאומי הסבירו כי ההחלטה לסגת מההסדר נבעה מאינדיקציות שקיבלו על כך שההשקעה של אדוארדו אלשטיין לא תצא אל הפועל. "לאור ההתפתחויות האחרונות סביב עסקת אלשטיין גנדן, להערכת הבנק אפסו הסיכויים להתממשותה. כחלק מהתנאים להשקעה אלשטיין בגנדן, נדרש בין היתר, מכלול של הסדרים במערכת הבנקאית והפיננסית, אשר להערכת הבנק אינם ניתנים לגיבוש", מסר הבנק.

עוד נמסר מהבנק כי מנכ"לית הבנק רקפת רוסק עמינח הנחתה את אנשי הבנק לפעול למיצוי כל האפשרויות העומדות לרשות הבנק לגביית החוב. לגנדן חוב של 450 מיליון שקל ללאומי. אל מול חוב זה ככל הידוע הביטחונות הם רק מניות גנדן באי.די.בי אחזקות, ששוויין כיום עומד על כ-200 מיליון שקל. אולם גם אם ישתלט לאומי על המניות, בזאת לא ייגמרו בעיותיו, שכן אי.די.בי אחזקות בעצמה נמצאת במצוקה פיננסית ובתהליך של הסדר חוב.

לאומי יצטרך להתמודד מול בעלי האג"ח של החברה, כאשר גם לבנק עצמו יש חוב של 100 מיליון שקל באי.די.בי אחזקות. זאת ועוד בקומה שמתחת לאי.די.בי אחזקות, נמצאת קבוצת אי.די.בי פתוח, שם המצב הפיננסי גם כן רעוע, וקיים ניסיון של בעלי אג"ח לכפות הסדר חוב על הקבוצה. כך שבשורה התחתונה, ספק אם בתסבוכת הפיננסית הזו, לאומי יצליח לגבות חלק משמעותי מהחוב. יחד עם זאת, הבנק קיבל ככל הנראה את ההחלטה לאור הביקורת החריפה בציבור על המחיקה הצפויה לדנקנר. הזעם בציבור התבטא בארגון הפגנות מול הבנק ואיום בהוצאת כספים מהבנק. ככל הנראה בלאומי הבינו שהנזק התדמיתי גדול ובעייתי יותר מאשר ההחלטה שלא להגיע להסדר עם דנקנר, גם אם המחיר יהיה שלא יצליחו לחלץ כמעט כלום מאותם 450 מיליון שקל.

נוחי דנקנר הגיב על הודעת בנק לאומי, ואמר כי "העסקה לפיה אלשטיין ישקיע כספים נוספים בגנדן תקפה, שרירה וקיימת. בתחילת השבוע הקרוב אני אמור להיפגש עם אדוארדו אלשטיין לצורך קידומה המהיר של העסקה. נציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות קיבלה עדכון לגבי כל המהלכים בנושא זה הנעשים בתיאום מלא עימה. אנו משוכנעים שגם עם הבנקים נגיע למתווה שיהיה מוסכם עליהם ושבמסגרתו הבנקים יוכלו לקבל את מלוא החובות כלפיהם".

יחימוביץ': "מסר ברור הועבר לטייקונים"

יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ': "מתברר שהציבור לא אדיש, לא מנומנם, נבון ומבין גם בהסדרי חוב שאי הצדק וחוסר ההגיון הכלכלי זועק מהם. מסר ברור הועבר לטייקונים הממונפים: הסתיים העידן שבו משתמשים בלי הבחנה בכספי החוסכים, וכשכושלים עסקית - הם לא משלמים והציבור הוא זה שנדרש לשלם".

יחימוביץ' אמרה עוד כי "הקרב לא תם וכי גל הסדרי חוב גדול עומד בפתח, ואולם תמרור אזהרה חד וברור הוצב לפני בעלי ההון, הבנקים, הגופים המוסדיים והרגולטורים".