אושר ניהול ייצוגית: חברת החשמל גבתה 11 מיליארד שקל - ונתנה לעובדים

התובע טוען כי החל משנת 2002 גבתה חברת החשמל מיליארדי שקלים באופן לא חוקי מהציבור ■ ולאן זרם הכסף? משכורות 13 ו-14 לעובדים, קידום בדרגות הכולל תוספות שכר, תשלומי הוצאות רכב ללא קשר לנסיעות בפועל ועוד

חברת החשמל עלולה לשלם ביוקר על גביית מיליארדי שקלים באופן לא חוקי לכאורה מהציבור, ששימשו במתן הטבות לעובדי החברה.

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דרורה פלפל, אישרה ניהול תביעה ייצוגית נגד חברת החשמל, בטענה כי החל משנת 2002 גבתה כ-11 מיליארד שקל באופן לא חוקי מהציבור - סכום שלפי התביעה שימש למימון תוספות שכר, הטבות וחריגות שכר בלתי חוקיות שלא אושרו כדין, ששולמו לעובדי החברה במרוצת השנים.

בהחלטתה לאשר את ניהול הייצוגית דחתה השופטת את טענת חברת החשמל כי ניהול התביעה נגדה עלול לגרום לנזק חמור ביותר לציבור שיעלה על התועלת הצפויה לציבור מניהול ההליך, הואיל והיא חברה ממשלתית שמספקת שירות חיוני לציבור, ואשר יציבותה הכלכלית עלולה להתערער.

"אכן, היקפה הכספי של התביעה, אם תנוהל כייצוגית, חסר תקדים בשיעורה. עם זאת, צריך לקחת בחשבון את סכומי הכסף שחברת החשמל 'מקפיאה' עבור הטבות שונות לעובדים, את הגבייה המאסיבית לפנסיית העובדים בטעות של כ-8.9 מיליארד שקל ולאור מתן הטבות חריגות במיליוני שקל של חברת החשמל בשנים האחרונות", כתבה השופטת.

הבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת החשמל הוגשה על-ידי יונתן שליידר ביולי 2009. באמצעות משרד עורכי הדין מיכאל בך ושות' ומשרד מרקמן את טומשין, נטען בתביעה כי חברת החשמל גבתה מהציבור במשך שנים גבייה ביתר של תעריף החשמל, שנקבע כולו כנגזרת מהוצאות חברת החשמל, לרבות תשלומי שכר ורכיבים נלווים שלכאורה שילמה לעובדיה בניגוד לדין.

מדובר בין השאר במשכורות 13 ו-14 בלתי חוקיות שחלקן אף שולמו בהיקף של 140% מהשכר הרגיל, קידום בדרגות הכולל תוספות שכר לא חוקיות, קידום גמלאי החברה בדרגה מדי שנתיים, תשלומי הוצאות רכב ללא קשר לנסיעות בפועל ועוד.

על-פי התביעה, התשלומים הללו נכללו בדיווחים שמסרה חברת חשמל לצורך קביעת תעריף החשמל לצרכנים. בדרך זו, נטען בתביעה, מימן הציבור באמצעות התעריף את חריגות השכר האמורות.

חברת החשמל הודיעה כי בכוונתה לערער לבית המשפט העליון על ההחלטה לאשר ניהול תביעה ייצוגית נגדה.