13 בכירים באי.די.בי גרפו כחצי מיליארד שקל ב-10 שנים

בדיקת "גלובס": לאן הלך הכסף באי.די.בי? ■ בראש הרשימה: עמי אראל עם 68 מיליון שקל ■ נוחי דנקנר בעצמו לקח הביתה 60 מיליון שקל ■ כמה גרפו רפי ביסקר, אפי רוזנהייז ועמוס שפירא? צפו בטבלה המלאה

איך שגלגל מסתובב לו. לפני 10 שנים (פחות או יותר), רכש נוחי דנקנר את השליטה בקבוצת אי.די.בי, והפך למעשה לאחד האנשים החזקים במשק הישראלי. כמעט כל דבר שקנינו, צרכנו או השקענו בו - היה קשור באופן כזה או אחר לדנקנר. קופסת קוטג' שקנינו באחד מסניפי שופרסל, שיחת טלפון שעשינו דרך רשת הסלולר של סלקום, ביטוח רכב שהיה לנו בכלל ביטוח, חבילת נייר למדפסת הביתית שיצאה מהמפעל של נייר חדרה וכדומה.

עשר שנים חלפו, ודנקנר נמצא במקום אחר לחלוטין, הרבה פחות טוב. במקום לחגוג 10 שנות שליטה בקונצרן החזק במדינה, לנשוף על 11 נרות, לפוצץ בלונים, ולאכול עוגת קצפת משמינה, דנקנר אולי (רק אולי בינתיים) יאלץ להיפרד מאותו קונצרן שבנה את שמו, לחתוך את חבל הטבור העבה שחיבר בינו לבין ראשי התיבות "אי.די.בי", ולהמשיך הלאה.

ועדיין, לדנקנר ולחלק ממנהלי מטות אי.די.בי (כולל חברות-הבת הדומיננטיות של הקבוצה), יש דווקא סיבה למסיבה, וזו טמונה בעלויות השכר המפנקות שהיו מנת חלקם במשך העשור האחרון.

ההון זרם לכיסים

"גלובס" בחר לבדוק מה היו עלויות השכר שצברו מנהלי קבוצת אי.די.בי, כולל חברות החזקה אחרות שהן חברות-בנות (כמו כת"ש ודסק"ש), וכן שתיים מהחברות התפעוליות הדומיננטיות ביותר של הקבוצה: שופרסל וסלקום.

והמסקנות? מדהימות, ואולי אפילו בגדר שערורייתיות. 13 מנהלים בקבוצת אי.די.בי צברו בעשור האחרון (חלקם עבדו בקבוצה פחות מעשר שנים) כמעט חצי מיליארד שקל (!)

חצי מיליארד שקל - ההון הכולל שזרם לכיסם של 13 מנהלים, שהתפקיד של חלקם כנראה היה מיותר, מכיוון שבסך הכול ניהלו חברת החזקה שמנהלת חברת החזקה אחרת וכך הלאה.

חצי מיליארד שקל - מספר הממחיש עד כמה שמן היה המטה של קבוצת אי.די.בי, ובימים קשים אלו של הקונצרן - עד כמה יקר רצח הוא היה.

חצי מיליארד שקל - מספר שאם בפועל היה עומד "רק" על רבע מיליארד שקל, אולי בעת הנוכחית דנקנר היה מתקשה פחות להחזיר לפחות חלק מחובותיו למערכת הבנקאית.

חצי מיליארד שקל - מספר שדי דומה לגובה החוב של גנדן (החברה הפרטית של דנקנר) לבנק לאומי, אותו חוב שעשוי לנתק את חבל הטבור שמחבר כבר עשור בין דנקנר לאי.די.בי.

מקבל השכר הבכיר ביותר, כפי שעולה מבדיקת "גלובס", הוא עמי אראל, עד לאחרונה מנהל העסקים הראשי של דסק"ש. אראל צבר 68 מיליון שקל, כולל מניות סלקום שמכר בשנים עברו, ומניות סלקום שעדיין נותרו לו.

אחריו מדורג דנקנר עצמו, שצבר עלויות שכר בשווי כולל של 60 מיליון שקל, ושלישי בדירוג הוא רפי ביסקר, שהודות לכהונה כפולה - כיו"ר משותף בשופרסל וכיו"ר נכסים ובניין - צבר 52 מיליון שקל, והוא אפילו לא צריך לעבוד במשרה מלאה בכל אחד משני התפקידים.

עלויות
 עלויות