באיירן מינכן! (כי אם לא עכשיו, אז מתי?)

יופ היינקס הביא את באיירן לעונת חלומות ומעלה תהיות בקשר להחלטה לשלוח אותו לגמלאות; מצד שני, מסי וברצלונה צולעים תרתי משמע

"ברצלונה שלטה בענף בשנים האחרונות. היא סימנה עידן חדש בכדורגל, ולנסות להדיח אותה יהיה אתגר עצום". גם בגיל 68, יופ היינקס, עדיין מנג'ר באיירן מינכן לפני שיוחלף בעונה הבאה על-ידי פפ גווארדיולה, ממשיך להיות רעב להישגים, כפי שבא לביטוי בראיון שהעניק השבוע ל"אל פאיס" הספרדי. היינקס עדיין רעב למרות שכבר סגר 1,166 משחקים כמאמן ו-501 משחקים ככדורגלן פעיל (הכובש השלישי בגרמניה אחרי גרד מולר וקלאוס פישר, עם 220 שערים) בקריירה העשירה שלו. קריירה שהחלה אי-שם ב-1963. "הזיכרונות מהקריירה שלי יכולים להכיל יותר מספר אחד, אבל כמובן שלא אתחיל עכשיו לכתוב ספרים", הוא אומר.

באיירן של היינקס נותנת עונת שיא: את אליפות הבונדסליגה היא הבטיחה שישה משחקים לסוף העונה, שיא כל הזמנים בגרמניה; היא בדרך לשבור שיאים נוספים בגזרת הכיבושים, הנקודות, מיעוט הספיגות ומיעוט ההפסדים; היא העפילה לגמר הגביע הגרמני, כך שהיא בהחלט יכולה לסיים את 2012/13 עם טרבל; אחוזי ההצלחה של היינקס בשתי העונות האחרונות בבאיירן הם 75.2% - הגבוהים ביותר שלו אי-פעם כמאמן, אפילו יותר מעונת 1997/98, אז זכה בצ'מפיונס ליג עם ריאל מדריד (אך נכשל בליגה כשסיים במקום השלישי, מרחק 11 נקודות מברצלונה).

***

המצחיק בכל הסיפור הוא שהיינקס מתפקד כבר למעלה מארבעה חודשים תחת החלטת המועדון שלא לאפשר לו להמשיך עונה נוספת. הנימוק הרשמי הוא "רצונו של המאמן לצאת לגמלאות". אלא שעניין "הפרישה" של היינקס קצת מורכב, יש יגידו מעליב כלפי המנג'ר הוותיק. לאחר שהכריזו בבאיירן על המינוי של גווארדיולה אמר היינקס כי "זו כנראה השנה האחרונה שלי כמאמן". בבאיירן הדגישו כי הם לא מחליפים או מפטרים חלילה את היינקס, שבסך הכל מעוניין לצאת לפנסיה רגועה בביתו במנשנגלאדבך אחרי 50 שנים רצופות בכדורגל. אבל מאוחר יותר חשף אולי הנס, נשיא באיירן, את העובדה שהמועדון פחות או יותר בחר להוציא את היינקס בכוח לפרישה: "אמרנו ליופ בשלב מוקדם של העונה שאנחנו במגעים עם גווארדיולה, היתה לנו הזדמנות אולי בלתי חוזרת לשים את הידיים שלנו על גווארדיולה ולא היינו מוכנים לוותר עליה", אמר הנס לערוץ הטלוויזיה הגרמני ZDF. "יופ כמובן היה מעדיף להמשיך אצלנו שנה נוספת, אבל הבין את הסיטואציה. אנחנו שמחים שהוא לא עשה סצנה".

היינקס כרגע בשיא המקצועי שלו, ולמרות שזו אולי הדרך הטובה ביותר להיכנס לספרי ההיסטוריה - ברור שקשה לו מאד לפרוש בשיא. בתקשורת בגרמניה ואנגליה כבר הזכירו אותו כמועמד להצטרף לשאלקה, צ'לסי או מנצ'סטר סיטי בעונה הבאה. "אני מודע לשמועות, אני נחשב לשם גדול בשוק המאמנים, וככזה, ברור שיצוצו ספקולציות לגביי שאני לא יכול לשלוט עליהן", אמר.

***

דבר אחד שהיינקס מקווה כן לשלוט עליו זה ההעפלה לגמר הצ'מפיונס, ולאחר מכן זכייה בתואר אותו פספס בשנה שעברה אחרי הפסד טראגי בגמר הביתי באליאנץ ארנה לצ'לסי.

אם יש לו נקודה אחת לשאוב ממנה אופטימיות היא הדעיכה המסוימת שמורגשת בברצלונה לאחרונה, ובמיוחד מצבו הלא ברור של ליונל מסי. התלות של בארסה בפנומן הארגנטיני שלה הוכחה כחסרת תקנה בשלבי הנוקאאוט הקודמים של הצ'מפיונס. לקח לבארסה 62 דקות עד שמסי נכנס בגומלין ברבע הגמר בקאמפ נואו מול פ.ס.ז', כדי להתחיל להזכיר את הקבוצה הדומיננטית מהשנים האחרונות. במילאנו בשמינית הגמר, באחד ממשחקיו החלשים בקריירה (הצליח לבעוט למסגרת פעם אחת בלבד ב-90 דקות), ברצלונה הפסידה 2-0.

מסי ייפתח אמנם הערב (ג'), אבל לאור מצבו הבריאותי לא ברור אם זה יהיה השחקן הטוב בעולם או רק גרסה חיוורת: מאז הפציעה ההיא בפריז הוא התאמן בצורה לא סדירה ולא שותף בשלושת משחקי הליגה האחרונים של בארסה. לאימונים מלאים הוא חזר רק ביום שישי.

תוסיפו לכך את חוליית ההגנה החסרה של ברצלונה (מסצ'רנו ופויול ייעדרו) ואת ההתקפה המפחידה של באיירן (21 שערים בשישה משחקים במהלך חודש אפריל), וקבלו הימור לא מאוד מטורף: בסוף הגרמנים ינצחו.