מחיר המים יירד? האוצר יוזם צמצום של תאגידי המים ל-15

מחקר: צמצום מספר התאגידים יוביל לחיסכון של חצי מיליארד שקל, שאותו ניתן יהיה לתרגם להנחה של 5% במחיר המים ■ בכירים במשרד האנרגיה והמים: "מדובר בהצעה לא רצינית שכל כולה אחיזת עיניים"

משרד האוצר יוזם את צמצום מספר תאגידי המים ל-15 תאגידי מים אזוריים. מדובר בשינוי חקיקה במסגרת טיוטת חוק ההסדרים. היוזמה מבוססת על שני מחקרים שהוכנו בהזמנת רשות המים, המצביעים על כך שצמצום מספר התאגידים יוביל לחיסכון של חצי מיליארד שקל, שאותו ניתן יהיה לתרגם להנחה של 5% במחיר המים. החיסכון העיקרי יושג כתוצאה מביטול מספר רב של משרות בכ-57 תאגידי המים הנוכחיים. רפורמת התיאגוד, שהחלה ב-2009 הביאה להתייקרות של כשליש במחיר המים לצרכן, כשחלק מההתייקרות נובע מכך שהאוצר גובה כיום מע"מ מהצרכנים על המים, בעוד שבעבר לא נגבה מע"מ כיוון שהמים לא נמכרו לצרכנים על ידי חברה בע"מ.

ברשויות המקומיות מתנגדים נחרצות לצמצום תאגידי המים שמספקים מקור למשרות רבות. באוצר מעריכים כי היוזמה תביא את הרשויות לדרוש את ביטול רפורמת התיאגוד וחזרה למתכונת הקודמת שבה לא הייתה הפרדה בין תקציבי המים לתקציב העירוני. באוצר טוענים שההפרדה התאגידית וההתייקרות בתעריפים נובעות מעלייה ניכרת בהשקעות בתשתיות מים שסבלו במשך שנים מתת-השקעות.

עורכי הדוח מחלקים את התועלות הכלכליות שיושגו כתוצאה מצמצום תאגידי המים לשלושה סוגים. ברמה הניהולית צפוי הצמצום להביא לביטול עשרות משרות של מנכ"ל, מהנדס ראשי, מבקר פנים ודובר, שיש כיום בכל תאגיד. בנוסף צפוי צמצום בהוצאות על גבייה ושירות לקוחות והתקנת מערכות מחשב ומידע אחידות. חיסכון שלישי יושג באמצעות צמצום מספר החברות המספקות שירותי תחזוקה לתאגידים.

"החיסכון המצטבר הכולל הצפוי בטווח הקצר והבינוני (שנה עד 3 שנים מהאיחוד) מהפעלת 13 תאגידים נאמד ב-450-500 מיליון שקל", כותבים עורכי הדוח. "במקום עלות הפעלה בפועל של כ-1.25 מיליארד שקל לשנה, כיום ניתן להגיע לעלות הפעלה של כ-0.7-0.8 מיליארד שקל".

להערכת עורכי הדוח, כתוצאה מהאיחוד ניתן יהיה לקבוע את העלות של תפעול תאגידי המים, כפי שהיא מגולמת בתעריף המים, על 1.6 או 1.5 שקל למ"ק (קוב) לעומת 1.87 שקל למ"ק כיום. המשמעות היא כאמור הוזלה של 5% בתעריף המים. עלויות התפעול בפועל עומדות על 2.4 שקל למ"ק והמדינה נאלצת להשלים את הפער באמצעות מענקים לתאגידים.

בכירים במשרד האנרגיה והמים אמרו הערב בתגובה: "מדובר בהצעה לא רצינית שכל כולה אחיזת עיניים. את מהלך הוזלת המים יוביל אך ורק שר האנרגיה והמים סילבן שלום שמגבש ביחד עם ראש הממשלה ואנשי לשכתו הצעה רחבה ומשמעותית שתוביל להוזלת מחירי המים. כל ההצעות האחרות הנשמעות הן הצעות ראווה חסרות משמעות.

"ההצעה המדוברת נדונה כבר לפני כחודש אצל השר שלום, והוא מגבש תוכנית כוללת להוזלת המים".