מסתמן: לפיד יקצץ 340 מיליון שקל מתקציב הישיבות

משרד האוצר מתכוון לקצץ בתוך כמה חודשים יותר מ-30% מתקצוב בני הישיבות - כך עולה מהצעת החוק המתגבשת לשוויון בנטל של ועדת פרי ■ הקיצוץ הרחב יושג בזכות הורדת גיל הפטור מגיוס לאברכים מ-28 ל-22

אחרי העימות הסוער של שר האוצר יאיר לפיד עם חברי האופוזיציה החרדים, פרטים שנחשפים הבוקר מדיוני ועדת פרי לשוויון בנטל, עשויים להגביר את גובה הלהבות - עיתון "מעריב" מפרם כי החל מחודש אוגוסט הקרוב צפוי קיצוץ בגובה של 340 מיליון שקל מתקציבי הישיבות החרדיות.

ועדת השרים בראשותו של שר המדע והטכנולוגיה יעקב פרי, אמורה לנסח מתווה מוסכם בשוויון בנטל השירות הצבאי בתוך 45 ימים. מדיוני הוועדה עולה כי תקציב הישיבות החרדיות, שעומד היום על מיליארד ו-40 מיליון שקל, יקוצץ ביותר מ-30% ויעמוד על 700 מיליון שקל.

על פי המתווה המדובר, שנכלל בהסכמים הקואליציוניים, הקיצוץ התקציבי ייגרם בקיצוץ דרמטי במספר בני הישיבות הממומנים על ידי המדינה. כיום בני הישיבות מפסיקים לקבל מימון מהמדינה בגיל 28, כשהם מקבלים פטור סופי מגיוס. החוק המתגבש קובע כי כבר בגיל 22 יקבל כל תלמיד ישיבה פטור אוטומטי מגיוס - דבר שיחסוך שש שנים של תשלומים מהמדינה עבור כל תלמיד ישיבה.

לפיד לחרדים: "הגירעון על שמכם"

אתמול, עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת, התמודדה הממשלה החדשה של נתניהו, לפיד ובנט עם הצעות אי אמון שהגישו סיעות האופוזיציה בנימוק של "פגיעה במעמד הביניים והשכבות החלשות" ו"ממשלה ללא בשורה בתחום המדיני, הכלכלי והחברתי".

להצעות הללו השיב שר האוצר לפיד בנאום ארוך ותוקפני מעל בימת הכנסת. תחילה פנה לחברי הכנסת החרדים שביקרו אותו קודם עקב הכוונה להעלות מסים: "הממשלה שיצרה את הגירעון הזה - לא הייתם שותפים לה? הייתם עד עכשיו על המאדים? הגירעון הזה רשום על שמכם. אני רק זה שצריך לפתור את הגירעון. לא הייתם החברים הכי זולים בקואליציה הזאת".

"אתה מודאג מאחוזי הגיוס? אני רוצה להגיד לך אדוני - אל תדאיג את עצמך", פנה לח"כ משה גפני. "הממשלה הזאת תטפל בזה שיהיו הרבה מתגייסים חדשים היישר מתוך החצר האחורית שלך. אני לא רוצה שתדאיג את עצמך לגבי חוסנו של צה"ל". הוא המשיך בנאומו: "אחרי שאמרנו הרבה פעמים שאיש אינו שונא אתכם, למה כל כך דחוף לכם להרגיש ששונאים אתכם? למה אתם דוחקים את עצמכם לפינה הזו? הדבר היחיד שקרה, חבר הכנסת גפני, זה שאתם לא בקואליציה. זה נקרא דמוקרטיה. המדינה סיימה לקבל מכבודו הוראות, בגלל זה אתה כבר לא יושב ראש ועדת הכספים, כי נמאס לנו לקבל ממך הוראות".

לדברי לפיד, "יש דבר כזה בדמוקרטיה - ממשלה שאין בה חרדים. זה לא רשום על שמכם בטאבו. מדינת ישראל לא רשומה על שמכם בטאבו וגם לא ממשלת ישראל. זה לא הופך אתכם לפחות חשובים או פחות אזרחים. אנחנו מכבדים אתכם ומאמינים בחשיבות קולכם הדמוקרטי מספסלי האופוזיציה".