ומה לא תקבל ישראל מארה"ב? פצצות חודרות בונקרים

עסקת הנשק הגדולה שעליה סגרו שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל, ועמיתו הישראלי, משה יעלון, פסחה על הנשק ההכרחי לביצוע התקפה ישראלית באיראן ■ מדובר בפצצות במשקל 13.6 טון, שלישראל אין אפילו מטוסים להטיסן

עסקת הנשק הגדולה, שבמסגרתה תוכל ישראל לרכוש בארה"ב כלי-טיס שמסוגלים להמריא אנכית אך טסים כמטוסים רגילים, מטוסי תדלוק וטילים להשמדת מערכות מכ"ם, חסרה רק סוג נשק אחד, שהעדרו הופך פעולה ישראלית נגד מטרות באיראן כמעט בלתי אפשרית: פצצות מסיביות לפיצוח בונקרים מעובי בטון, עמוק מתחת לאדמה.

פקידים ישראליים ואמריקניים ברכו על העסקה, שעליה סגרו שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל, שמבקר בישראל, ועמיתו הישראלי, משה יעלון. אך הפקידים הישראליים אומרים, כי העסקה מותירה את ישראל ללא כלי הנשק שתהיה זקוקה להם אם תחליט לתקוף בכוחות עצמה מתקנים גרעיניים באיראן, ובמיוחד מתקן ההעשרה בפורדו, השוכן מתחת לצלע הר ושמוגן בשכבות בטון רבות. הפקידים מצוטטים היום (ג') ב"ניו יורק טיימס".

סל הנשק שתקבל ישראל שולח לאיראן מסר מעורב: מצד אחד, ישראל תקבל מטוסי תדלוק מהדור החדש, וטילים להשמדת מערכות מכ"ם, נשקים חיוניים בכל ממאמץ ישראלי לתקוף באיראן. מצד אחר, הפצצות חודרות הבונקרים, שאמורות להיו הקורנס לפיצוח המתקן בפורדו, היעד העיקרי של כל התקפה, נשללות מישראל.

הייגל ויעלון חזרו ואיששו אתמול את מחויבותם למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני. בהתבטאויות פומביות אמר הייגל, כי לישראל יש זכות להגן על עצמה. אבל, אומר ה"טיימס", שני השרים העדיפו להתעלם מחילוקי הדעות בין וושינגטון לירושלים לגבי הסף שממנו צריכה להתחיל פעולה נגד איראן.

יועץ מקורב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר לעיתון, כי "המחלוקת הבסיסית לגבי הסוגיה מה צריך להיות גודל הסיכון שאנו נוטלים עלינו בקשר לאיראן, מחלוקת זו שוב מרימה ראש".

הפצצות שישראל שואפת לקבל - ושממשל אובמה מסרב לתת, בשלב זה לפחות - מכונות "תחמושת חודרנית מסיבית" (Massive Ordnance Penetrator, או, בראשי תבות MOP) מסוגלות לחדור דרך עפר ושכבות בטון מזוין כדי להשמיד מטרות בבונקרים עמוקים. לדברי פקידים ישראליים ואמריקניים, רק לפצצות כאלה יש סיכוי להשמיד את המתקן בפורדו, אומר ה"טיימס".

משקלן של הפצצות כ-13.6 טון ולמעשה אין בחיל האוויר הישראלי מטוס שיכול לשאת פצצות במשקל כזה. כדי לשגר את הפצצות למטרתן, צריכה ישראל לקבל מטוסי בי 2, המפציצים החמקניים. ממשל אובמה אינו מעוניין אפילו לדון על מכירת מטוס זה לישראל, לדברי העיתון.

ישראל ביקשה בעבר מארה"ב למכור לה פצצות חודרות בונקרים כמו MOP, אך נתקלה בסירוב. פקידים אמריקניים סירבו לומר האם בדיונים על עסקת הנשק החדשה, שנסגרה עתה בירושלים, הועלתה גם הבקשה לרכוש פצצות כאלה. הפקידים העדיפו להדגיש, שהחלטת הבית הלבן למכור לישראל מטוסי תדלוק, תאפשר למטוסי חיל האויר להגיע למטרות באיראן. בקשת ישראל לקבל יכולות יכולות תדלוק כאלה נדחתה בממשל הקודם של ג'ורג' וו. בוש.

דובר הפנטגון, ג'ורג' ליטל, אמר אתמול, כי עסקת הנשק החדשה עם ישראל היא "חסרת תקדים" וכי היא "תבטיח ותחזק את הייתרון הצבאי האיכותי של ישראל למשך דורות".