מידע שימושי

ייחודו של הסרט "היא תצא בלי כלום" שהוא מתמקד בעצות ולא ברגשות

"היא תצא בלי כלום", יום ג' 22:00, ערוץ 2 קשת

אחד מכל 3 זוגות בישראל מתגרש, כך על-פי הסרט התיעודי הזה. אני מניח שמדובר בסטטיסטיקה כללית שכוללת גם מגזרים בהם אחוז הגירושים נמוך, כך שבקרב החברה החילונית-אורבנית, ממעמד סוציו-אקונומי גבוה יחסית, האחוז גבוה הרבה יותר. כאשר מביאים בחשבון את העובדה שגם אצל הזוגות שנשארים לבסוף נשואים, עלה בעבר נושא הגירושים על הפרק (אך הצדדים נכנעו למשכנתא, לילדים המשותפים ולעיתים רחוקות גם לאהבה שניצחה לבסוף), הופך הסרט הזה לרלוונטי כמעט לכל צופה. תוך כדי הצפייה לא ידעתי להחליט אם אני מחבב את הסרט הזה או לא: סרטים תיעודיים על תופעת הגירושים, חזקים ומרגשים מזה, כבר ראינו בעבר. ייחודו של הסרט הזה שהוא כמעט אינו עוסק בהיבטים הרגשיים של הסוגיה, אלא מתמקד בעצות שמתקבלות מעורכי הדין, החקירות שעורכים החוקרים הפרטיים, הטריקים והשטיקים מאולמות בתי המשפט ועוד. לפיכך השאלה המרתקת שנשאלת בפתח הסרט - כיצד בני זוג שחיו חיים משותפים נעימים לרוב ואף החליטו להתגרש בכבוד, הופכים אויבים מרים זה לזו, נותרת ללא מענה והצופה נשאר עם הצצה לעולם המרתק והמלוכלך של המאבקים המשפטיים, ועל הדרך מרוויח אולי כמה עצות שימושיות.

סוף העולם שמאלה

"המלחמה של ויבו", יום ג' 23:10, ערוץ 8

צפון קנדה אינו מהאזורים המיושבים בכדור הארץ, בלשון המעטה. אך אפילו בו, כך מתברר, יש אזורים נידחים ממש. מעשה בכומר, ויבו לודביג שמו, אך יש שיכנו אותו התימהוני, שהחליט לעקור עם משפחתו המורחבת למקום שאין לכנותו אלא "חור נידח".

הרעיון מאחורי ההתיישבות המשפחתית החדשה היה להתרחק מהעולם המתועש. אלא שיום אחד מתברר ללודביג כי העולם בעקבותיו: מסתבר כי השדה שלו יושב על מצבור רציני של נפט וגז.

רוב האנשים היו מתייחסים לגילוי הזה כאל זכייה בלוטו, אבל הכומר ויבו והקהילה המשפחתית הקטנה שלו, אינם ככל האדם: הם מעדיפים להמשיך באורח חייהם הפשוט ולהישאר במקומם.

העמדה הזאת תמוהה לכאורה, שכן בפיצוי הנדיב שיקבלו הם יכולים להתיישב בכל חור נידח אחר שבו יבחרו. משום כך התקשורת אדישה למאבקם. כאשר מתחילות חלק מהבארות לעלות באש, התקשורת מתעוררת סוף-סוף, שכן הקהילה הקטנה הופכת להיות החשודה העיקרית בהצתות. קפיטליזם ממבט אחר.