אל-על: מי שטיסתו בוטלה יקבל כרטיס בונוס ליעד באירופה

בעקבות הסכם שמיים פתוחים, חברות התעופה האירופיות יגדילו את היצע הטיסות בהתאם לביקוש ■ מנכ"לית בריטיש איירווייס ישראל: "אין לנו מטוסים מיותרים. כדי להגדיל את היצע המושבים והטיסות לישראל, נצטרך לוותר על קו ביעד אחר"

בעקבות שביתת חברות התעופה הישראליות שהסתיימה אמש (ב'), חברת אל-על פרסמה היום (ג') הודעת התנצלות ללקוחותיה והודיעה כי תעניק לכל מי שטיסתו בוטלה ולא קיבל מענה שובר לכרטיס בונוס לאחד מיעדיה באירופה.

חברות התעופה האירופיות נערכות

נציגי חברות התעופה האירופיות בישראל מרוצים. אחרי שנים של דיבורים ואיומים, הפך אתמול הסכם "השמיים הפתוחים" לעובדה מוגמרת - וכעת הם נערכים "להשתלט" על השוק הישראלי.

לא כל החברות אמנם מתכננות בשלב הזה להגדיל את היצע המושבים ואת הטיסות שלהן לישראל, והן ממתינות לראות כיצד יגיב השוק למהלך עם יישומו בחודש אפריל 2014.

אחת החברות שממתינה בכיליון עיניים לכניסת ההסכם לתוקף היא אייר ברלין, שהטיסה בשנה החולפת לישראל וממנה כ-171 אלף נוסעים. "הסכם שמיים פתוחים טוב לנו, כי נוכל לטוס לישראל כמה פעמים שאנחנו רוצים, וכן המגבלות במספר הטיסות השבועיות שחלות עלינו כיום - יוסרו", אומר היום ל"גלובס" מוני בר, יו"ר קבוצת אייר ברלין בישראל.

לדבריו, עם יישום ההסכם, אייר ברלין תעלה בשלב הראשון מ-15 טיסות שבועיות ל-22 טיסות בקו ישראל-ברלין, מינכן דיסלדורף וקלן שבגרמניה, וכן בקו תל-אביב-וינה שבאוסטריה באמצעות חברת התעופה 'ניקי' מקבוצת אייר ברלין.

"בשלב השני, בהתאם לביקושים בשוק, נעלה אפילו ל-30 טיסות שבועיות", אומר בר.

בניגוד לאייר ברלין, בריטיש איירווייס - שכבר היום רשאית להגדיל את היצע המושבים שלה לישראל בשל הסכם בילטראלי בין ישראל ואנגליה - לא מתכננת לעשות זאת בשלב זה.

"למרות שבריטיש היא חברה גדולה, המשאבים שלה מוגבלים עדיין מבחינת צי מטוסים. אין לנו מטוסים מיותרים, ובכדי להגדיל את היצע המושבים והטיסות שלנו לישראל, זה אומר לוותר על קו ביעד אחר", אומרת יעל קטן, מנכ"לית בריטיש איירווייס ישראל, שמפעילה 20 טיסות שבועיות בקו תל-אביב-לונדון, והטיסה אשתקד לישראל וממנה כ-260 אלף נוסעים.

עם זאת, היא מוסיפה כי לאור הגידול הצפוי במספרן של חברות הלואו-קוסט שיטוסו לישראל עם פתיחת השמיים, בריטיש תבחן את הכדאיות הכלכלית בקו.

דברים דומים משמיע גם אבנר גורדון, מנכ"ל חברת התעופה סוויס מקבוצת לופטהנזה בישראל: "כבר היום סוויס לא מנצלת את המכסה שלה במלואה שמוגדרת בהסכם הבילטראלי בין המדינות".

כיום, החברה מפעילה 14 טיסות שבועיות ויכולה להוסיף עוד שתי טיסות שבועיות מבלי לבקש אישור מאף אחד, אך היא לא עושה זאת משיקולים של ניצול וזמינות מטוסים".

לדבריו, בשלב הזה אין לסוויס, שהטיסה אשתקד מישראל ואליה כ-280 אלף נוסעים, תוכניות להוסיף טיסות עם פתיחת השמיים.

בנציגות לופטהנזה בישראל טוענים כי בשלב זה לופטהנזה, שהטיסה בשנת 2012 לישראל וממנה כ-428 אלף נוסעים, שוקלת אם להגדיל את היצע מושביה וטיסותיה לארץ עם פתיחת השמיים.

"לופטהנזה מצויה בתהליך של שינויים מבניים, שבמהלכם היא שוקלת את מתכונת הפעלת הטיסות שלה מהיעדים השונים מגרמניה לישראל, תוך בחינת ההזדמנויות החדשות להרחבת פעילותה עם יישום הסכם שמיים פתוחים. לופטהנזה תומכת בעקביות בליברליזציה בשוק התעופה", נמסר.

החברה - שרק אתמול עובדיה השביתו טיסות לישראל וממנה במסגרת מאבק לשיפור שכרם - מפעילה כיום 23 טיסות שבועיות לישראל: 14 לפרנקפורט, 5 למינכן, 2 לדיסלדורף ו-2 לברלין.

חוששים מהלואו-קוסט

פתיחת השמיים היא שמחה גדולה בעיקר לחברות הלואו-קוסט, שגם עליהן חלות כיום מגבלות שיוסרו בהדרגתיות במהלך 5 שנות יישום ההסכם.

לדברי יו איטקן, המנהל המסחרי של חברת הלואו-קוסט הבריטית איזי ג'ט, "החברה מקדמת בברכה את החלטת ממשלת ישראל לאשר את ההסכם, ורואה את עצמה שותפתה של ישראל בטווח הארוך".

החברה, נציין, הטיסה בשנת 2012 כ-273 אלף נוסעים בקווים שהיא מפעילה לישראל וממנה, ואף הצהירה בעבר על רצונה להרחיב את השירות לישראל מיעדים נוספים באירופה.

שלא לייחוס, נציגים של כמה מחברות התעופה האירופאיות הסדירות אמרו ל"גלובס" כי הן חוששות מנגיסה אפשרית של חברות הלואו-קוסט בנתח השוק שלהן בשוק הישראלי עם הסרת המגבלות.

לעומת זאת, בר, שמגדיר את אייר ברלין כחברה סדירה, אינו חושש. "אנחנו לא חוששים, כי התעריפים שלנו כבר היום הם תחרותיים. אני יכול להבין חברות סדירות אחרות, לרוב שמנות ולא יעילות, שחוששות מהמצב. הלואו-קוסט מאיים רק על מי שגובה תעריפים גבוהים מאוד, וזה לא אנחנו".

עם זאת, הוא מוסיף, "אם התחרות בשוק המקומי תגדל ותוביל לירידת מחירים, גם אנחנו, בתחרות כמו בתחרות, נוריד את המחירים".