הישג לביומד הישראלי: פרולור נמכרת לאופקו ב-480 מ' ד'

העסקה - לפי מחיר של 7 דולר למניה, פרמיה של כ-20% על מחיר הסגירה אתמול בוול סטריט ■ מנכ"ל ויו"ר אופקו הוא ד"ר פיליפ פרוסט, אשר הינו יו"ר טבע ופרולור ■ פרוסט: "הרכישה תשלים משמעותית את האסטרטגיה של אופקו"

עוד אקזיט ענק לביומד הישראלי. אופקו הלת' (סימול: OPK) וחברת פרולור ביוטק הודיעו היום (ד') על הסכם מיזוג סופי לפיו אופקו תרכוש את פרולור , חברה ביופרמצבטית המתמקדת בפיתוח ובמסחור של גרסאות ייחודיות ארוכות-טווח של חלבונים רפואיים המאושרים לשיווק, בעסקת מניות כוללת תמורת מניות של אופקו.

העסקה, בעלת ערך פוטנציאלי כולל של 480 מיליון דולר לערך, או 7 דולר למניית פרולור, אושרה פה אחד על-ידי מועצות המנהלים של שתי החברות. המחיר מהווה פרמיה של כ-20% על מחיר הסגירה של פרולור אתמול בוול סטריט. החברות מצפות שהעסקה תושלם במחצית השניה של 2013.

אופקו הינה חברת ביופרמה ודיאגנוסטיקה בינלאומית, הנסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי של כ-2.2 מיליארד דולר לפני המיזוג (וצפי לכ- 2.7 מיליארד בתום הרכישה של פרולור). אופקו מתמקדת במוצרים לגילוי, מניעה וטיפול במגוון רחב של מחלות. לחברה 3 תרופות לשווקים גדולים הנמצאות בניסויי פאזה שלישית, הכנסות קיימות ממכירת תרופות, וטכנולוגיות ומוצרים דיאגנוסטים מהפכניים לזיהוי וגילוי מוקדם של מחסור בויטמין D, סרטן הפרוסטטה, טסטוסטרון ואלצהיימר (בשיתוף עם ענקית התרופות בריסטול מאייר סקוויב).

מנכ"ל ויו"ר אופקו הוא ד"ר פיליפ פרוסט, אשר הינו יו"ר טבע ופרולור. פרולור סיימה בהצלחה ארבעה ניסויים קליניים במוצר המוביל, hGH-CTP, כולל ניסוי פאזה שנייה ב-hGH-CTP במבוגרים הסובלים מחוסר בהורמון גדילה.

הניסויים הראו של-hGH-CTP פוטנציאל להפחתת תדירות ההזרקה הנחוצה לטיפול בהורמון גדילה מזריקה אחת ליום לזריקה אחת לשבוע. hGH-CTP הראה פרופיל בטיחוּת וסבילוּת גבוה בניסויים אלה. ניסוי פאזה שנייה בילדים הסובלים מחוסר בהורמון גדילה מתבצע בימים אלה, וניסוי פאזה שלישית במבוגרים הסובלים מחוסר בהורמון גדילה מתוכנן להתחיל ברבעון השני של 2013.

hGH-CTP קיבל מעמד תרופת יתום בארצות הברית ובאירופה לשתי ההתוויות של חוסר בהורמון גדילה בילדים ובמבוגרים.

פרוסט: נכסים בעלי ערך רב אשר ישלימו את האסטרטגיה של אופקו

"עסקה זו תואמת את מטרתה המוצהרת של אופקו להרחיב את מגוון התרופות פורצות הדרך בפלחי שוק מיוחדים", הגיב פרוסט. "ביחד עם התרופות המפותחות בפרולור, לאופקו יהיו 4 תרופות בניסויי פאזה שלישית ומגוון מוצרי דיאגנוסטיקה יחודדים בשלבים שונים של פיתוח. התרופות של פרולור לטיפול בחוסר בהורמון גדילה, בהמופיליה, בהשמנת יתר ובסוכרת, יחד עם הפלטפורמות הטכנולוגיות הייחודיות ומרכז המו"פ היעיל של החברה, מהווים נכסים בעלי ערך רב, אשר ישלימו באופן משמעותי את האסטרטגיה של אופקו".

"אנו מאמינים כי העסקה משקפת את הערך שיצרנו בפרולור, ומעניקה למשקיעינו תנאים כלכליים אטרקטיביים, כמו גם את ההזדמנות להמשיך ולהשתתף בהצלחתה של אופקו", אמר שי נוביק, נשיא פרולור.

"מינוף המשאבים המשותפים של שתי החברות לא רק מחזק את תכניות הפיתוח השונות, אלא גם מדגיש את מחוייבותנו לתת לחולים טיפולי דור-המשך מתקדמים, שעשויים לשפר את איכות חייהם", הוסיף ד"ר אברי הברון, מנכ"ל פרולור.

על-פי תנאי הסכם המיזוג, תרכוש אופקו את מניות פרולור הרגילות בדילול מלא, תמורת 7 דולר למניה, או 0.9951 מניית אופקו על כל מניית פרולור.

סגירת העסקה כפופה לתנאים מסויימים, לרבות אישור בעלי המניות של אופקו ושל פרולור ותנאים מקובלים אחרים.

עו"ד יעל ברץ, מנהלת המחלקה הבינלאומית בפירמת עוה"ד ברץ ושות', ניהלה בישראל מטעמה של חברת אופקו את עסקת הרכישה של פרולור.

במספרים יבשים, עסקת פרולור (אם תושלם) היא האקזיט הגדול ביותר של חברת ביומד ישראלית צעירה, אולם העסקה היא במניות של חברה בגודל בינוני, וקשה להעריך האם המשקיעים יכולו באמת להיפגש עם מלוא הסכום. בכל זאת, פרמיה של 20% על השווי מהווה תשואה נאה למניה, בעיקר כשהיא מתווספת לעליות קודמות שנבעו משמועות לגבי קיומה של העסקה.

ההגעה לעסקה עם פרמיה כזו גם תומכת בנכונות של משקיעים להיכנס לסקטור הביומד בבורסה, שסוף סוף סיפק אקזיט בגודל ראוי לשמו. מצד שני, היא מסירה מן הבורסה חברה משמעותית, שהייתה בין המבטיחות בה, כך שמבחינת הבורסה וסקטור הביומד בה, מדובר בשמחה מהולה בעצב.

במישור התרומה לשוק הביומד הישראלי, מחד מדובר בעסקת ענק, אך מנגד לא מדובר בגושפנקא חדשה שנתן רוכש שהוא חברת ענק בתחום הפארמה לביוטק הישראלי. פיליפ פרוסט, יו"ר אופקו והאדם הכי מזוהה איתה, האמין כבר מ-2007 פרולור והוא ממשיך להאמין בה עכשיו, אך הוא מעדיף לראות אותה, מסיבותיו שלו, תחת המטריה של אופקו. אמנם פרוסט מחזיק מניות רבות יותר ברוכשת, ומשלם פרמיה מן המניות הללו עבור פרולור, כך שעל הנייר הוא משקיע מהונו במניות פרולור מעבר לשוויה בשוק, אולם עדיין מדבור בעסקה שהיא

סקטור הביומד מעוניין להמשיך לראות עסקאות בהיקפים כאלה, אך אם אפשרי שבפעם הבאה הרוכשת תהיה חברה זרה לנרכשה, והעסקה תבוצע לפחות בחלקה במזומן, ואם אפשר שיהיו בין המרוויחים יותר משקיעים ישראלים - השמחה תהיה גדולה עוד יותר.

המדען הראשי, ד"ר אבי חסון, אמר היום כי: "עסקת פרולור מעידה על התבגרות שוק הביו בישראל ועל הפוטנציאל הגלום בו". חסון אמר את הדברים משיקגו, שם הוא מלווה כעת משלחת של חברות ישראליות לכנס Bio International Conference. לדבריו: "שוק הביו הישראלי הוכיח הבוקר פעם נוספת את הפוטנציאל הטמון בו. חברות רבות שקיבלו סיוע מהמדען הראשי, כדוגמת חברת פרולור, מצליחות להגיע לבשלות".

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, אמר כי "לא מדובר בחדשה מרעישה במיוחד עבור שוק המניות הישראלי. מניית פרולור הינה עולה חדשה לבורסה המקומית, ונכנסה בדלת האחורית לבורסה, מבלי שרבים בשוק ההון המקומי חשופים למניה זו ומכירים אותה היטב".

לדבריו: "העובדה שמחקר הביומד בארץ מצוי בחיתוליו וספק אם ייגמל מהם אי פעם מנעה ממשקיעים רבים את ההכרות המעמיקה עם החברה. משקל המניה מהווה כ-0.44% ממדד תל אביב 100 ולפיכך לעובדה שהחברה נרכשה בפרמיה של כ-30% על מחיר השוק לא תהא השפעה גדולה על תיקי ההשקעות של הציבור הישראלי. משקלה של המניה במדד הביומד המקומי עומד על 11.55%, אולם מדד זה לא מושך השקעות מקומיות מהותיות. מי שייחל לכך שחברה זו תתפתח לחברת ביומד בינלאומית גדולה התבדה שוב".