המשבר הסתיים? מה מאותת שוק האג"ח הממשלתי בספרד

האבטלה במשק הספרדי צפויה להמשיך ולזנק לשיעורים מצמררים של כ-26.9% במהלך השנה הנוכחית ■ יניב פגוט: מפלגת השלטון הספרדית והעומד בראשה מואשמים בנטילת שוחד והרחוב הספרדי כעוס וכאוב עקב צעדי הצנע

בחודש יולי 2012 נסחרו אגרות החוב של ממשלת ספרד לטווח של 10 שנים בתשואה של 7.5% ודומה היה כי השמיים עומדים ליפול על ראשה של ספרד. היום כעשרה חודשים אחר כך המצב בשוק החוב הממשלתי הספרדי שונה בתכלית והדבר ניכר בתשואות החוב הארוכות של ממשלת ספרד הנסחרות בתשואה לפדיון של כ-4.4% בלבד.

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של איילון, מציין במאמר שפרסם כי בחינת מצב הכלכלה הספרדית בפרספקטיבה של מחיר ההון הממשלתי הייתה יכולה להביא רבים וטובים למסקנה כי כלכלת ספרד יצאה מן היער, אולם המצב בספרד נותר קשה ומורכב ושוק החוב הממשלתי בהחלט לא מהווה כדור בדולח איכותי להבנת התהליכים הכלכליים במדינה.

תמונת המצב הכלכלית בספרד רחוקה מלהשביע רצון והרגיעה בשוק החוב הממשלתי הספרדי אשר הושגה בעיקר באמצעות שילוב של התערבות אגרסיבית של הבנק המרכזי האירופאי ומרוץ מסוכן של משקיעים אחר תשואות עלולה להתהפך, גם אם לא באופן מיידי. "כלכלת ספרד, נזכיר, מהווה את אחת מצמד החוליות החלשות המשמעותיות בכלכלת גוש האירו, ולפיכך חשוב במיוחד להכיר היטב את הנתונים הכלכליים העכשוויים מכיוונה של כלכלה זו וכן את התחזיות הכלכליות לטווח הנראה לעין, זאת על מנת לאמוד בצורה משופרת את ההסתברות כי נחזה שוב באסקלציה במשבר החובות האירופאי".

כלכלת ספרד צפויה להמשיך ולהתכווץ בשנת 2013 בכ-1.5% זאת לאחר שהתכווצה ב- 1.4% בשנת 2012 תחזית הצמיחה לשנת 2014 עומדת על 0.6% בלבד. האבטלה במשק הספרדי צפויה להמשיך ולזנק לשיעורים מצמררים של כ-26.9% במהלך השנה הנוכחית מרמה של 26% בשלהי הרבעון הרביעי של שנת 2012.

שוק העבודה החלש נותן אותותיו בצניחה בצריכה הפרטית אשר התכווצה בשנת 2012 ב- 2.1% וצפויה להמשיך ולהתכווץ בשנת 2013 בכ-2.7%. הממשלה הספרדית מקטינה את הוצאותיה כחלק מצעדי הצנע המוכרים וצפויה לקצץ השנה כ-4% מהוצאותיה זאת לאחר שבשנת 2012 קיצצה שיעור דומה.

הייצוא - נקודת אור

הייצוא הספרדי הצומח ממשיך להוות נקודת אור כלכלית והוא צפוי להציג צמיחה בשיעור של 4.2% בשנת 2013 לאחר שצמח ב-3.1% בשנת 2012. הצמיחה בייצוא באה בין השאר על רקע התפתחות חיובית נוספת שהיא ירידה בעלות העסקה בשיעור של כ-5% במצטבר בשנים 2011-2012 על רקע רפורמות ממשלתיות עמוקות אשר הביאו עימם בין השאר קיצוצי שכר הנעים בין 10% ל-25% בסקטור הציבורי הספרדי.

הפער בעלות יחידת העסקה ממוצעת ביחס לממוצע בגוש האירו התכווץ מאז שנת 2007 מרמה של 19% לרמה של 9% ותומך בייצוא הספרדי. השיפור בייצוא הספרדי בא לידי ביטוי בין השאר בקיטון בתלות בייצוא לגוש האירו בשנתיים האחרונות ( ירידה מכ-58.4% ל- 52.7%) ועליה מרשימה בייצוא למדינות אסיה בפרק זמן זה (כ-3.4%) וכן במגוון הרחב של תחומי הייצוא.

הגירעון בחשבון השוטף הספרדי התכווץ מכ-10% תוצר בשנת 2007 לרמה של 2% תוצר בלבד בשנת 2012. שוק הדיור מוסיף להוות אבן רחיים על צוואר הכלכלה הספרדית ומחירי הדירות הממוצעים בספרד שבו לרמות המחירים אשר שררו במדינה בשנת 2004.

סקטור הפיננסים אשר זכה בשנת 2012 לתמיכה ממשלתית בשיעור של כ-41.7 מיליארד אירו ממשיך לנסות ולהשתקם ממכת החובות האבודים וחווה מיזוגים מסיבים בשנים האחרונות אשר הקטינו את מספר המוסדות הפיננסים המקומיים לא כולל חברות אשראי ושלוחות של בנקים זרים מ-50 מוסדות פיננסים ל-12 מוסדות פיננסים בלבד.

נכון לסוף שנת 2012 כ-70% ממאזני המערכת הבנקאית הספרדית אינו נדרש להשלמות הון ועיקר החוסרים מתרכזים ב-4 בנקים המהווים כ-18% מנכסי המערכת הבנקאית.

המחוזות הספרדים המשיכו להעיב על גירעון הממשלה הספרדית זאת לאחר שתרמו במצטבר כ-1.73% לגירעון הממשלה בשנת 2012. פגוט מציין כי בשנת 2011 תרמו המחוזות כ-3.3% לגירעון הממשלתי כך שניכר שיפור גם בהתנהלות הפיסקאלית של המחוזות, אולם תמונת המצב רחוקה מלהשביע רצון.

הגירעון הממשלתי הספרדי בשנת 2012 הסתכם בכ-6.7% תוצר והוא צפוי להסתכם בשנת 2013 ב-6% תוצר ואילו בשנת 2014 צפוי לעמוד ברמה של 5.9% תוצר כך שהן ההווה הפיסקאלי והן האופק הפיסקאלי נותר קודר זאת על אף המאמצים הניכרים וההתקדמות הכלכלית בתחומים רבים, זאת כפועל יוצא מהתכווצות הכלכלה.

לא תעמוד ביעד הגרעון גם השנה

יעד הגירעון הממשלתי הספרדי לשנת 2013 עומד על 4.5% בלבד והמדינה הספרדית לא תעמוד ביעד גירעון זה גם בשנת 2013, ממש כמו לכל אורך המשבר הפיננסי. ממשלת ספרד עסוקה בדיונים עם המוסדות האירופאים להארכת משך הזמן הנדרש לשם התכנסות ליעד גירעון שנתי של 3%, בשנתיים נוספות.

באיילון סבורים כי במסגרת המכניזם המשומן בכלכלה העולמית של דחיית ההתמודדות הצרות הכלכליות למועד מאוחר יזכו הספרדים לחלון הזמן המבוקש. "נזכיר כי גרמניה הולכת לבחירות בחודש ספטמבר השנה והאינטרס של מפלגת השלטון בראשות מרקל הינה שקט תעשייתי אשר יבטיח קדנציה שלישית".

התגמשות אל מול היעדים הפיסקאליים של ספרד ואיטליה הינם מחיר נסבל עבור גרמניה בעת הנוכחית שכן אין מדובר בהקצאת משאבים כלכליים נוספים. על אף נתוני המאקרו הקודרים ירדה באופן משמעותי עלות גיוס החוב הממוצעת של הממשלה הספרדית מתחילת שנת 2013 וכן ירדו התשואות לפדיון של אגרות החוב הממשלתיות הרשומות למסחר.

כחלק מהתיאבון הגובר לסיכון בשווקים הפיננסים הגלובליים המשקיעים מסתערים על נכסי סיכון ובכללם אגרות חוב ממשלתיות ספרדיות ומניחים כי הבנק המרכזי האירופאי יתמוך בתשואות נמוכות של חוב זה, זאת על אף העובדה שספרד נמנעה מלבקש סיוע מן הטרויקה וזאת על מנת לא להתחייב לתנאים פיסקאלים קשוחים.

לסיום מציין פגוט כי על אף העובדה שהסערה הפוליטית המרכזית באירופה מתרחשת בימים אלו באיטליה סביב הקושי להרכיב ממשלה הרי השבריריות הפוליטית בספרד לא קטנה ובהחלט עלולות להיות התפתחויות שליליות במשור זה בעתיד הנראה לעין. מפלגת השלטון הספרדית והעומד בראשה מואשמים בנטילת שוחד והרחוב הספרדי כעוס וכאוב עקב צעדי הצנע.